Pagina 1 van 1
roestige bouten onderkant achterbrug
Geplaatst: za 04 sep 2010 18:41
door arjendj
Hallo,
Mag ik met een las apparaat de bouten waarmee je een Ferguson haak kunt monteren verhitten om ze los te krijgen?
Of is dat niet verstandig aangezien de aanwezigheid van olie en assen?
Gr Arjen
Re: roestige bouten onderkant achterbrug
Geplaatst: za 04 sep 2010 20:55
door Symen
Hallo Arjen,
deze bouten zitten in het blok. Kan me niet voorstellen dat deze bouten zo vast zitten omdat er altijd wel olie onder aan de trekker hangt. Neem een goed passende ringsleutel en doe er een buis omheen en trekken maar. Desnoods het wiel er even af. Gr Symen.
Re: roestige bouten onderkant achterbrug
Geplaatst: za 04 sep 2010 21:03
door arjendj
Ik heb met een ringsleutel van 34mm en een buis gebruikt om hem los te krijgen maar er was geen beweging in te krijgen.
Daarna heb ik het met een luchtsleutel geprobeerd waarbij de luchtsleutel er geen beweging in krijgt.
Bedoel je met olie dat als ik de bouten er uit haal dat dan de achterbrug leegloopt of bedoel je olie afkomstig van lekkage?
Gr Arjen
Re: roestige bouten onderkant achterbrug
Geplaatst: za 04 sep 2010 21:41
door Symen
Ik bedoel olie van lekkage. Zijn de bouten niet toevallig vastgelast omdat je niet een los krijgt. Gr Symen.
Re: roestige bouten onderkant achterbrug
Geplaatst: zo 05 sep 2010 10:37
door hans eshuis
hoi
Hoe zo,n lange buis heb je gebruikt? Ik pak wel eens een 2 meterbuis.
Ook kun je met een beitel en zware hamer de bout een zetje geven in de richting dat hij los moet.
mvg hans eshuis
Re: roestige bouten onderkant achterbrug
Geplaatst: zo 05 sep 2010 22:41
door fergie
Hello Boys,
Een engelsman had een stel die met geen geweld los wilden. Uiteindelijk heeft hij ze deels uitgeboord, vol gelast (achterbrug op de kop) en toen de zaak afgekoeld en de las gekrompen was lukte het.
Een methode die voor ons vaak werkt is een stuk vrij dikke strip voorzien van een gat zodat het om de bout/tapeind/kop past en dan rondom vast lassen op een zo hoog mogelijke stand. Dan na afkoelen wil de zaak wel los over het algemeen.
Inzake deze bouten, niet het gat vullen met vet of zeer ruim met vet omspringen als je er weer wat in draaid ten einde "vastzitten te voorkomen". Teveel vet zal opgesloten in het gat hydrolisch werken en het "kapje" in de achterbrug kan daar niet tegen !.
Groetjes,
René.