Pagina 1 van 1
werkplaatshandboek fe 35 87 mm
Geplaatst: zo 17 mei 2009 10:43
door rob
Hallo,
Aangezien het blok van mijn nieuwe trekker uit elkaar moet (3 inlaatkleppen blijven open staan door de troep die er in zit), ben ik op zoek naar een goed werkplaatshandboek voor dit type motor en model trekker.
Voor mijn TEF bijvoorbeeld heb ik het boek van Graham Pressman: dit soort kwaliteit zoek ik dus.
Via deze site en google kan ik nl wel iets vinden, maar ik hoor graag ervaringen van mensen die dit soort boeken in hun bezit hebben.
Wie kan mij een goede tip geven waar ik dit boek kan aanschaffen?
Groet,
Rob
Re: werkplaatshandboek fe 35 87 mm
Geplaatst: zo 17 mei 2009 12:10
door fergie
Hello Rob,
De 87 mm motor is niet anders dan de TEA of TED motor in het TE manual dat je al hebt. Het 35 manual verwijst je daar naar. Enkel verschillen als andere spelingen en momenten staan vermeld. Enige mechanische verschillen is de boring (87mm) en de nokkenas loopt in bronzen bussen ipv het gietijzer. Heb je daar wat gegevens van nodig mail me maar.
Groetjes,
René.
Re: werkplaatshandboek fe 35 87 mm
Geplaatst: zo 17 mei 2009 12:37
door rob
René,
Dan zal ik dat boek weer even goed doorspitten.
Als ik tzt vragen heb over die nokkenas zal ik je zeker mailen.
Daar zit nl ook ergens het probleem: de stoterstangen blijven bovenin staan.
Bedankt voor je antwoord.
Groet,
Rob
Re: werkplaatshandboek fe 35 87 mm
Geplaatst: zo 17 mei 2009 12:44
door fergie
Hello Rob,
Dan zitten de nok-volgers vast. Je kunt eens proberen de zaak door met een hamer op de tuimelaar te tikken vrij te krijgen. Soms hebben ze alleen een schokje nodig. Even wat kruipolie langs de stoter stang naar beneden spuiten en laten weken vooraf wellicht een goed idee.
Groetjes,
René.
Re: werkplaatshandboek fe 35 87 mm
Geplaatst: zo 17 mei 2009 14:22
door rob
René,
Eéntje had ik al los kunnen tikken, de rest zal ik even rijkelijk in de kruipolie zetten.
Een tweede reden om hem los te halen, was om hem grondig te reinigen.
De olie die ik gister aftapte uit het carter was in verregaande staat van ontbinding, en er kwam nogal wat sludge mee.
Onder het kleppendeksel zaten veel droge 'vlokken' en hiervan zat ook veel aan de koppen van de stoterstangen.
Dan toch maar proberen om de zaak schoon te maken zonder kruk- en nokkenas te verwijderen.
Ik zie wel wat ik dan tegenkom.
Groet,
Rob
Re: werkplaatshandboek fe 35 87 mm
Geplaatst: zo 17 mei 2009 17:05
door fergie
Hello Rob,
Gooi de goedkoopste supermarkt olie die je kan vinden er in (bv Aldi/karwij of zo). Draai daar een uur of tien mee (wel in de gaten houden !) en ververs het dan. Houd dan de kleur in de gaten. Dat soort goedkope olien heeft een hoog gehalte aan "schoonmaak additiven" wat je motor schoon maakt. Wordt de tweede lading niet meteen pikzwart vervang dan het filter. Als het goed blijft wissel dan naar een merk olie. (20W50)
Je mag van mij natuurlijk de motor met de hand schoon maken, ik noem het maar even als "optie B".
Groetjes,
René.