Pagina 1 van 1

radiator

Geplaatst: ma 21 mei 2007 21:50
door robin
de radiator waar je het water in moet gieten is messing vanboven van onze ted-20 p3 1955 en van onze tef niet hoe komt dat?

groetjes robin

Geplaatst: di 22 mei 2007 0:36
door fergie
Hello Robin,

Dat kan verschillende oorzaken hebben. In productie zijn verschillende doppen gebruikt van verschillende fabrikanten. Ook kan het zijn dat de dop is vervangen omdat die niet goed meer was. De dop heeft namelijk de functie afsluiten maar ook overdruk ventiel. Dat laatste is het deel met de veer. Die zorgt er voor dat het systeem onder druk kan staan waardoor het kookpunt van het koelmiddel wordt verhoogd. Omdat de veer wel eens slapper wordt door de leeftijd kan het dus zijn dat men problemen had met de koeling en de dop is vervangen.

Groetjes,

René.

Ps. ik heb je orginele post geedit en de tweede verwijderd. Dat kun je ook zelf doen door in te loggen (de blauwe link bovenaan het scherm onder "het massey ferguson forum) wat je mischien wel twee keer moet doen. (gerrit weet nog niet waarom dat is....) Daarna hebben alle posten die je zelf hebt gemaakt een set extra icoontjes, een kruisje om de post te verwijderen en een wijzig icoontje met een schaar.

Geplaatst: di 22 mei 2007 18:23
door robin
ik bedoelde eigenlijk de "tank" waar het water in komt .
maar tog bedankt voor de uitleg.

Geplaatst: di 22 mei 2007 18:59
door fergie
Hello Robin,

Je bedoeld dat de ene top-tank een koper kleur heeft (is het ook) en de andere een tin kleur ?. Dat kan kloppen, de TE-F20 had na enige tijd radiators die in de fabriek als laatste stap geheel in een bak tin gingen om zo sterker te worden. Er zal dan een plaatje op zitten waar "DB" van "dipped block" in geslagen is. Deze versterking was voor de trillingen van de diesel nodig, de P3 ombouw heeft inderdaad wel eens problemen !.

Groetjes,

René.