Pagina 1 van 1

voorgloeien

Geplaatst: wo 14 apr 2010 16:44
door sjonwillem
hallo allemaal, het gaat over een MF35 diesel 4 cil met de standard motor.
even een vraag over het gloeien als ik het goed begrepen heb gaat er spanning van het contactslot naar de gloeispiraal dan door naar de bougies dan aan de massa.
ik heb overal spanning op staan ook op de spiraal en de bougies en toch word de spiraal niet heet.
zit er nog ergens een relais of spanningsregelaar bij tussen ? als ik zo op de schema s kijk niet .
help ik kan er met mijn boeren verstand niet meer bij

laat maar horen als je suggesties hebt

vr gr jan willem

Re: voorgloeien

Geplaatst: wo 14 apr 2010 17:04
door Jan Ambers
Overal spanning op staan, klopt niet!
De schakeling vormt een spanningsdeler tss +12V en massa!
Dus op draden uit kontaktslot naar gloeispiraal en gloeibougies moet je steeds een dalende spanning meten, en de kant van de gloeibousies die aan massa ligt, zal je 0V meten!!!
Heb je op beide kanten van de gloeibougies dezelfde spanning, dan is de doorverbinding naar massa onderbroken!

Re: voorgloeien

Geplaatst: wo 14 apr 2010 18:38
door fergie
Hello Jan-Willem,

Zoals reeds geschreven staan er dalende spanningen op namate je verder van het contact slot komt. Het heet serie schakeling. De spanning zal pet gloeier 2,5V zijn. Als je gaat meten aan een goede instalatie (één kappote betekend meteen geen gloeien meer !) zul je normaal dus op de eerste gloeier 10 en 7,5V meten, op de volgende 7,5 - 5V, 5V - 2,5V en 2,5V - 0V. Indien er een stuk is meet je overal 12V tot je voorbij het defect bent en je ineens alles 0V meet.

Ga overigens niet 1 gloeier vervangen, doe ze meteen alle 4, de anderen houden het zeker niet lang meer.

Groetjes,

René.

Re: voorgloeien

Geplaatst: wo 14 apr 2010 20:10
door sjonwillem
super bedankt morgen maar weer aan het prutsen dan

gr jan willem

Re: voorgloeien

Geplaatst: di 10 jan 2012 9:24
door Pentenga
Hallo forumleden,

Met betrekking tot het voorgloeien kom ik verschillende dingen tegen. Omdat mijn kennis nog niet zo ver reikt stel ik een vraag over bovenstaande posts.

Op mijn MF 35 4 cylinder zitten 4 gloeispiralen aan de linkerzijde van het blok. Deze zijn in serie aan elkaar verbonden maar zijn niet verbonden aan de massa. Op alle 4 staat 10 volt. Ik zie op sommige foto's dat vanaf de laatste gloeispiraal een draad naar de massa loopt, ook op het forum wordt de aansluiting met de massa besproken. Kan het liggen aan de dynamo die ik gebruik. Die is niet origineel. Maar bij mij is dat dus niet het geval.

Tot slot nog twee punten, na 40 seconden voorgloeien start er een sissend geluid bij de eerste gloeispiraal, en komt er "rook" uit het luchtfilter. Is dat iets wat vaker voorkomt?

Met betrekking tot het moeilijke starten ga ik even verder in mijn andere forumitem.

Groet, Tim

Re: voorgloeien

Geplaatst: wo 11 jan 2012 0:32
door fergie
Hello Tim,

De onze heeft 4 snel-gloeiers die niet in serie staan net als die van jouw. Het type gloeier dat in serie geschakeld is heeft 2 aansluitingen, een grote en een kleine die door een isolatie schijf gescheiden zijn. Zit meestal een wielvormige moer op van een mm of 10-15. In geval van de snelgloeiers is het meestal een 8mm 6-kant moertje en staan ze paralel geschakeld.

Groetjes,

René.

Re: voorgloeien

Geplaatst: do 12 jan 2012 20:51
door massey 35
Hallo Tim,

Heb jij soms ook tevens een gloeielement (vlamstart) in het inlaatspruitstuk zitten?
Komt de rook uit het luchtfilter daar soms vandaan?

Hallo Rene,

Wat is het merk en type van de parallel snelgloeiers?
Hebben deze dezelfde inwendige vorm, diameter en schroefdraad als de seriegloeiers?
Moet het controleoog op dashboard dan nog wel aangesloten worden, of werkt die toch niet meer omdat er minder amperes afgenomen worden?
Moeten de snelgloeiers tijdens het starten ook doorgloeien of juist niet omdat ze anders doorbranden?

Groeten Wim.

Re: voorgloeien

Geplaatst: do 12 jan 2012 21:36
door fergie
Hello Wim,

Stiftvormig en passen in zelfde gat (de onze niet maar da's een ander verhaal). Omdat de 23C dezelfde gloei spiralen gebruikt als de landrover series diesel kun je de snel-gloeier kit daarvoor gebruiken in de 23C.

Groetjes,

René.

Re: voorgloeien

Geplaatst: vr 13 jan 2012 18:18
door Pentenga
Hallo Wim,

Ik heb inderdaad een gloeielement in de luchtinlaat. Die is tevens aangesloten op een dieselleiding. Mijn conclusie is dat het normaal is omdat er waarschijnlijk wat "verbranding" van diesel is.

Groet, Tim

Re: voorgloeien

Geplaatst: za 14 jan 2012 13:01
door fergie
Hello tim,

Dan heeft men bijde systemen gebruikt om de trekker beter te laten starten. Een van de 2 zou voldoende moeten zijn dus kans is groot dat de motor niet best is. Voor de 23C is het wel handig dan eerst de inspuit timing te controleren, dat is ca 90% van de oorzaak van slecht starten bij deze motoren.

Neem een van bijde gloei systemen maar eens los om te zien of hij dan beroerd start. 'T is in ieder geval niet te best voor het startslot, stroom is zo knap hoger dan normaal.

Groetjes,

René.

Re: voorgloeien

Geplaatst: za 14 jan 2012 18:25
door massey 35
Hallo Tim,

Welk type gloeispiralen heb jij links in de cilinderkop zitten?
12 volt gloeistift parallel schakeling of 1.7 volt gloeispiraal serie schakeling
Zie de omschrijving die Rene in zijn bericht van woensdag 11 jan. 2012 geeft.
Worden tijdens het gloeien de spiralen links in de kop niet warm en de vlamstart rechts in het inlaatspruitstuk wel?
Dit maak ik tenminste op uit jouw eerdere verhaal, klopt dit?

Bij serieschakeling pakt het controleoog in het dashboard een klein voltage (ongeveer 1 volt), de voorschakelweerstand pakt een aantal volts ( ongeveer 4 volt) en de spiralen pakken ieder ongeveer 1.7 volt ( ongeveer 7 volt met elkaar ).
Dit is een schatting, niet opgemeten.

Groeten Wim.