Pagina 1 van 1

3 cil rookt, niet vol gas

Geplaatst: do 22 apr 2010 22:28
door fantomas
Antieke 3 cil. met pneumatische regelaar.Was zonder diesel gevallen en toen is het begonnen ,roken en geen vol vermogen meer.Aansluiting tank is gereinigd en de filter is vervangen.Aan de aansluiting pomp is er mazout.Met handvacuumpomp heb ik toch een lek kunnen vaststellen aan pneumatische regelaar.Ik kom nu van de avondschool waar een soortgelijke pomp lag.We hebben deze gedemonteerd.In het center zit een rubbertje van de membraam.Daaronder is er een kruisje aanwezig met soort circlips?Mijn leraar weet ook geen raad.Moet ik daar ontkoppelen om een nieuw membraam te plaatsen?Thanks.

Re: 3 cil rookt niet vol gas

Geplaatst: do 22 apr 2010 22:56
door fergie
Hello Daar,

Ben niet bekend met de vacuum regelaars op de P3, kun je een foto plaatsen van wat je bedoelt ?.

Groetjes,

René.

Re: 3 cil rookt, niet vol gas

Geplaatst: za 24 apr 2010 10:05
door fantomas
Ik heb eens naar Uten (dieselpomprevisie) gebeld.Bij defect membraam zou hij volle gas moeten draaien.Een haarscheurtje is te verwaarlozen.Deze regelaar zal zijn inspuithoeveelheid afregelen volgens de aangezogen lucht omdat men een smoorklep bedient.In de venturi onstaat er er vacuum die aangesloten is aan de voorkant pomp met een veerbelaste membraam.Ik zou bijna zeggen de eerste luchthoeveelheidsmeter.
Door het losdraaien van de pompwartels 1 voor 1 is me opgevallen dat de middelste het meeste toerentalvertraging gaf, de derde iets minder en de eerste bijna geen toerentalvertraging.
Tegenwoordig verdoezelt men een fout achter een fout omdat men zegt hij is zonder mazout gevallen.Er is nog 1 waterkansje voor mij:een stukje staalwol in de ingang van de pomp dat misschien verstopt is.Of anders heeft de pomp door het leegrijden tank alle vuiligheid opgezogen en naar de verstuivers gepompt(slechte injector).
Wie weet raad?

Re: 3 cil rookt, niet vol gas

Geplaatst: za 24 apr 2010 12:27
door hans eshuis
hoi

Als het membraan lek is wil hij wel roken, een tef dan. De vacuüm leiding nooit los halen als de motor loopt, dan slaat hij op hol tot dat hij stuk loopt..

Als de filters een paar jaar oud zijn zal ik maar alle filter vervangen leidingen schoon maken tank schoon maken, liefst met steentjes of moeren in de tank en schudden maar. Verstuivers testen. En als de tank er af is ook even de kleppen stellen.

Heb je er een p3 ( zelfde als een imt) of p3 144 ( zelfde als een ford dextra) ?

Ik heb nu zelf een p3 ( zelfde als een imt) maar die maakt te veel toeren, waarschijnlijk door de klep in het inlaatstuk dat het asje is versleten, valse lucht.

Drop hier eens een foto van het trekkertje

mvg hans eshuis

Re: 3 cil rookt, niet vol gas

Geplaatst: za 24 apr 2010 21:49
door fantomas
Morgenvroeg rijdt ik erheen en zal een foto maken.De leiding,as van de smoorklep en de membraan van pomp zal ik nog even testen.Filter is vernieuwd in de week.De tractor heeft geen opvoerpomp en de tank dient dus als watertoren.Het stukje staalwol van de entree pomp zal ik eens doorblazen.
Moet ik die pomp ontluchten ?Op welke manier?
Misschien lichte luchtdruk op tank en aan de pomp een onbekend vijsje losdraaien aan pomp?
Het bakske staat daar nog altijd in panne.We hebben een nieuwe leraar avondshool en al oud genoeg is en toevallig bij een dieselpomprevisiebedrijf heeft gewerkt.Naast de pompwartels zou een ontluchtingsschroef moeten staan.Ontluchten moet ge bij verstuiverwartels doen,alle.
Toevoer aan pomp moest ik ook zeker nakijken wegenshet onvoldoende vermogen.De middelste wartel aan pomp lekte het meeste en gaf ook een hoger toerentalvertraging dan dan de 2° en de 1° gaf bijna geen torentalverlaging en lekte bijna ook niet.
De verstuivers mocht ik altijd meebrengen naar de school.

Re: 3 cil rookt, niet vol gas

Geplaatst: wo 12 mei 2010 22:00
door fantomas
Hij staat nog altijd in de kou,de tractor.De persklepjes in de pompwartels zorgen voor een restdruk.Bij defect zou er dan ook te weinig ingespoten worden.De eigenaar heeft nog niet gebeld voor de volgende stappen of is hij aan het peinsen aan een ander trekkertje tov de vele rook.(compressie te laag,versleten of de vele briefjes euro dat het nog gaat kosten.Men zal een knoop moeten doorhakken en 2°,3°,4°,5°,...... opinie kan nooit geen kwaad.

Re: 3 cil rookt, niet vol gas

Geplaatst: ma 17 mei 2010 23:22
door fantomas
Ik ben vandaag gaan vijzen.Lucht- en mazoutleiding gecheckt op lekken alsook membraam.De banjo aan ingang pomp had maar een minieme opening door het afknppen van de orginele leiding.Smoorgat zit volgens mij toch altijd aan retour pomp wegens automatische ontluchting of werking.Ik heb de banjo wat opengedaan met een els.Bij het losdraaien van verstuiverwartels kwam er nu toch dezelfde hoeveelheid brandstof te voorschijn.Wat me opviel dat de pomp geen retour heeft en dat de verstuivers hun retourleiding gewoon los naar de grond hangt.Enfin,hij reed weer maar weer niet op volle snelheid.'t Is misschien onnozel maar door de levier te verzetten achter de rechtervoet ging de tractor full speed ahead.Stond blijkbaar in veldvitesse.Hij rookt nu ook zeer miniem en is volgens mij genezen.

Re: 3 cil rookt, niet vol gas

Geplaatst: di 18 mei 2010 13:07
door admin
Fantomas,

Als je met Levier een soort aftakas handle bedoelt waar aan de andere kant van de versnellings bak de aftakas handle zich bevindt, dan lijkt het er op dat je nog een werkende howard reductie in de je achterbrug hebt zitten. Deze reductie mag je niet gebruiken voor normaal werk. Alleen in combinatie met de Howard rotovator (vrees).

Je P3 levert namelijk veel te veel koppel voor de reductie.

Het kan inderdaad wel even duren voordat alle lucht uit de leidingen is. Bij mijn TEF duurt dat snel 5 minuten. Ik moet dan wel zeggen dat ik alleen tot aan de pomp ontlucht.

Re: 3 cil rookt, niet vol gas

Geplaatst: za 29 mei 2010 23:44
door fantomas
De hendel achter de rechtervoet gaat nogal licht en kan men dan zonder te weten verplaatsen bij het opstappen.En ja ik heb ook een hendel verzet aan de L kant boite omdat ik ten einde raad was en dacht aan een landrover met zijn veldvitesse.Bij de welke hendel is de veldvitesse?En welke hendel is die van de achterlift die nooit gewerkt heeft buiten die hendel die de hoogte regelt.Bij de tractor is geen instructieboekje of geboortepas aanwezig en mijn kennis is enkel gegroeid bij gewone auto 's.Bij Massey moet ik ook niet zijn omdat ik daar eens een nieuwe spanningsregelaar gekocht had voor de gereviseerde dynamo en deze bleef plakken en de dynamo warm werd.Nu staat er een massaschakelaar op.Mijn fout kan het ook zijn omdat ge bij de plaatsing de dynamo moet polen met afgelegde riem.Het veld en de + aan de batt leggen en dan begint hij zelf te draaien..De + ligt nog steeds aan massa.Het moest orgineel blijven.Tegenwoordig bij oude engelse fords plaats men een alternator met - aan massa en laat men de starter ompolen voor de juiste draairichting en het sukkelen met de laadstroom.Ik dacht dat + aan de massa roest weg houdt.En dan maar garnalen vissen aan zee

Re: 3 cil rookt, niet vol gas

Geplaatst: zo 30 mei 2010 9:07
door admin
Fantomas,

Wat een hoop vragen in een email.
Ik ga er van uit dat we het over een grijze Ferguson TE-20 trekker hebben waar naderhand een Perkins P3 dieselmotor is ingezet.

Op mijn site staan meerder instructie boekjes van de TE-20 trekkers.
Lees die eens door. Dat zal al veel vragen beantwoorden.
Kijk maar eens op de volgende pagina van mijn website
http://www.annatefka.nl/mf_techniek/tech_onder7.htm

De volgende is er 1 speciaal voor de P3 versie.
http://www.annatefka.nl/mf_instr_boek/i ... _01_00.htm

Theoretisch klopt het dat de + aan het chassis roest tegen gaat. In de praktijk is het verschil bij auto's en trekkers niet waarneembaar.

Re: 3 cil rookt, niet vol gas

Geplaatst: wo 16 jun 2010 22:58
door fantomas
Op pagina 19 staat een foto van de tractor.Prachtig en verzorgd naslagwerk.In de wei staan nogal veel ezels en reeen.Een kettingeg erachter en de boel is zo weer opgeruimd.Als iets nuttig is dan houdt men ervan.Soms moet ge iets maken volledig uit je ervaringen omdat er nogal veel leugentjes een eigen leven gaan leiden in het mekaniekers -wereldje.Dit forum is een goede houvast in de tegenwoordige wereld van de canbus,common rail en de on line reparaties.