Pagina 1 van 1

Ferguson te-20 P3 turbo

Geplaatst: ma 17 nov 2008 0:15
door robin
hallo , ik heb gezien dat er iemand een turbo op een ford dexta heeft geplaatst , en dit is ook een perkins zoals in de p3 ,dus is het mogelijk :o , ik zou dit ook graag willen doen , maar geeft dit ook meer toerental ? Moet ik de motor aanpassen voor een turbo of hangt dat af aan de turbo , welke maat enzo ? Moet er een intercooler bijstaan ? Ik zou het eventueel als het gaad , een turbo op een gereviseerde motor plaatsen .hier is de link :
http://www.fordson-dexta.de/501255938c0 ... index.html
( naar beneden scrollen , 3de tractor )

groetjes robin .

Re: Ferguson te-20 P3 turbo

Geplaatst: ma 17 nov 2008 0:32
door fergie
Hello Robin,

Dat gaat niet zomaar. Een turbo motor is meestal wel uiterlijk hetzelfde als een niet turbo maar daar houdt de vergelijking wel op. Een turbo motor heeft gesmede zuigers, meestal een verzwaarde krukas en dikkere pistonpen. Tevens extra olie smering en eventueel olie sproeiers onder de zuigers voor extra koeling. Tevens olie druk aanvoer en afvoer voor smering en koeling van de turbo en een grotere oliepomp om die extra olie aan te rukken.

Op zich hoeft een turbo motor niet meer toeren te draaien en met de regulateur op de motor zal dat ook zonder wijziging niet lukken. Extra toeren maken stelt ook eisen aan de balanceering van de motor dus zal dat zonder ingrijpende werkzaamheden niet gaan.

Bezijden bovenstaande is het zonde om een zeldzame P3 hieraan te onderwerpen. Je ziet het steeds weer, meestal hoor je ze van een paar Km aankomen op shows en het zijn allemaal patsers en showlui. Op de foto's hier ook te zien, geen nette inbouw maar een zooitje van gemaakt alleen maar voor de "show".

Groetjes,

René.

Re: Ferguson te-20 P3 turbo

Geplaatst: ma 17 nov 2008 0:35
door robin
hallo René , dankje voor de grondige en snelle uitleg . ik ga er nog eens over nadenken .
groetjes robin

Re: Ferguson te-20 P3 turbo

Geplaatst: ma 17 nov 2008 19:25
door hans eshuis
hoi

Netjes restoreren kunnen ze wel. Op een foto http://www.fordson-dexta.de/images/kupfer7.jpg kwam ik een buig tang tegen. Heeft iemand die hier te koop gezien?

mvg hans eshuis

Re: Ferguson te-20 P3 turbo

Geplaatst: ma 17 nov 2008 23:04
door fergie

Re: Ferguson te-20 P3 turbo

Geplaatst: di 18 nov 2008 17:28
door jeroen1080
Maar dat hoeft niet altijd zo te zijn rené, niet elke motor heeft zuigerkoeling ed. als ze een turbo hebben. Zo zijn er bijv. vroeger genoeg turbo`s op Ford 8210 en 7810`s geplaatst en die hebben dat ook allemaal niet.
En met een kleine turbo erop, zoals deze dexta dat heeft, moet dat wel lukken.

Re: Ferguson te-20 P3 turbo

Geplaatst: di 18 nov 2008 23:53
door fergie
Hello Jeroen,

Licht erg aan het type en bouw van de motor en zeker aan de gene die er mee werkt. Heb genoeg gaten in zuigers gezien, locale reviesie bedrijf heeft er een hele collectie van gehad (mischien nog wel maar ze zijn verhuisd). Als een motor er op voorbereid is (zoals bijv. de fiat serie uit de latere jaren 80) is het inderdaad geen probleem. Een andere motor domweg voorzien van een turbo en er mee gaan werken is wel een grote gok.

Er is ook een 3T152/8 oid die af fabriek met een turbo is uitgerust. Die heeft alle hierboven genoemde zaken wel. Zal een "low-boost" turbo zijn geweest, kwam maar zo'n 68 Pk uit.

Groetjes,

René.

Re: Ferguson te-20 P3 turbo

Geplaatst: wo 19 nov 2008 20:48
door Jeroen
hallo,

Een AD3.152 heeft normaal 48pk, dus naar 68pk vind ik toch al een groot verschil. Is er dan niets versterkt aan de motor?

De versnellingen zijn volgens mij ook niet gebouwd om er zo maar even 20pk bij te doen.

Re: Ferguson te-20 P3 turbo

Geplaatst: do 20 nov 2008 0:32
door fergie
Hello Jeroen,

Dat is niet echt nodig. De P3 motor was oorspronkelijk een 6 cylinder van ongeveer 70Pk. Alles was dus bestand tegen dergelijke krachten. De krukas was alleen ingekort voor 3 en 4 cylinders. De rest van de maten was identiek zodat dezelfde maat lagerschalen enz voor 3, 4 en 6 cylinders allemaal hetzelfde waren. Deed deutz bijvoorbeeld ook.

Groetjes,

René.

Re: Ferguson te-20 P3 turbo

Geplaatst: do 20 nov 2008 18:57
door fergie
Hello Allemaal,

Was nog vergeten te schrijven dat je twee identieke krukassen kunt hebben qua uiterlijk maar de staalsoort, warmte behandeling en opervlakte harding kunnen wel zo anders zijn dat er 50 tot 100% sterkte verschil in kan zitten.

Groetjes,

René.

Re: Ferguson te-20 P3 turbo

Geplaatst: di 25 nov 2008 7:21
door sjoerdb
een MF 352 heeft een AD3.152 turbo motor, levert 60 pk. 12 pk meer dus, en ook een bepaald koppel meer. toen ik nog bij de ferguson dealer werkte heb ik wel eens zo'n motor van dicht bij gezien. ook ik heb er over na gedacht om die in mijn MF 152 te monteren. die heeft dezelfde motor maar dan met 48 pk en zonder turbo.

er zitten vast wel stevigere dingen in de motor, maar je kan het ook op de gok proberen. ik kan wel eens proberen om de onderdelen van de motors naast elkaar te leggen om te checken of het andere nummers zijn. ik heb nog ergens de mf onderdelen cd's liggen.

Re: Ferguson te-20 P3 turbo

Geplaatst: za 10 jul 2010 19:14
door robin
Hallo , ik heb ondertussen een 6 cilinder 4100 cc chevrolet motor gekocht . Nu aangezien de versnellingsbak ook versleten is dacht ik om een hydrostatische transmissie te maken .
bv :http://marvinbaumann.com/typhoon2.html
Eigenlijk zoals een zitmaaier , met één pedaal of hendel de snelheid traploos te kunnen veranderen .