Pagina 1 van 1
revisie MF 165
Geplaatst: do 29 mar 2007 15:02
door the Red Giant
Hallo MF-liefhebbers,
Ik volg deze site al een hele tijd en heb me nu ook geregistreerd als gebruiker, het moest er ooit van komen
We hebben op het bedrijf thuis o.a. een MF 165 waarvan ik de motor graag zou laten reviseren (ben niet technisch onderlegd genoeg om het zelf te doen) Ik heb informatie en prijs gevraagd bij een firma in de buurt die de klus kunnen klaren voor ergens tussen de 3.000 en de 3.500 euro, wat ik erg veel geld vind!! Ze doen het dan wel grondig, vervangen zowat alles wat er te vervangen valt (waterpomp, koppeling en alternator bv. ook, al lijkt me dit onnodig) en reviseren eveneens de dieselpomp. Lijkt
dit een correcte prijs?
Welke zijn de onderdelen die absoluut moeten vervangen worden en welke hoeven enkel nagekeken te worden en kunnen blijven als ze nog goed (genoeg) zijn? Of is het inderdaad beter door te bijten en alles dan maar in 1 keer te doen. De motor is een A4.212 van 1978 en is nog nooit open geweest, dieselpomp evenmin. Redenen voor de mogelijke revisie zijn vooral het bijzonder slecht starten al vele jaren en verlies van vermogen...
Ik maak momenteel een rondreis door Australia en MF onderdelen zijn hier vrij makkelijk en goedkoop verkrijgbaar (zei een oud-dealer me hier), misschien kan ik van hier al wat praktische souvenirs meenemen
Alle tips en info zijn welkom!
(P.S. de tractor in kwestie is al geruime tijd te bekijken op deze site bij de "aan het werk" fotorubriek)
http://www.annatefka.com/mf_foto/mf_werk_06.htm
Kris.
Geplaatst: do 29 mar 2007 17:07
door Jeroen
Zou het ook niet goed zijn om hem eens opnieuw in de verf te zetten?
Ik vind het altijd zo'n zonde om die tractoren zo roest te zien rondrijden.

Geplaatst: do 29 mar 2007 19:00
door fergie
Hello Kris,
Welkom in de actieve "groep" !.
Het grootste deel van een dergelijke operatie is manuren. Er wordt veel vervangen wat mischien niet strikt noodzaak is gezien delen best een tollerantie hebben die mogelijk weer terug in de motor kunnen. Er zijn echter nog meer overwegingen, de belangrijkste reden is :
Als je een motor helemaal demonteerd en je vervangt een onderdeel niet wat later toch faalt zijn de kosten om dat recht te zetten in termen van manuren bijna net zo hoog als het reviseren en dat weegt dus niet op tegen de relatief lage kosten van het onderdeel. In princiepe geld dat voor allles wat IN de motor zit of in de Koppeling. Alles waar je dus achteraf nog bij kunt is niet nodig dus dynamo/alternator, startmotor en v-snaar lijkt me niet noodzakelijk.
Wat wel nuttig is is de koppeling meteen goed te bekijken, je kunt er nu toch bij en eventueel de keeringen van de assen die de bak in gaan.
Groetjes,
René de Bruin.
PS. genoemde prijs lijkt me redelijk markt conform.
Geplaatst: do 29 mar 2007 19:01
door marten mulder
De prijs is niet erg gek denk ik, als ze de koppeling vervangen inclusief drukgroep, druklager en vliegwiel laten afdraaien kom je al mooi richting de 750 euro, exc. werkloon
Een brandstofpomp reviseren kost ongeveer 450 euro.
nieuwe zuigerveren,bussen en zuigers kost ook al mooi wat dus ja ga dan maar rekenen dat het niet eens erg gek is.
Geplaatst: do 29 mar 2007 22:31
door admin
Beste Kris,
Als je een revisie zelf doet (of laat doen). Vervang dan zoveel mogelijk in een keer waar je bij kunt. Het is niet leuk om de trekker nog een keer helemaal te demonteren omdat je net dat ene onder deel niet vervangen hebt.
Wat de prijs betrefd, het lijkt mij niet duur als we het over een goed bedrijf hebben. Ik lees in auto tijdschrift ook regelmatig deze bedragen voor een complete motor revisie. De koppeling zou ik mee laten reviseren. Die heeft echt zijn beste tijd wel gehad.
Succes met de revise en we lezen graag de voortgang.
Geplaatst: vr 30 mar 2007 1:37
door the Red Giant
Jeroen schreef:Zou het ook niet goed zijn om hem eens opnieuw in de verf te zetten?
Ik vind het altijd zo'n zonde om die tractoren zo roest te zien rondrijden.

yep, het is wel degelijk de bedoeling de tractor achteraf opnieuw in de verf te zetten! Het plaatwerk en de velgen in ieder geval, rest moet ik nog eens bekijken..
Geplaatst: vr 30 mar 2007 1:50
door the Red Giant
admin schreef:De koppeling zou ik mee laten reviseren. Die heeft echt zijn beste tijd wel gehad.
We zullen de koppeling inderdaad eens van dichtbij bekijken, het is wel de originele niet meer hoor, dan zou het al een hele goeie moeten geweest zijn, de trekker heeft ondertussen zo'n 14.000 uren gedraaid. Precies weet ik het niet aangezien de 3e urenteller er al in zit, die ook weeral een hele tijd stuk is. Die eerste was een goeie, zo'n Jaeger met een dubbele naald, heeft het net geen 9.000u volgehouden, al wat erna kwam was rommel. Als ik het goed heb is dit de 3e koppeling, zit er al een tiental jaartjes in maar kan qua slijtage nog wel meevallen, sinds de komst van de grotere MF broertjes op het bedrijf doet de 165 het heel wat rustiger aan..
Geplaatst: vr 30 mar 2007 1:59
door the Red Giant
fergie schreef:Wat wel nuttig is is de koppeling meteen goed te bekijken, je kunt er nu toch bij en eventueel de keeringen van de assen die de bak in gaan.
Dat van die bak keeringen lijkt me inderdaad een goed idee. Er lekt wel eens een druppel van het koppelingshuis, maar is altijd zwart dus moet motorolie zijn. Maar als de trekker dan toch uit elkaar staat ineens de bak keeringen ook maar mee vervangen dan.
Geplaatst: vr 30 mar 2007 18:55
door fergie
Hello Kris,
Dat is een veel gehoorde kreet, het is zwart dus moet het motor olie zijn. Echter olie die uit de bak lekt loopt door de koppeling en verzameld het fijne zwarte stof dat de koppeling geeft door de slijtage en wordt zwart !. Het is dus gewoon een geval van niet twijfelen, beter dubbel veilig dan 2x sleutelen !.
Het is overigens natuurlijk zo dat de keeringen in de bak net zo oud zijn als de anderen en rubber wordt nu eenmaal hard na een X aantal jaren. Het is dus een onverstandige bezuiniging om een paar euro aan keeringen uit te sparen die nu nog niet lekken. Als ze het namelijk nog niet doen wil ik wel een wedje leggen dat het er aan zit te komen !. Let wel op bij het vervangen, als hij een dubbele koppeling heeft gaat het niet zo makkelijk !. Bestel de pakkingen die je nodig hebt meteen mee bij de dealer (enkele koppeling alleen pakking ingaande huis, dubbele koppeling ook pakking sencundaire as lagerhuis !)
Groetjes,
René de Bruin.