Pagina 1 van 2

motorkabelboom MF 135 is binnen, ombouw naar 152

Geplaatst: vr 17 sep 2010 19:58
door sjoerdb
hallo allen,

ik ben met historische parts service in overleg over een motorkabelboom, ze bieden er eentje aan voor een MF 135. nu probeer ik dus te onderzoeken of de kabelboom ook passend zou zijn voor mijn 152. historische parts service heeft contact gehad met engeland en daar zeggen ze dat het niet ging passen. mijn inziens zou het wel moeten kunnen.

beide tractoren maken gebruik van de AD3.152 en voor zover ik heb kunnen zien in de folders lijken de motorblokken ook gelijk. de 152 maakt alleen gebruik van een andere achterbrug, namelijk die van de zwaardere 165. wat zit er allemaal aan: startmotor, gloeispiraal, dynamo(mijn 152 heeft een gelijkstroomdynamo), tankmeter, verder weet ik niet wat er nog meer aan zit.

wie weet of het passend zal zijn?

zondag 9 januari 368 bezoekers

Re: vergelijking 135 en 152, motorkabelboom hetzelfde?

Geplaatst: vr 17 sep 2010 20:19
door admin
Sjoerd,

Ik gok er op dat het past. Als er verschillen zijn, zitten die op het dashboard.
Een 100% garantie kan ik je niet geven natuurlijk. Maar mijn gevoel zegt dat het waarschijnlijk wel past.

Re: vergelijking 135 en 152, motorkabelboom hetzelfde?

Geplaatst: ma 20 sep 2010 22:00
door sjoerdb
vandaag bij een mf 135 met vierkante spatborden wezen kijken. er is werkelijk geen verschil in motorblok. wat er daar op zit, zit ook op mijn 152. ik ga maar eens weer mailen met HPS dat ze specifiek een kabelboom voor me gaan bestellen, en dat hij wel degelijk past op mijn trekker. eens zien of ze hem nog nasturen zonder verzendkosten, om me tegemoet te komen.

maar eerst wacht ik op antwoord van agriline.com, die heb ik een mail gestuurd met dezelfde vraag. eens zien wat ze zeggen.

Re: vergelijking 135 en 152, motorkabelboom hetzelfde?

Geplaatst: do 23 sep 2010 22:40
door sjoerdb
ik heb wederom een mail terug gekregen van HPS:

Goedemorgen,

De kabelboom is alleen maar geschikt voor het type MF135, met de AD3/152 motor met de Lucas electrische installatie.
Wegens de verschillende locaties van contactslot, spanningsregelaar etc. heeft de kabelboom daarin afwijkende lengtes te opzichte van de ander modellen MF.
All groothandels waar wij en ook Agriline inkopen geven deze zelfde beperkte informatie. En de foto’s die wij, Agriline en alle andere verkopers gebruiken worden beschikbaar gesteld door de fabrikant.
Maar misschien dat de kabelboom toch toepasbaar op uw tractor kan worden gemaakt ? niemand weet dit zo ver.
De MF35/3 heeft ook een 3/152 motor, maar die kabelboom is weer geheel anders dan de MF135

Met vriendelijke groeten, With kind regards,
Ronnie Schilstra
Historische Parts Service


wat wordt er verstaan onder een lucas electrische installatie? ik snap niet wat daarmee bedoeld wordt, of gaat het dan om een lucas-dynamo? nog geen antwoord gehad van agriline zelf, maar hier kunnen we nog even verder mee stoeien.

Re: vergelijking 135 en 152, motorkabelboom hetzelfde?

Geplaatst: do 23 sep 2010 23:24
door fergie
Hello Daar,

135 heeft niet standaard een wisselstroom dynamo (meestal niet) en is een engelse trekker (meestal dan tenminste hier in NL)
152 heeft niet standaard een wisselstroom dynamo en twee typen gelijkstroom dynamo's en is van franse makelij en de gelijkstroom dynamo's (paris rhone of ducellier) ook. De wisselstroom dynamo is een lucas (engels) maar de starter kan weer een france dusselier of engelse lucas zijn.

Reden dan ook dat de kabelboom voor de 135 nog enigzins universeel is en die van de 152 niet.

Groetjes,

René.

Re: vergelijking 135 en 152, motorkabelboom, update 20-12-10

Geplaatst: ma 20 dec 2010 22:20
door sjoerdb
ik heb weer een update:
agriline levert 2 motorkabelbomen: 1 voor dynamo models en 1 voor alternator models
historische parts service levert van agriline de kabelboom voor dynamo models

ik heb in het MF onderdelenprogramma opgezocht welke kabelboomnummers er gebruikt worden en in welke modellen deze kabelbomen nog meer gebruikt worden. ik zou hiervan de PRINT SCREENS plaatsen maar ik weet niet of dit in strijd is met de regels van het forum/site. ik kan in ieder geval terug vinden dat er 3 verschillende kabelboomnummers behandeld worden:
908664M1 wordt ook in de 133/135/140 gebruikt en ook de MF 152
1867828M1 wordt ook in de 133/135/140/145/148 en ook de MF 152
3380816M1 wordt ook in de 133/135/140/145/148 en ook de MF 152.

ik weet nog steeds niet wat ik er van moet vinden, ik denk dat ze hetzelfde zijn maar zekerheid krijg ik pas als ik het zelf ga ontdekken. iemand nog intresse in hulp of kunnen jullie wat met de nummers ontdekken?

als ik google op "massey ferguson dynamo" dan krijg ik veel plaatjes van een gelijkstroomdynamo
als ik google op "massey ferguson alternator" dan krijg ik veel plaatjes van wisselstroomdynamo

ik heb een gelijkstroomdynamo en spanningsregelaar op mijn trekker zitten dus zou ik voor dat model kabelboom kiezen.

Re: vergelijking 135 en 152, motorkabelboom, update 20-12-10

Geplaatst: ma 27 dec 2010 19:39
door sjoerdb
vandaag de keuze gemaakt om de kabelboom hij HPS te bestellen, na 3 januari wordt deze bestelling verwerkt. ik ben erg benieuwd of het past en of ik er meerdere mensen mee kan helpen. ik zal proberen om een beschrijving te maken van wat er mogelijk is.

Re: motorkabelboom MF 135 is binnen, ombouw naar 152

Geplaatst: di 04 jan 2011 23:12
door sjoerdb
de kabelboom is binnen, en het ziet er goed uit. de kwaliteit zal wel goed zitten en bij goed aansluiten zal er geen probleem mee zijn de aankomende 15 jaar.

ik heb de kabelboom plat op de bank gelegd en ben gaan kijken naar hoe het er uit ziet, hieronder zal ik de kabelboom in takken uitleggen:

1: bruin/geel, 1,5mm, brede platte stekker
bruin, 0,75mm, normale platte stekker
dynamo

2: rood/wit, 1,5mm, normale platte stekker
bruin, 1,5mm, brede platte stekker
bruin/groen, 1,5mm, oogje 5mm
startmotor

3: 2xzwart, 2x0,75mm, oogje 8mm
massa

4: bruin/blauw, 0,75mm, normale platte stekker
zwart, 0,75mm, oogje 5mm
tankvlotter

5: wit/rood, 1.5mm, brede platte stekker
wit/blauw, 1,5mm, brede platte stekker
rubber kapje, veiligheidsschakelaar HOOG/LAAG

6: wit/blauw, 1,5mm, brede platte stekker
bruin, 1,5mm, brede platte stekker
bruin/groen, 1,5mm, brede platte stekker
startschakelaar(voorgloei en startmotor)

7: zwart, 0,75mm, oogje 5mm
bruin/blauw, 0,75mm, oogje 5mm
bruin/geel, 0,75mm, normale platte stekker
tankmeter

8: bruin, 0,75mm, normale platte stekker
2xzwart, 2x0,75mm, normale platte stekker
bruin/wit, 1,5mm, brede platte stekker
2xbruin/geel, 0,75mm en 1,5mm, brede platte stekker
spanningsregelaar

9: bruin, 1,5mm, brede platte stekker
bruin/wit, 1,5mm, brede platte stekker
bruin, 1,5mm, brede platte stekker
amperemeter

voor zover ik het schema van de 135 er bij neem, dan lijkt mijn tekst te kloppen. ik ga de kabelboom nog vastspijkeren op een houten plaat om foto's te maken, voor mezelf en voor de site om duidelijkheid te krijgen.

zie ik nog wat over het hoofd of hebben jullie nog tips, zijn er nog vragen?

Re: motorkabelboom MF 135 is binnen, ombouw naar 152

Geplaatst: wo 05 jan 2011 23:19
door sjoerdb
Ik ben erg blij om te zien dat mijn topic gelezen wordt, maar ik ben ook erg benieuwd wat jullie van deze informatie vinden? is het intressant of saai, niet van toepassing of komen er nieuwe vragen door naar boven? ik hoop dat ik reactie krijg en dat we elkaar daardoor kunnen helpen.

Re: motorkabelboom MF 135 is binnen, ombouw naar 152

Geplaatst: wo 05 jan 2011 23:27
door admin
Sjoerd,

Ik vind dat deze informatie het forum goed doet. Ik wacht nog op foto's en het eind resultaat.

Re: motorkabelboom MF 135 is binnen, ombouw naar 152

Geplaatst: do 06 jan 2011 7:14
door hans eshuis
hoi

Ik ben ook benieuwd, ik wil ze zelf maken maar tot nu toe ben ik nog geen zelfvulkaniserende tape tegen gekomen die ook tegen diesel kan.

Die voor mijn goudbuik heb ik zwarte buisjes gebruikt van hps. Daar moet je zelf de kabetjes door trekken.

mvg hans eshuis

Re: motorkabelboom MF 135 is binnen, ombouw naar 152

Geplaatst: do 06 jan 2011 12:41
door Sluismolenaar
Hoi Sjoerd,

Ik vind het uitermate interessant, maar ik heb een MF35-4cilinder waarvoor ik bij HPS de kabelboom heb gekocht (en binnen inmiddels). Wat ik uit jouw opsomming kan opmaken is dat dit voor mijn trekker niet gaat werken, maar ik ben wel nieuwsgierig naar jouw bevindingen en de ombouw voor de 152.

Overigens vind ik de kabelboom die ik via HPS heb er keurig uitzien, nu nog maar zien hoe het allemaal gaat passen tzt. Zal nog een aardig geworstel worden om e.e.a. los te maken en de nieuwe aan te sluiten. Spanningsregelaar en de schakelaars etc in het dashbord van de MF35 zijn niet erg handig bereikbaar zonder andere delen te demonteren (hoop dat tot een minimum te beperken).

Ik ben daardoor nog niet in staat inhoudelijk op jouw info te reageren, maar ongetwijfeld zijn er lezers met een MF152 die geholpen zijn met jouw bijdragen en jou kunnen helpen.

Lastig vind ik tot nu toe bij mijn trekker wel dat door alle vuil en verkleuring de kleuren van de bedrading niet meer zo duidelijk is. Doordat die zooi ook zo bros is geworden moet ik ook voorzichtig zijn met kijken en poetsen, zonder dat er wat breekt en de elektriek de geest geeft. Ik hoop op een of andere manier de handel zo te controleren en vergelijken met de nieuwe kabelboom dat ik in 1 keer de oude zooi eraf en de nieuwe erop kan krijgen, zonder dat ik langere tijd met een niet werkende trekker zit...

Ik blijf jouw draadje hierover volgen, als ik wat te melden/vragen heb lees je het wel. Succes met ombouwen en monteren van je kabelboom.

Groeten,
Andreas

Re: motorkabelboom MF 135 is binnen, ombouw naar 152

Geplaatst: do 06 jan 2011 19:30
door sjoerdb
hans eshuis, is jouw bedoeling dat je zelf een kabelboom gaat maken voor de 135? of bedoel je een kabelboom voor andere type's waar ze niet leverbaar voor zijn?

Re: motorkabelboom MF 135 is binnen, ombouw naar 152

Geplaatst: do 06 jan 2011 20:59
door bart
hallo
ik heb mijn mf-35 4 cil. zelf bedraad
met een 7 aderige kabel naar voren via de rand naast de tank
en een 7 aderige kabel naar achteren over de versnellingsbak en onder de
stoel door
onder het dashbord alles opgelast en verdeelt
als je 2.5# 4# en 6# losse aders gebruikt kom je een heel eind
het is wel niet origineel maar werkt goed en stukken goedkoper.

Re: motorkabelboom MF 135 is binnen, ombouw naar 152

Geplaatst: vr 07 jan 2011 18:04
door sjoerdb
bart schreef:hallo
ik heb mijn mf-35 4 cil. zelf bedraad
met een 7 aderige kabel naar voren via de rand naast de tank
en een 7 aderige kabel naar achteren over de versnellingsbak en onder de
stoel door
onder het dashbord alles opgelast en verdeelt
als je 2.5# 4# en 6# losse aders gebruikt kom je een heel eind
het is wel niet origineel maar werkt goed en stukken goedkoper.
jouw verhaal gaat over de verlichting(als ik het goed begrijp), mijn kabelboom gaat over starten en laden van de accu.
voor de prijs hoef je het niet te laten, deze hele kabelboom voor starten/laden van eeen 135 kost incl btw maar: 48 euro inclusief thuis sturen. het enige wat je voor die prijs er nog bij zou verwachten is een mooi schema.