Pagina 1 van 1

Compressieverhouding

Geplaatst: ma 05 jan 2009 21:59
door Jeroen
Hallo,

Ik zit met een vraagje:
De AD3.152 motor in de MF148 heeft een hoger vermogen en koppel dan een AD3.152 motor in de MF135. Nochtans is de compressieverhouding in de 135 18,5:1 en in de 148 16,5:1. Een hogere compressieverhouding betekent een hoger rendement, dus zou de 135 toch meer vermogen moeten hebben?
Het inspuitmoment zal verschillend zijn dus dit zal vermogen schelen, maar waarom de lagere compressie?

Hoe komt het trouwens dat een lange slagmotor (zoals we in de AD3.152 met 127mm slaglengte heus wel kunnen zeggen) eigenlijk maar lage compressieverhouding heeft?

Jeroen

Re: Compressieverhouding

Geplaatst: ma 05 jan 2009 22:45
door fergie
Hello Jeroen,

Antwoord is directe inspuiting. Daar heb je minder compressie voor nodig en is dan ook niet per defenitie meer efficienter.

Groetjes,

René.

Re: Compressieverhouding

Geplaatst: di 06 jan 2009 16:50
door Jeroen
Maar je duwt de cilinder toch verder, dus de lucht wordt toch meer samen geperst door de cilinder bij een lange slag?

Waarom heeft een ad3.152 in een mf135 een grotere compressie? Deze kan toch gelijk blijven?

Jeroen

Re: Compressieverhouding

Geplaatst: di 06 jan 2009 21:01
door fergie
Hello Jeroen,

Even een paar begrippen :

Slag lengte wordt bepaald door de kruktap/hoofdlager offset van de krukas 2x. Dat wil dus zeggen de afstand van hart hoofdlagers tot hart kruktap. Hoe langer de slag hoe meer koppel een motor met inhoud X produceerd en hoe korter hoe lager het koppel. Tevens is bij een lange slag het maximaal toerental lager dan een korte slag.

Motor inhoud is gegeven door slaglengte x boring per cylinder x aantal cylinders uit te rekenen.

Compressie verhouding is gegeven door inhoud van de cylinder incl de ruimtes in de cylinderkop/zuiger met de zuiger in onderste dode punt gedeeld door de ruimte die over is met de zuiger in bovenste dodepunt.

De slaglengte heeft dus niet geen relatie met de compressie verhouding, dat wordt bepaald door de ruimte die over blijft met de zuiger in bovenste stand. Die wordt bepaald door de ruimte die over is tussen zuiger en cylinder kop, de ruimte die een voorkamer heeft of bijvoorbeeld holle zuiger kroon. Zo kun je een 35 motor voorzien van een 35X kop. Die kop is anders wat betreft de voorkamer ruimte en vorm waardoor je een andere compressie verhouding krijgt terwijl het blok en dus de slag lengte idem is.

Groetjes,

René.