Pagina 1 van 1

lekkage brandstofpomp

Geplaatst: za 26 dec 2009 15:21
door rob
Hallo,

Van de brandstofpomp van mijn TEF lekt de knop voor de extra diesel.
Nu wordt daar niet echt diep in gegaan in het werkplaatshandboek, en mijn vraag is dan ook:
Is dit zelf te demonteren en reviseren?
Zo ja, hoe?

Groet,
Rob

Re: lekkage brandstofpomp

Geplaatst: za 26 dec 2009 18:56
door fergie
Hello Rob,

Normaal staat er ter hoogte van deze knop nooit diesel. Dus even de aftap kraan op de pomp open draaien en de overtollige diesel aftappen zoals je normaal bij onderhoud moet doen.

Groetjes,

René.

Re: lekkage brandstofpomp

Geplaatst: za 26 dec 2009 19:56
door rob
Hoi René

Dat aftappen had ik laatst al eens gedaan, maar het lekken blijft.
Die knop kan ik trouwens ook niet indrukken. Ik weet niet of dat nog wat uitmaakt?

Groet,
Rob

Re: lekkage brandstofpomp

Geplaatst: za 26 dec 2009 21:43
door fergie
Hello Rob,

Op zich is het niet erg dat je het ding niet kunt indrukken, alleen starten is dan wat moeizamer bij koud weer. Ding zit vaak vol met rommel. Demonteer het ding, leg hem een paar dagen in een bak diesel en probeer dan steed het ding even in te drukken (ondergedompeld) tot hij weer gangbaar is.

Het is eigenenlijk een maximum brandstof aanslag. Door op de knop te drukken slaat de pomp op bijna 200% voor makkelijk starten. Daarbij wordt je dan door de enorme rookontwikkeling er aan herinnerd dat het ook wel de rook-aanslag wordt genoemd. Ding is daarom ook verzegeld en dus niet zomaar uit elkaar draaien !. Overigens zitten er geen afdichtingen in voor diesel, de oorzaak moet toch elders liggen.

Normaal staat er alleen diesel in de bovenste paar cm. van de pomp (het schuine stuk ongeveer). Daaronder zit lucht (en de regelstang die tot in de knop loopt). Echter een plunjer heeft altijd een beetje lekkage (en dat moet ook voor de smering) wat langzaam in de smeerolie terecht komt. Dat moet je dus ook regelmatig aftappen. Als dat niet gebeurt zal het carter vol raken en vervolgens ook de kamer er boven waardoor je dan lekkage via die knop kunt krijgen. Overigens ook flinke kans dat de open zijde van de regulateur vol loopt en daar kan het membraam niet best tegen.

Als je hem nu weer af tapt wat komt er dan uit ?. (hoeveel)

groetjes,

René.

Re: lekkage brandstofpomp

Geplaatst: zo 27 dec 2009 12:55
door rob
Hoi,

Ik zal de pomp deze week wel even aftappen en meten wat eruit komt.

René, je schrijf dat de rookaanslag (mooi woord trouwens) niet zomaar uit elkaar te halen is: kan ik hem dan wel zonder hem te slopen het als geheel van de pomp afdraaien?

Groet,
Rob

Re: lekkage brandstofpomp

Geplaatst: zo 27 dec 2009 13:14
door fergie
Hello Rob,

Jep, dat kan. Je kunt het ding ook wel demonteren (is niet moeilijk) maar meet voor dien eerst met een (digitale) schuifmaat eerst de instelling op. Je meet de diepte van de stelschroef van de pomp zijde gezien op en noteer die. Als je het ding dan later weer in elkaar zet deze afstand weer exact zo instellen.

Groetjes,

René.