Pagina 1 van 1

krukaskeerring TED20

Geplaatst: ma 30 apr 2007 13:37
door wpee
Ik begrijp uide FAQ dat dit een krappe passing zal zijn.
Nou volgens mij krijg ik hem er niet tussen.

Klopt het dat de nieuwere keerringen er veel dikker zijn.
Ik ben nl bank voor beschadigingen en dan heb ik nog niets bereikt.

Andere snelle methode is er niet? Behalve complete blok uit mekaar?


Gr Wim

Geplaatst: ma 30 apr 2007 17:55
door fergie
Hello Wim,

De nieuwe is natuurlijk nog niet in omvang beperkt door een jaar of 50 opgesloten te zitten in een ruimte waar die ook maar net in past !. Het is inderdaad een enorme worsteling om het ding op z'n plek te krijgen. Tip daarbij dat je een boel olie gebruikt om het te laten glijden, dan is de kant op beschadiging vrij klein. Gebruik geen schroevendraaiers of andere scherpe voorwerpen. Wij hebben toen een dunne verleng pijp (1/4 ratel) gebruikt. Kontroleer die eerst op bramen !!.

De enige andere optie is carter er af, lagers los, krukas iets laten zakken, keerring er om en dan met keering en al weer terug plaatsen. Daarbij loop je dan het risico dat je een zuiger uit de bus trekt en de ringen er weer niet in willen. Tevens is dan de afdichting van het achterste lagerblok verbroken enz.. Het is dus een hele klus.

Groetjes,

René de Bruin.

Geplaatst: ma 30 apr 2007 23:10
door wpee
Ik vrees toch dat ik de lagerschaal moet lichten. De nieuwe keerring is ongeveer 4mm dikker dan de opening tussen blok en flens van de krukas.
Ik maak een statie waar de motor op kan staan (krik kan immer niet meer). Daarna carterpan eraf. Krukas hang ik moet draadeind op aan dwrasbalkje tussen de twee poten die ik maak, doe ik met draadeind, kan ik opspannen :)
Daarna lagerschaal los en keerring wisselen.

Ik moet geloof ik opletten bij terugzetten van de lagerschaal dat de koorden goed zitten die de afdichting van het blok verzorgen?

Ik denk een aanzienlijke hoeveelheid voeibare pakking moet erbij komen om eea ook echt af te dichten, koorden zijn niet mijn favoriet, likt altijd is mijn ervaring.

Trouwens, was vanmidadg nog aardit kl##te om het keeringtje van de startas uit de versnellingsbak te krijgen. Maar hij is eruit!

Wim

Geplaatst: ma 30 apr 2007 23:25
door fergie
Hello Wim,

Ik kan me niet herinneren dat de keering echt 4 mm dikker was, het koste wel moeite maar het ging verder prima. Weet je wel zeker dat je de juiste keering hebt (dus niet 4mm dikker dan de oude ) ?. Zoveel scheelt er niet aan mischien een halve tot een hele mm verschil met de oude.

Ja, dat zijn leuke dingen om er uit te peuteren. Meestal is men echter te voorzichtig. Ik sla er een dunne schroevendraaier DOORHEEN zo dicht mogelijk aan de rand. Je slaat die dan door de stalen ring en dan kun je meestal het ding er vrij eenvoudig uit wippen. Omdat de stang er nog in zit kun je dat wel op een paar plekken moeten doen maar moet lukken.

Vergeet niet dat je bij alles wat je weer terug aan de versnellingsbak schroeft je een anti galvanische corrosie middel gebruikt. Dat geld ook bij het plaatsen van de nieuwe keering als die net als bij mij een stalen rand had die in direct contact is met het aluminium van de bak.

Groetjes,

René de Bruin.

Geplaatst: di 01 mei 2007 8:53
door wpee
JA, de oude ring is net zo dik, ik krijg hem er met geen mogelijkheid uit, ik zal er eens doorheen proberen te slaan. Het is een rubber/platic ring die gespleten is.

anit galvanische corrosie middel ??
Welk is dit? Ik was van plan om gewoon vloeibare pakking tussen de metalen delen van de keerring /huis te doen en verder niets. Ik snap het corrosie stukin verban met de contactspanningen tussen de metalen onderling zal er een stroompje gaan lopen en corrodeert het nog eerder -> rotting etc.

Heb je een merk en waar kan ik dit krijgen. Hoe pas ik dit toe? alles insmeren en dan monteren?

Wim

Geplaatst: di 01 mei 2007 12:15
door fergie
Hello Wim,

Ik zal eens kijken of ik achter merk enz. kan komen van dat spul. Je kunt het meestal vinden bij casco bouwers van aluminium plezierjachten.

Het is zo dat de versnellingsbak en stuurhuis van zogenaamd electron zijn gemaakt, het is een legering van aluminium met een hoog magnesium gehalte. Het is niet ongewoon om aan de achterkant meer dan de helft van de wand weggevreten te zien als men geen anti corrosie middel heeft gebruikt.

Natuurlijk de keering met de split naar boven monteren.

Groetjes,

René de Bruin

Geplaatst: di 01 mei 2007 19:51
door wpee
Bedoel je soms ANTI galvanische corrosie middel ??
ANTI CORROSIE middel tegen galvanische corrosie

Wim

Geplaatst: di 01 mei 2007 22:12
door fergie
Hello Wim,

Da's wat ik bedoelde alleen m'n vingers weer eens in de knoop gehad (heb het nu goed geschreven) !. Het is een geel tot licht groene substantie die al dan niet uithard naar gelang de versie. Het beste is de niet hardende.

Groetjes,

René de Bruin.

Geplaatst: di 01 mei 2007 22:16
door wpee
Ja maar nu wwet ik nog niet welk merk het spul of verf is.
Ik heb wel al via enkele sites gelezen dat vroeger TITANINE gebruikt werd, een soort verf met zink chromaat erin.

Weet je geen merk te noemen. Heb je niet een pot staan. Wat doe je er zelf tussen in de gevallen waar het nodig is. Het zou toch zonde zijn als straks mijn versnellingsbak eraf valt omdat de alu gaten weg gecorrodeerd zijn.

Ik kan wel eens navragen bij een verfhandel of mechanisatei bedrijf.

Wim

Geplaatst: di 01 mei 2007 22:38
door fergie
Hello Wim,

Klopt, ik heb een tube van dat spul uit engeland gekregen als tegen prestatie. Ik heb het van de fabriek die het orginele tetanine maakte.

Er is een middel verkrijgbaar onder de naam Duralac bij de meeste scheepswerfjes in een tube of kit koker. Dit lijkt enorm sterk op het spul wat ik gebruik volgens een kennis die alu boot casco's maakt. Wellicht dat je daar wel aan kunt komen ?.

Groetjes,

René.

Geplaatst: di 01 mei 2007 22:49
door wpee
en dan gaat het snel
Als je duralac intypt kom je bv op www.georgekniest.nl al wat tegen, een oude bekende van mij waar ik 5 mnd geleden mijn GPS heb gekocht.

Ik ken hier inde buurt ok wat maritime shops (schreurs / wessem) die ook wel van dit spul hebben.

Alvast bedankt.

Alsik het goed begrijp alles insmeren wat verschillende metalen zijn, dus alu-ijzer etc , ook schroefdraden. eerst ontvetten denk ik dan

Wim