Pagina 1 van 1
TED-20 splitsen en reviseren
Geplaatst: ma 26 mar 2007 22:59
door wpee
Hallo,
Ik wil mijn TED-20 splitsen en reviseren van binnen, waarom? Nou hij lekt olie en de koppeling plakt. Ik denk dat dat van de olie komt.
Wat heb ik nodig:
- keerring motor big-end krukas
- keering ingaande as versnellingsbak
- keerring van startas (starten met de pook)
- koppelingsplaat
- koppelingslager drukgroep.
Is dat het?
Ik ga er even van uit dat lageringen nog in orde zijn
Geplaatst: di 27 mar 2007 9:19
door fergie
Hello Wpee,
Ga er niet van uit dat je lagers nog goed zijn. Na 50 jaar trouwe dienst is het meestal wel op. In iedergeval geen lagers laten zitten die niet 100% zijn, de kosten van nieuwe wegen niet op tegen het later alsnog vervangen omdat je toch problemen kreeg. Ik zou gewoon er van uitgaan zowel het druklager als het piloot lagertje te vervangen.
Groetjes,
René de Bruin.
PS. zie ook FAQ sectie !.
Geplaatst: di 27 mar 2007 10:37
door wpee
Hallo
Ik heb de faq gelezen, vooral het ontvetstukje van de koppelingsplaat. Leuk en handig. Denk toch dat ik een emmer met heet water ga gebruiken.
Bij mij lekt het olie, plakt de koppeling dus ik denk dat hij vol olie zit. Als de slijtage niet buitensporig is laat ik de plaat zitten en ontvet deze gewoon. Als de koppelingsplaat galzig is dan wrodt het vervangen.
Wat is het piloot lagertje?
Waar zit dit?
Wim
Geplaatst: di 27 mar 2007 18:57
door fergie
Hello Wpee,
Dat piloot lagertje zit in het vliegwiel en de aandrijf as steund daar in. Als je de koppeling vrij trapt kan de as dan met een ander toerental als de krukas (dus vliegwiel) draaien en toch worden gesteund. Bij het splitsen van de trekker wil dit lager nog wel eens voor problemen zorgen als de as er in is vastgeroest. Ik heb een complete achterbrug opgehesen aan dit lager en het koste nog een keer of 5 schudden voor die er af viel (sloop trekker).
Groetjes,
René de Bruin.
Geplaatst: wo 04 apr 2007 22:43
door wpee
Hallo
Het pilootlagertje:
Ik heb me laten vertellen dat dit een metrisch lagertje is?
Zoja, weet je waar/welk ik dit moet bestellen.
Ik heb de TED nog niet doormidden, maar ik wil graag voorbereid zijn.
Hoe zit het met de pakking tussen koppelingshuis en motor, is deze nodig, moet deze van papier zijn of kan dit ook vloeibare pakking zijn?
Wim
Geplaatst: wo 04 apr 2007 23:07
door fergie
Hello Wim,
Voor zover mij bekend zitten er geen metrische lagers in de TE serie met uitzondering van de waterpomp (overigens niet leverbaar) en de diesel injectie pompen op de diesels. Een en ander is echter geen probleem, probeer
www.histoparts.com eens. Er hoort een pakking tussen motor en versnellingsbak !. Gebruik papier en om die op z'n plek te houden bij het monteren smeer je die aan een kant licht in met vloeibare pakking zodat je hem tegen de motor of bak kunt "plakken"zodat het ding braaf blijft zitten. In geval je bak van een aluminium legering is gemaakt (noemde men electron) moet je bij het monteren van de bouten en anti-galvanische-corrosie middel gebruiken. Dit is verkrijgbaar bij bijvoorbeeld jachtwerf/casco bouwers die met aluminium jachten werken. het is een geel/groene smurrie die je ruim aan brengt op elke bout die je in de versnellingsbak draaid.
Het lager heeft MF nummer : 195174M1
Groetjes,
René de Bruin
Geplaatst: wo 04 apr 2007 23:21
door wpee
"Metrisch uit de 4000 serie"
Dat is wat Ronnie (van histoparts) me vorige week aan de telefoon vertelde, had hij niet op voorraad maar kon ik overal halen..........
Ik zal eens kijken of ik een nummer kan herkennen als ik hem open heb, tenzij je iets beers weet. Ik heb het nummer ook kunnen achterhalen in mijn parts list boek.
Ik kan John Fishwick ook eens proberen.
Ik kan het ook bij sparex bestellen onderdeel S.40734 als dit klopt, kan via de MF dealer
Bedankt zover!
Wim
Geplaatst: do 05 apr 2007 19:35
door fergie
Hello Wim,
Inderdaad leverd sparex ook veel dingen voor de TE waaronder het lager. Meestal heeft sparex ook een verwijzing naar het MF nummer. Maakt in principe niet uit, het moet gewoon werken en passen. Er zijn vaak wel nummers op de orginele lagers te vinden maar die komen niet altijd in de tegenwoordige boeken meer voor. Bijvoorbeeld de waterpomp lagers. Die zijn wel metrische maten (16x40x14). Het nummer was na lang bellen te achterhalen naar de voorloper van SKF en bleek een zogenaamde "beschermde productie" te zijn geweest wat er op neer kwam dat ze me 125,- ex. btw per stuk moesten gaan kosten. De moderne vervangende pompen gebruiken overigens een standaard 17x40x12 lager.
Groetjes,
René de Bruin.