Pagina 1 van 1
Starten TED
Geplaatst: za 02 jan 2010 23:06
door koen
hallo,
Ik heb al sinds ik mijn ferguson heb problemen met starten. Hij is van 1950 en staat nog op een 6volt systeem.
Deze zomer hebben ze mij gezegd dat het aan de carburateur lag, dus heb ik deze (proberen) reviseren. Nu start de trekker soms heel goed, andere keren is hij niet in gang te krijgen (ook in de zomer). Ligt dit nog aan da carburateur? elektrisch zou hij moeten in orde zijn. Er zijn nieuwe kabels gelegd, en startmotor is al nagekeken geweest, en deze zag er nog goed uit. De starten draait wel niet zo snel als bij een 12v systeem.
Ik moet er wel bij vertellen dat mijn carburator in zeer slechte staat was ervoor, na het reviseren is hij deels opgeknapt, maar er is nog altijd speling om de asjes.
Re: Starten TED
Geplaatst: zo 03 jan 2010 10:57
door wpee
Hallo
klepspeling OK?
onstekingstiming OK?
verdelerkap OK?
Contactpuntjes in orde en afgesteld (vaak probleem met geen goede contactpuntjes waardoor er geen stroom gaat lopen. Controleer dit goed dat er voldoende stroom kan lopen.
Heb je vonken, bobine spoel goed geaard? Je hebt toch geen 12V bobine gemonteerd hoop ik want dan heb je ook heel slechte vonken (of geen)
ALS je hem gestart krijgt, loopt de motor dan wel goed? Ook stationair?
Start je op benzine toch hoop ik? Anders even goed laten doorlopen aan aftapkraan bij carb zodat je geen petroleum-mengsel hebt anders start-ie inderdaad niet.
Gr Wim
Re: Starten TED
Geplaatst: zo 03 jan 2010 11:33
door koen
hallo,
klepspeling is deze zomer afgesteld, alles wat met de ontsteking te maken heeft is vernieuwd, behalve de bougies, maar deze zijn een paar jaar geleden opgekuist geweest, dus ik denk wel dat dit goed zit.
Ik start uiteraard op benzine, eens de motor op temperatuur is schakel ik over naar petrol.
De trekker dan toch aanslaat, heb ik dikwijls dat hij onmiddellijk weer stilvalt.
Eens de motor goed draait, draait hij zoals een zonnetje, stationair en in toeren draait hij heel mooi. Geen pluimpje rook, geen olieverbruik, en hij trekt nog gelijk het moet zijn.
Re: Starten TED
Geplaatst: zo 03 jan 2010 11:34
door fergie
Hello Koen,
Maak de brandstof tank leeg in het benzine deel. Laat vervolgens de trekker een dag staan en kijk dan in het benzine deel. Is dit vol gelopen heb je de klassieker van een doorgerot tussen schot. Daardoor mengt de benzine zich met petrolium en start de trekker niet.
Behalve bij zwaar werk (lees ploegen) is het toch al aan te bevelen uitsluitend benzine te gebruiken, zie de FAQ
viewtopic.php?f=6&t=128 . Dan heb je meteen ook geen probleem meer met de lekkage als je benzine in bijde kanten hebt.
Anders kun je altijd nog proberen een tank sealer te gebruiken maar dan moet je er vroeg bij zijn want grote gaatjes krijgt dat niet dicht.
Een 6V systeem is mits correct afgesteld niet minderwaardig aan een 12V systeem.
Groetjes,
René.
Re: Starten TED
Geplaatst: zo 03 jan 2010 12:08
door Valentijn
Hallo
Haal de contactpunten er even uit deze kunnen aan de onderkant en rond de schroef waar ze met vast zitten geoxideerd zijn zodat er weinig of geen kontakt is daardoor is de vonk heel slecht zodat hij niet onsteekt ,ik heb namelijk het zelfde voor gehad een keer afgespoten en ging alsmaar slechter in gang eens gestart (als je hem gestart kreeg natuurlijk) bleef hij draaien. Maak dit eens goed schoon.
Groeten Valentijn
Re: Starten TED
Geplaatst: zo 03 jan 2010 12:15
door koen
Bedankt voor de antwoorden, ik ga beide zakes eens controleren, ik heb wel niet het gevoel dat de tank lekt, als het benzinegedeelte bijna leeg is, en het petrol gedeelte nog goed vol, komt er bij de benzine toch niets bij, maar je weet nooit. Ik zal het ontstekingsgedeelte nog eens goed kuisen, bougies ook nog eens uitvijzen on opkuisen. We zien dan wel hoe hij het doet.
groeten
Koen
Re: Starten TED
Geplaatst: zo 03 jan 2010 13:02
door fergie
Hello Koen,
Voel even aan de as ter hoogte van de rotor of er ook speling in zit. Voelen niet erg maar als je het kunt zien bewegen (haaks op de as) dan meestal tijd voor een nieuw kogel lager. Met zoveel speling is de contactpunt afstand niet goed in te stellen en is hij draaiend kleiner dan stilstaand waardoor je slechte vonk krijgt of helemaal geen ontsteking zoals me ook al is overkomen.
Groetjes,
René.
Re: Starten TED
Geplaatst: zo 31 jan 2010 21:56
door FREDDY
ik heb hetzelfde aan de hand gehad als ik de bougie tegen de massa hield had ik vonk,
met een bougievonk tester die we op het werk gebruiken sloeg de vonk er niet in over
resultaat een versleten of defecte spoel (bobijn)
deze vervangen met een van ene kever die ik nog had liggen en nu doet hij het perfect
groetjes freddy
Re: Starten TED
Geplaatst: zo 10 feb 2019 18:56
door Lucas
Hallo René. Is het nodig om loodvervanger toe te voegen aan de benzine van mijn tea en moet het euro 98 zijn?Tot nu heb ik dit steeds gedaan. Onlangs heb ik de koppakking vervangen en heb ik die plaat er van tussen gelaten (om op petrol te kunnen rijden))omdat ik niet weet waar en welke petrol te kopen en of het nog veel in prijs verschild per liter . Nu heb ik wel gelezen van mensen die hun oldtimer ombouwen naar loodvrije benzine er gewoon een 2de koppakking tussen plaatsen. Als dit waar is moet ik dan die plaat en 2de koppakking terugplaatsen al rij ik niet meer op petrolieum.Mijn grootvader had deze trekker in 1952 laten ombouwen naar ted.Ik heb nooit met petrol gereden ,een beetje een gedoe met temperatuur van 70 graden en overschakelen van ene naar ander tank en ik denk dat het schot tussen de 2 niet meer 100% afsluit en ook welke petrol en prijs.Ook hebt ik 1 bougie die zwart aanslaat en die ik af en toe moet reinigen. Nochtans geen rook uit de uitlaat en matig olie verbruik.Starten en rijden doet hij zeer goed. Groeten
Re: Starten TED
Geplaatst: zo 10 feb 2019 23:11
door fergie
Hello Lucas,
Nee, gewoon euro95 is prima !. Tot ca 1970 was geloode benziene niet overal op de aardbol te krijgen. Dus export motoren hebben meestal standaard een loodvrije kop net als ze voorheen hadden. Na 1973 begon men al weer met het lood weg te laten en vanaf ca halverwege 80er jaren is het meeste ook weer loodvrij geschikt. Lood in brandstof was gewoon een oliedom (!) idee. Helaas zijn er de wereld aan fabeltjes over die conversies die natuurlijk geld kosten (opleveren !!). Bangmakerij en geldklopperij in vrijwel 100% van de gevallen.
Groetjes,
René.