Pagina 1 van 1

Inspuitmoment Tef20

Geplaatst: di 09 feb 2010 13:16
door Mario
Hello,

Kan iemand mij vertellen wanneer exact de injector de diesel begint in te spuiten in de cilinder ?

Is dit wannneer de zuiger op het bovenste punt staat of een aantal graden daar van ?

Ik heb nl de injector uit de kop gehaald en omgekeerd gemonteerd zodat ik kan zien wanneer de verstuiving plaatsvindt .

alvast dank .

Mario

Re: Inspuitmoment Tef20

Geplaatst: di 09 feb 2010 17:50
door fergie
Hello Mario,

Over veel zaken heb ik intussen een FAQ geschreven. Da's een engelse afkorting voor veel gestelde vragen. Zo heet ook de rubriek hier op het forum waar ze instaan Zo ook een heel verhaal van de procedure om de 20C diesel motor af te stellen zoals we die in de TE-F20 aantreffen : viewtopic.php?f=6&t=193

Succes !

Groeten,

René.

Re: Inspuitmoment Tef20

Geplaatst: wo 10 feb 2010 12:25
door Mario
René,

de FAQ heb ik reeds meerdere malen doornomen en is een goede handleiding voor het afstellen van de inspuiting .
Maar mijn vraag is niet hoe ik de pomp moet afstellen op de 30 graden ivm de fuel cut off point maar wanneer precies de inspuiting in de cilinder plaatsgrijpt , maw op hoeveel graden van het bovenste dode punt ?

groeten

Re: Inspuitmoment Tef20

Geplaatst: wo 10 feb 2010 18:42
door fergie
Hello Mario,

Dat staat wel vermeld in die FAQ, 26 of 32 graden voor bovenste dode punt. Echter zul je wel de methode met de losse pijp moeten volgen, met een verstuiver lukt het niet. De krukas kun je dus op 30º zetten middels de beschrijving, om dan de echte afstelling te controleren zul je dus een aanwijzer moeten maken op de krukaspoelie en daar op markeren waar 26/32º is. Omtrek poelie is 3.1416xdiameter, deel dat door 360 = afstand voor 1º, dan aantal graden voor of achter 30 afmeten en controleren of het druppen stopt bij die stand op de poelie.

Als je echter domweg de procedure volgt en je markeerd even de stand van de pomp tov. de motor op een andere plaats dan kun je achteraf zien hoever je er naast zat en heb je meteen de timing weer goed.

Groetjes,

René.

Re: Inspuitmoment Tef20

Geplaatst: do 11 feb 2010 12:25
door Mario
René,

dat staat er zeker in maar als ik met de hengel de krukas ronddraai merk ik dat de injector diesel verstuift wanneer de eerste zuiger pas boven staat .
Volgens jou moet dit dus ook 26/32 graden zijn zoals de methode beschrijft zonder veer en injector gemonteerd .
Ik heb de spill cut off afstelling reeds 3 maal herhaald maar blijkbaar dan nog iets niet goed gedaan .


groeten
Mario

Re: Inspuitmoment Tef20

Geplaatst: do 11 feb 2010 13:16
door Valentijn
hallo Mario

Je moet het doen zoals René beschreven heeft ZONDER INJECTOR.
Veer en plunjer eruit en heel langzaam draaien anders zal het niet lukken ,desnoods iemand draaien en de ander de pomp controleren wanneer deze stopt met lopen ,als je ziet dat de diesel trager naar boven komt ook lanzamer gaan draaien. De brandstof mag niks meer stijgen dan heb je het punt gevonden en vervolgens de procedure afwerken zoals beschreven staat. Heb je de distriebutieketting ook los gehad?
Nog maar een paar pogingen ( al doende leert men )

Groeten Valentijn

Re: Inspuitmoment Tef20

Geplaatst: do 11 feb 2010 15:30
door Mario
Hello,

Wat ik bedoelde met het feit dat ik reeds 3 maal de methode heb gevolgd was zonder injector en zonder veer en klep , exact volgens de beschrijving van René .
Je ziet inderdaad dat de diesel trager uitstroomt en op een bepaald moment stopt , daarna motor op 30 graden gezet , enz .

Als ik nu de motor ronddraai met injector (omgekeerd gemonteerd) en veer en klep , merk ik dat er een verstuiving gebeurt rond het bovenste dode punt van de zuiger .

Kan dit ?

Re: Inspuitmoment Tef20

Geplaatst: do 11 feb 2010 17:30
door Valentijn
hallo

Dit klopt de inspuiting gebeurt daar,als je de injector terugplaatst een nieuwe ring opzetten .

Groeten Valentijn

Re: Inspuitmoment Tef20

Geplaatst: do 11 feb 2010 18:36
door fergie
Hello Mario,

Voor je gaat stellen volgens de FAQ even bijde moeren voorop de pomp aandrijving los en de voorste reeds verwijderen. Nadat het druppelen gestopt is de tweede moer er af en de koppeling er uit nemen. (de ring er achter). Dan de motor naar 30 graden zetten, dus bijna 2 slagen door, niet 1. Terwijl je dat doet opletten dat de pomp niet mee draaid. In een uitzonderlijk geval zou dat kunnen als de ketting te strak staat. Als je dan op 30 graden aangekomen bent moet de eerder verwijderde koppeling er weer in. Door de vertanding is er altijd een stand te vinden dat je die er zonder problemen weer in kunt schuiven. Dan staat de pomp op 30 graden waarna je dan afh. van het motor nummer de pomp 2 of 4 graden moet verzetten om aan de gewenste waarde te komen.

Groeten,

René.