Pagina 3 van 3

Re: Dynamo

Geplaatst: za 23 apr 2016 10:03
door Teedee
Nou, dat liep even anders dan verwacht. Bij het starten van de tractor had ik één kant van de multimeter alvast aan de massa hangen en zonder dat ik de andere ook maar ergens tegenaan hield, begonnen alle cijfers alweer door elkaar te lopen. Totaal geen aflezing mogelijk.

Het rare is, dat toen ik de meter van de massa loshaalde, alles nog steeds door elkaar liep. Pas toen ik bij de tractor wegliep, werd alles weer normaal. Uiteindelijk ben ik erachter dat als ik de meter -onaangesloten- in de buurt van de ontsteking houd, hij gek begint te doen. Blijkbaar stoort er iets als een gek. Suggesties? Er zitten nieuwe bougiekabels aan en hij heeft een nieuwe condensator. Hij deed al raar bij de oude condensator, dus (en dit bedenk ik me nu ik het schrijf) zouden het de bougiekabels kunnen zijn? Ik zal ze eens omwisselen...

Groet!

Tim

Re: Dynamo

Geplaatst: za 23 apr 2016 10:42
door admin
Hoi Tim,

Een ontstekings stoort altijd. Blijkbaar is jou multimulter erg gevoelig en pikt die alle storing. Dat klopt wel voor moderne digitale meters. Ik kan op mijn trekker wel digitaal meten, maar ik heb ook geen vonkengenerator nodig voor de ontsteking.
Je moet dus terug naar een analoge meter zonder elektronica. Die is veel minder gevoelig voor de verstoring door de ontsteking. Een slechte condensator zorgt wel voor mee storing.

Re: Dynamo

Geplaatst: za 23 apr 2016 12:38
door Teedee
Oude kabels er weer op en alles is weer meetbaar!

13,1 V bij koude motor. Wilde warm meten, maar maakte de fout 'm in het veld even uit te zetten. Toen wilde hij niet meer starten. Accu aan de lader en hij is bijna half leeg... Telkens maakt hij een slag en trekt het dan niet meer. Rare is, dat heb ik ook wel eens met volle accu. Probeer ik het dan nog eens en nog een keertje, dan komt hij opeens op gang en gaat sneller ronddraaien tot normaal. Zou de startmotor onredelijk veel stroom trekken?

Re: Dynamo

Geplaatst: za 23 apr 2016 13:26
door admin
Hoi Tim,

Dat klinkt als een contact probleem. Of het startrelais geeft de stroom niet goed door (weerstand tussen de contacten) of de koolborstels in de startmotor of de accuklem die los zit.

Eerste test, duw eens een dikke schroevendraaier tussen de twee dikke polen van het start relais tijdens het niet goed starten. Als dan ineens de motor wel op snelheid ronddraaid, heb je oorzaak gevonden.

Een amperetang kan ook helpen. Meet de startstroom eens als hij goed start en als hij niet goed start.
Is de stroom tijdens het niet goed starten lager, dan is er ergens een slecht contact. (Koolborstels of startrelais).

Maar jij hebt toch helemaal geen startmotor nodig? Een keer slingeren en het loopt. :D
Dan lukt mij met die diesel niet hoor.

Re: Dynamo

Geplaatst: za 23 apr 2016 19:37
door fergie
Hello Allemaal,

Amperes meten in een gelijkstroom circuit is alleen mogelijk met een speciaal geschikte DC stroom tang, die waren altijd behoorlijk prijzig al valt dat tegenwoordig wel mee. Nog is dat een duur stuk gereedschap voor de paar keer dat je zoiets gebruikt. Ik heb er wel een dus als je wilt Tim....

Een startmotor kan van alles mankeren, sluiting in het anker (recent nog gezien, vonkte uit het lager), een van de veldwikkelingen onderbroken of een van de koolborstels te ver heen waardoor er een helft uitvalt, lagers die vast lopen, lagers die er uit liggen en de bendix koppeling die van alles kan mankeren.

Wat een optie bij de vonk ontstekers is zoals Gerrit reeds noemt is de startschakelaar. Die kun je verstellen (naar voren schuiven) om wat van de slijtage op te heffen waar deze aan onderhevig is. Ik zou niet tussen de polen een sleutel stoppen, de koperen aansluitingen branden dan weg. Uitbouwen en onderzoeken. Sommige moet je los boren, sommige kun je open schroeven. De contacten inwendig kunnen door erosie te diep liggen, dat kun je uitvullen. De contact schijf zal wat vijlen nodig hebben.

Verder natuurlijk de verbindingen, accu klemmen, kabel schoenen en niet te vergeten de kabels zelf. En vergeet niet dat een beetje weerstand leidt tot een dalende spanning aan de starter welke compenseerd door nog meer stroom te vragen enz, het is een visueuze cirkel.

Groetjes,

René.

Re: Dynamo

Geplaatst: di 26 apr 2016 11:41
door Teedee
De opties stapelen zich op! Goed, binnenkort maar eens een stappenplan maken. ;)

Dank en groet!

Tim

Re: Dynamo

Geplaatst: ma 09 mei 2016 19:02
door Teedee
Hehe, eindelijk weer even tijd om met de Fergie bezig te gaan.

Spanningsregelaar losgehaald en een stukje karton tussen de cut out punten gedaan. multimeter aan de massa en aan de D-aansluiting van de spanningsregelaar. Op toeren haalde hij zomaar 20V en daardoor ontdekte ik dat het kartonnetje er tussenuit gevallen was.
Kartonnetje er opnieuw tussen en nu kreeg ik 12,8 (accuspanning), maar bij gas geven steeg het voltage niet, maar nam af naar 11 tot 10V!

Kartonnetje er weer tussenuit en vreemd genoeg klom hij niet weer naar die 20V, maar bleef hij rond de 12 hangen...

Direct bij stationair toerental sluiten de puntje overigens al en dat lijkt me niet de bedoeling. Als ik de handleiding lees, is het de bedoeling dat die regelaars in de fabriek afgesteld werden, waarna er eigenlijk nooit meer aan gezeten moest worden. Is dat zo of valt er nog wat te doen?

Oh ja, na een paar keer starten stokte de startmotor ineens, deed niets meer. Het leek wel of het tandwiel wat erin moet schuiven (als het dat systeem is tenminste), niet meer terugkwam. De de zwengel aan de voorkant gaf ik de krukas een zwieper en je hoorde 'm losschieten en de tractor liep ook meteen.

Twee afzonderlijke zaken denk ik?

Groet!

Tim

Re: Dynamo

Geplaatst: ma 09 mei 2016 19:31
door fergie
Hello Tim,

2 verschillende zaken kan, of de starter bleef hangen door te lage accu spanning ?.

Als de spanning opliep naar 20 volt dan vraag ik me af of de massa voor de regelaar wel ok is ?. Draadbreuk of slecht contact ?.

En ja, de bedoeling is niet dat je er aan sleuteld maar we moeten toch wat ?!. Een nieuwe is voor jouw niet echt een optie, die nieuwe dingen hebben nu eenmaal geen roest charme !.

Groetjes,

René.

Re: Dynamo

Geplaatst: ma 09 mei 2016 20:54
door Teedee
Je hebt gelijk René, zo'n nieuw ding zou afbreuk doen. ;)

Zal eens kijken wat hij doet als ik op continuïteit meet op de massa (E, neem ik aan?), terwijl ik de kabelboom wat beweeg en draai.

Groet!

Tim

Re: Dynamo

Geplaatst: za 27 aug 2016 22:04
door Teedee
Goed nieuws, hij laadt weer bij! We hebben de spanningsregelaar van 15,4 naar 15,8 opgeschroefd en dat deed de truc. De accu zelf kon trouwens weleens een kapotte cel hebben. Aan de lader komt hij tot 12,9 en nu dus ook na het rijden. In twee dagen zakt hij -losgekoppeld ook nog- naar 12,7 en met de recente hittegolf, lijkt mij dat best veel spanningsverlies, niet?

Groet!

Tim

Re: Dynamo

Geplaatst: zo 28 aug 2016 8:37
door Evertjan
Beste Teedee,

Accu in rust geladen met 12,7 Volt is normaal, zit er echter vut in, vermogen om de tractor te starten, met een goede accu moet je minimaal wel een aantal keer kunnen starten, een accu test je ook door er een belasting op los te laten afhankelijk van het Ah van de accu, en hoe de accu zich dan houdt geeft de conditie aan. Hoe hoog is de laadspanning op de accu als de motor draait.

Grz

Re: Dynamo

Geplaatst: zo 28 aug 2016 9:18
door Teedee
Hallo Evertjan,

Toen hij 12,5 was en ik startte, dan mat ik 12,5 op de polen. Kreeg echter te horen dat dat normaal is, omdat je altijd de waarde van de accu meet. Ik twijfel, want ik dacht dat je bij lopende motor altijd de waarde kon meten die de spanningsregelaar leverde...

Groet!

Tim