Pagina 1 van 1
lekkende uitlaat
Geplaatst: wo 31 mar 2010 9:22
door fokko
Hallo allemaal,
Ik heb weer wat met mijn goudbuikje 4 cilinder Ferguson. Enige tijd gelden had ik een probleem met de oliedruk. Nu doet zich het volgende voor: Vorige jaar was ik met een maaiwedstrijd op 30 Mei bezig . Tijdens het maaien begon de uitlaat te lekken, een mengsel van olie en roet.Vieze lekstrepen langs de gouden buik. Later heb ik vanalles ge probeert, de motor warmer laten worden tijden het werk. De kleppen opnieuw gesteld. Hoe kan dit zo van de één op de andere dag. Voor 30 Mei had ik er echt niks geen last van.
Groeten Fokko
Re: lekkende uitlaat
Geplaatst: wo 31 mar 2010 19:00
door fergie
Hello Fokko,
Gek genoeg heb ik een zelfde probleem na een koprevisie volgend op een lekke pakking. Ook hier is hij aan het werk gezet, dik uur voor de cultivator scheuren maar alles nog steeds onder de olie...
We hebben nog geen tijd (of zin) gehad het verder te onderzoeken maar het gaat vast goed komen.
Groetjes,
René.
Re: lekkende uitlaat
Geplaatst: wo 31 mar 2010 21:02
door j.haarman
hallo fokko heb je er nog steeds die dikke olie in. bij de ploegwedstrijden in archem had je hier ook al last van ik vond de olie heel dik en zwart. misschien is de olie te dik en kan het niet snel genoeg terug naar het carter in komt het in de kop. of via de klepgeleiders. gr. juriaan
Re: lekkende uitlaat
Geplaatst: wo 31 mar 2010 21:17
door fokko
Hallo René en Juriaan,
Bedankt voor de snelle reactie, het komt ook vast goed. Ik heb er nog steeds die dikke olie in, maar ik laat de motor nu warmer worden, door de radiateur af te schermen. Volgens mij moest dat helpen, maar dat is niet zo. Misschien moet er wel dunne olie in.
Groeten Fokko
Re: lekkende uitlaat
Geplaatst: wo 31 mar 2010 23:32
door fergie
Hello Fokko, Juriaan,
We hebben er hier gewoon 15W40 in en die komt er ook zo dik uit, 't zal wel wat verdampen.
Groetjes,
René.
Re: lekkende uitlaat
Geplaatst: do 01 apr 2010 20:48
door j.haarman
hallo fokko heeft er andere olie in ik weet niet wat voor olie. want hij had met warme motor geen oliedruk meer gr. juriaan
Re: lekkende uitlaat
Geplaatst: do 01 apr 2010 22:17
door hans eshuis
hoi
vetpatronen? Dan zal het motortje wel een revisie beurt kunnen gebruiken?
mvg hans eshuis
Re: lekkende uitlaat
Geplaatst: vr 02 apr 2010 19:26
door fergie
Hello Daar,
Je moet ook de oorzaak van de kwaal aanpakken en niet aan symtoom bestijding doen !.
"t klinkt als veel werk, dat is het ook wel, maar een revisie leverd een perfecte motor op die loopt als een zwitsers uurwerk !.
Groetjes,
René.
Re: lekkende uitlaat
Geplaatst: za 03 apr 2010 19:09
door fergie
Hello Daar,
In ons geval is de kop-revisie niet correct uitgevoerd en hebben de kleppen veel speling in de gelijders. Vandaag even spruitstukken er af genomen en het kleppendeksel om dit te kunnen konstateren. Terug naar het revisie bedrijf, die mag het foutje gaan rechtzetten. Klep moet 4 honderste ruimte hebben en deze hebben (nat gemeten) een speling van ca 16 honderste mm.
Groetjes,
René.
Re: lekkende uitlaat
Geplaatst: di 25 mei 2010 19:33
door fokko
Beste allemaal,
Aan alle meedenkers, ik heb nu de radiateur zover afgeschermd dat de motor binnen de kortste keren ca 70 graden is. Hij komt hooguit aande 75. De olie lekage is stukken minder geworden, ik denk dat als ik hem zwaarder belast dat dan het hele euvel is verholpen.
Groeten Fokko
Re: lekkende uitlaat
Geplaatst: zo 30 mei 2010 0:17
door fantomas
Normaal wordt bij moderne motorolie dikker bij het warmer worden,die 45 wordt het dan bij warme motor.Als er teveel lekgassen zijn langs de pistons(zwaar gebruik of bijna versleten)worden deze eigenschappen teniet gedaan.Er is nog een kans. Crossauto's gebruiken meestal een oliekoeler.Misschien voor de motor mee af te koelen of anders om te beletten dat men boven een bepaalde olietemperatuur gaat waarbij de olie niet meer verdikt maar dunner wordt.Bij dunnere olie blijft deze niet meer plakken en wordt zodoende dan mee uitgespuugd via uitlaat.Zitten er bij die antieke tractors ook al dichtingen op de klepgeleiders die moeten beletten dat er olie aangezogen bij de Inlaatslag(versleten of teveel spel op de geleiders).Een turbo zal ook niet aanwezig met zijn verschijnselen naar ik vermoed.Ziehier mijn bijdrage.