Pagina 1 van 1

Veiligheidsbeugels

Geplaatst: di 24 apr 2007 0:09
door Swart
Beste MF bezitters,

Wie is er een beetje bekend met de regelgeving betreffende veiligheids, rolbeugels op tractoren? Is dit een regelgeving die is ontstaan uit de ARBO-wetgeving of vanuit de verkeerswetgeving? Is het verplicht om op de openbare weg met een rolbeugel te rijden? Zijn oldtimers hiervan vrijgesteld? En waar moet een rolbeugel aan voldoen, afmetingen e.d. ?

Alle reacties zijn welkom.

Groeten,

Herman Swart

Geplaatst: di 24 apr 2007 12:33
door fergie
Hello Herman,

Voor zover mij bekend is voor niet bedrijfsmatige doeleinden het niet nodig om een val/rol beveiliging op je trekker te hebben, zelfs niet op een nieuwe. Wat echter mogelijk wel er toe kan leiden is dat je verzekering het eist.

Groetjes,

René de Bruin.

Geplaatst: vr 27 apr 2007 21:51
door reind
Even een sitaat uit het wegenverkeersreglement. :?

Vanaf 17 juli 1983 moet iedere trekker, die in standaarduitvoering en bedrijfsklaar met volle tank meer dan 800 Kg weegt, zijn voorzien van een veiligheidscabine, veiligheidsframe of veiliheidsbeugel.
De beveilging dient zo sterk te zijn, dat de bestuurder doelmatig wordt beschermd tegen de gevolgen van achteroverslaan of op andere wijze kantelen van de trekker.
Dit voorschrift geldt niet voor het hoofd of bestuurder (eigenaar) van de de onderneming. Een trekker, die in hoofdzaak wordt gebruikt bij werkzaamheden, waarbij toepassing van de beveiliging niet mogelijk is, behoeft niet te zijn voorzien van een beugel.

Voor zo ver het sitaat.

Als je het goed leest hoef je als eigenaar/bestuurder van de tractor geen beugel op je oldtimer te monteren.
Maar als je echter zoals bij mij het geval is ook wel eens iemand anders op je tractor laat rijden dan geld de beugelplicht op dat moment wel. :!:
Ook kan de verzekering wel eens een beugel eisen als je passagiers mee laat rijden op de trekker zelf.

Geplaatst: wo 13 jun 2007 19:59
door olivier_daems
weet iemand soms dat dit ook zou moeten in België?
ik zal het dan wel op de technische keuring te horen krijgen als dit zou moeten, maar misschien is er hier al iemand van op de hoogte :)
er rijden hier bijzonder weinig oldtimers rond met veiligheidsbeugel, dus ik denk het eigenlijk niet.

greets

Geplaatst: wo 13 jun 2007 23:25
door fergie
Hello Olivier,

Dat is nogal verschillend per land. Ik denk dat belgie het niet nodig vind. Zelfs de meeste duitse oldtimers hebben geen beugel. Als het niet bedrijfsmatig gebruik is of het besturen gebeurt door alleen de eigenaar dan zal het zonder beugel kunnen.

Wat wel eens vergeten wordt is dat je verzekering mischien eisen stelt !.

Groetjes,

René.

Geplaatst: do 14 jun 2007 1:09
door olivier_daems
ahzo,

ja, voor de verzekering zal het waarschijnlijk wel moeten.. en het is natuurlijk ook wel een stuk veiliger.
eerst maar eens zien dat ik men fergusonnetje ingeschreve krijg..

greets

Geplaatst: do 14 jun 2007 19:45
door fergie
Hello Allemaal,

Inzake verzekringen. Ik wilde mijn TEFje als oldtimer verzekeren. Bij het doorlezen van de voorwaarden bleek :

Oldtimer mag van en naar een show over de weg rijden.
Mag geen werktuigen of aanhangers vervoeren.
Mag geen werk verzetten
En dat laatste al helemaal niet tegen vergoeding.

Ik neem aan dat als je er niet mee mag werken er ook geen beugel nodig is !.

De Hobby/partikulier gebruik verzekering die ik nu heb mag je wel werktuigen vervoeren en een stuk gaan ploegen enz. mits er niet voor wordt betaald, vergoeding van de brandstof mocht wel. Ik heb echter nog niet gekeken of men ook eisen stelt bij deze verzekering. Nu is dat in Nederland ook niet zo'n punt maar in engeland (weet ik uit ervaringen van de FOFH leden aldaar) moet je van de verzekering wel aan enkele eisen voldoen en welke hangt af van plaats en welk type gebruik. Wellicht dat verzekeringen in belgie en duitsland ook zulke eisen stellen.

Aan iedereen dus : verzekeren is een doolhof, kijk goed uit en stel vragen voor je er een afsluit die achteraf niets dekt !.

Groetjes,

René.