Pagina 1 van 2

wat voor ferguson??

Geplaatst: ma 25 jan 2010 18:21
door stijntjuh
goedeavond
ik heb een vraagje..
m,n schoonvader heeft in de schuur een oude ferguson staan. rode kap en geel blok en achterbrug.

nu heb ik hier al even rodgekeken wat het zou kunnen zijn.

-hij heeft 2 tanks (kleine en grote) voor benzine en petrolium.
-op type plaatje(zover leesbaar en zit onder het stuur)staat standard motor company.
-staat geen AR maar gewoon R op versnellingsbak dus is geen franse
-motornummer naast bobine of op vliegwielhuis is niet aanwezig..
rechterkant voor inspectie luik staat nummer: 5 100
2
-serienummer op type plaatje is niet geheel leesbaar maar kan er : ..A155121 uit aflezen..
-op de trompetten achter staat f38 (2)? en 9RA
volgens het boekje dat we hebben is het een te-d-20
alleen bouwjaar is niet te achterhalen..

op beugel staat 1948 maar toen was er nog geen te-d

zou iemand me kunnen helpen meer info over cdeze trekker te verschaffen zodat we m weer in originee staat kunnen brengen??

met vriendelijke groet stijn manders

Re: wat voor ferguson??

Geplaatst: ma 25 jan 2010 20:36
door Symen
Hallo Stijn, welkom op het forum. De trekker hoort origineel grijs te zijn. Het zal vermoedelijk om een TEA gaan. Dit is de pure benzineuitvoering. Omdat petroleum goedkoper was dan benzine zal de trekker omgebouwd zijn tot petroleum. Dwz starten op benzine en eenmaal warm overschakelen op petroleum. Gebouwd in Coventry in Engeland. Bouwjaar: 1950. Op deze site is dit wel te achterhalen zie serienummers (onder het kopje historie). In 1950 zijn TE's gebouwd met serienummer 116462 tot 167836. Gr Symen.

Re: wat voor ferguson??

Geplaatst: ma 25 jan 2010 20:36
door fergie
Hello Stijn,

A155121 is TE-A met nummer 155121 wat eind 1950 zou moeten zijn en een benzine is. Als de tank uit een stuk is en twee compartimenten heeft is het echter wel een orgineele petrolium tank. Zijn het twee losse tanks is hij omgebouwd (al dan niet orgineel ferguson, er waren meer aanbieders van ombouw kits)
'T kan ook een samengestelde trekker zijn van de goede delen van twee of meer trekkers....

Ik zou het nummer op de achterbrug even goed schoon krabben, 100 kan er in princiepe niet staan. de 2 betekend dat de achterbrug dan uit 1952 komt...

Groetjes,

René.

Re: wat voor ferguson??

Geplaatst: ma 25 jan 2010 20:39
door Symen
op de minuut gelijk rené!

Re: wat voor ferguson??

Geplaatst: ma 25 jan 2010 20:45
door fergie
Hello Symen,

Sterker nog exact tegelijk, ik moest nog een keer terug en weer bevestigen !. Da's pas echt stereo-posten

Groetjes,

René.

Re: wat voor ferguson??

Geplaatst: wo 27 jan 2010 14:16
door stijntjuh
heren dank voor jullie hulp

is een tank zit schotje in en ziet er origineel uit..

nummer van de achterbrug klopt...staat echt 100

t zou mogelijk zijn dat t evt een samengestelde trekker is.. we weten namelijk niks over de historie..

maar schijnbaar is het dus een tea omgebouwd naar petrolium..

kunnen jullie het inschatten wat zo,n beetje de waarde is van een opgeknapte te-a?

weten we of het ons wel loont.. mochten we hem evt verkopen..

de groeten uit brabant

Re: wat voor ferguson??

Geplaatst: wo 27 jan 2010 17:06
door hans eshuis
hoi

Oude trekkers compleet reviseren loont nooit tenzij je in opdracht werkt, kosten 10.000 a 15.000 euro inclusief loon.....45 euro uur...

mvg hans eshuis

Re: wat voor ferguson??

Geplaatst: wo 27 jan 2010 19:29
door fergie
Hello Stijn,

Als je de onderdelen er uit haalt bij verkoop mag je blij zijn, meestal lukt dat ook niet. Is ook niet het doel van de hobby (altans voor mij).

Groetjes,

René.

Re: wat voor ferguson??

Geplaatst: wo 27 jan 2010 22:45
door wpee
Hoi

De van mij had vroeger ook een rode kap en oker gelel onderkant, waar komt dat dan vandaan. We hebben op verschillende plaatsen tot op het metaal doorgeschuurd maar er zat absoluut geen grijs onder.....

Waar komen de kleuren vandaan?

TED-20 1952 benz-petr
gr Wim

Re: wat voor ferguson??

Geplaatst: wo 27 jan 2010 23:38
door fergie
Hello Wim,

Voor zover bekend is er niets anders dan grijs uit de fabriek gekomen. Zelfs de grote orders voor engelse gemeenten werden daarna pas gespoten in de gewenste kleur voor aflevering. (wat betreft engelse productie, frans is een ander verhaal).

Dien ten gevolge moet er dan in het leven van je trekker eens een totaal revisie of in iedergeval grondige opknap beurt geweest zijn, anders is dit niet te verklaren.

Groetjes,

René.

Re: wat voor ferguson??

Geplaatst: do 28 jan 2010 7:14
door wpee
Revisie kan, maar normaal wordt niet de hele trekker van verf ontdaan, maar overgespoten, Daarbij vind ik het wel frappant dat ik nu een 2e trekker ken die dezelfde kleuren heeft als de mijn had. MOet een groot revisiebedrijf zijn geweest zou ik zeggen OF een grote loonwerker / gemeente / ..... Dat tweede lijkt me ook onwaarschijnlijk.

Lijkt op een producitielokatie die ergens anders lag, terwijl ik dat nergens op de type plaatjes kon herkennen anders dan Gr.Brit.


gr Wim

Re: wat voor ferguson??

Geplaatst: do 28 jan 2010 18:30
door rob
Hoi Wim,

Van wat ik op een dvd heb gezien over de produktie van de TE in Banner Lane, is dat het enige gele de primer was van de versnellingbakhuis.
Dat onderdeel ging ook niet door een bad, maar werd gespoten.

Groet,
Rob

Re: wat voor ferguson??

Geplaatst: do 28 jan 2010 21:59
door jens
hallo iedereen,
ik had namelijk ook zo'n rood-gele ferguson , maar onder de vuil gespoten verf was er het grijs en goud wel te zien,alles wees er dan ook op dat het een goudbuikje was maar
onlangs las ik in een Pionier van 2006 (een tijdschrift over oldtimertractoren)het volgende:er waren precies nog een aantal mensen met zo'n trekkers, sommigen hadden TE serie's met rood oranje maar die bleken door de dealer overgespoten te zijn, na veel discuseren in de bladen is de discussie gesloten door iemand die zijn vader een TEA nieuw gekocht had met de rood-gele kleurencombinatie, de man beweerde na veel zoeken dat het degelijk wel origineel van de fabriek kwam maar in bepaalde aantallen, het had te maken met verschillende jubilea denk maar aan zoveelste duizendste ferguson, bij mij zou het verhaal enigszins wel kunnen kloppen mijn FE 35 zijn motor dateert uit 12/07/57
en de versnellingsbak uit 20/09/57 d.w.z dat mijn goudbuikje zowat in november 57 van de band gerold is, wanneer de productie van goudbuikjes zowat gestopt is.
=>het lijkt wel mogelijk te zijn ? bovendien stond er op mijn 35 alleen een MF embleem en waren de gaten voor de goudbuik toe gelast, geen stickers maar anders wijst alles erop dat het een goudbuik is.
ik hoor graag jullie mening!

grts jens

Re: wat voor ferguson??

Geplaatst: vr 29 jan 2010 0:33
door fergie
Hello Jens,

Een goudbuik kan alleen de 35 zijn, TE-serie trekkers waren echt 100% grijs. Alleen een serie van de laatste franse productie hadden een rode buik maar da's dus franse productie.

Een 35 is een goudbuik als het serie nummer 74655 of lager is. Voor zover mij bekend zijn de goudbuiken allen geleverd met koperverf die brons kleurig was op het chassis en een iets lichtere grijze kleur op het plaatwerk. Enige brons/rode trekker is een USA model 35 geweest.

Groetjes,

René.

Re: wat voor ferguson??

Geplaatst: ma 25 apr 2011 12:42
door stijntjuh
na enig navragen lijkt het er op dat deze kleuren van een dealer afkomen. omdat ik nou al hoorde dat er 4 zijn in deze kleur. er zit echt geen andere lak onder.'

heb m nou inmiddels aan t lopen. met nieuwe accu loopt i beter. moet alleen een nieuwe verdelerkap hebben. deze is gebroken en werkt nie optimaal meer.

hebben ook besloten deze trekker dan ook in deze kleuren te laten staan. omdat t wel apart is en t vermoedelijk toch zijn eigen kleur is. alleen willen we nog wel verder gaan zoeken waar deze kleur dan precies vandaan komt.

groeten stijn