De goudbuik is klaar!
Geplaatst: di 08 dec 2020 16:56
Zo,
En dan is het nu het einde van de restauratie....het is echt gelukt!
Op dit moment zijn er geen zaken meer die bij de restauratie horen.
De goudbuik staat te pronken in de schuur en staat te trappelen om bewonderd te worden en aan de gang te gaan.
Er is uiteindelijk veel meer in geinvesteerd dan mn bedoeling was maar dat maakt hem ook wel weer heel mooi, en goed hoop ik
Ik ben redelijk tevreden met het resultaat en zal het sleutelen missen het heeft als een prachtig tijdverdrijf gediend tijdens deze Corona beperkende periode.
Samenvatting van de belangrijkste zaken, ter inspiratie en informatie voor diegenen die een dergelijke revisie plannen of aanvangen
Start direct bij koude motor (3 graden C) na 5 sec gloeien in stationair 600 tpm
Compressie druk na revisie alle cylinders boven 30bar
Reageert goed op het gas en loopt prachtig stationair
De remmen doen het goed remmen recht en gaan het steeds beter doen
Stuurt heel behoorlijk, wel is er nog een beetje speling op het rechter stuurhelft. links is snaarstrak
Koppelt zeer goed
Spuitwerk
alles zelf gespoten, eerst alles gestraald waar het kon en het gietwerk met de staalborstel op een haakse slijper schoongemaakt alles ontvet met remmenreiniger en dan in de primer (spuitbussen) gezet
Bronskleur van Sparex (Histoparts) in spuitbussen laten doen bij een locaal schilders bedrijf, en daarmee het volgende gespoten:
de motor en kop
Versnellingsbak huis
cardanhuis, trompetten, remmen
De rest met de zelfde verf in een spuitcabine bij een bevriend bedrijf
Grijs: RAL 7005 zelf aangemaakt bij bevriend bedrijf
Gespoten in hun spuit cabine
Zaken die nog wat aandacht verdienen.
Ik zal hier proberen om een lijst te maken van de zaken die ik heb vervangen om een overzicht te creëren, eventueel met opmerkingen ter lering
Motor:
Volle revisie, Krukas niet laten slijpen, deze was nog binnen toleranties
Vervangen:
Cylinder bussen
Zuigers en veren
Bigend lagers
Hoofd lagers
Keerringen voor en achter
Alle pakkingen
Kleppen en klepveren (kop laten vlakken)
Stelschroeven en borgmoeren voor klaptuimelaars
2x vriesdop in blok (lekte)
Nieuwe oliepomp
Distributie ketting
Ketting spanner
Nieuwe uitlaat 180 graden bocht
Koel systeem:
Radiator schoongemaakt en op veel plaatsen gesoldeerd
Nieuwe slangen en slangenklemmen
Pomp schoongemaakt en een nieuwe keerring
Nieuwe radiator dop
Thermostaat schoongemaakt en getest, oude weer in gebruik
Vooras / Besturing:
Schommelarm gekotterd en een bus in gezet, nieuwe lagers. Vetnippel gemaakt om in de toekomst te kunnen vetten
2e hands fusees gekocht, de oude waren niet goed meer
Nieuwe fusee lagering bussen
Nieuwe druklagers en keerring
Nieuwe wiellagers en keerring
Nieuwe kogel gewrichten in stuurstangen
Keeringen stuurhuis vernieuwd
Nieuwe "paddestoeltjes" aan stuuras
Stabilisatie stang recht gebogen
Nieuwe kogel einden aan de stabilisatie stangen
Brandstof systeem:
Brandstofpomp laten reviseren en afstellen
2x nieuwe verstuiver
nieuwe opvoerpomp, de oude kreeg ik niet dicht
meerdere nieuwe leidingen gemaakt omdat de oude tegen iets, of elkaar geschavield varen en lekten
Nieuwe tankdop
Electrisch systeem:
Start motor schoongemaakt en gespoten
Dynamo, schoongemaakt en nieuw lager voor en sinterlager achter
Nieuwe wiring loom
Nieuw contactslot
Nieuw lamp schakelaar
Nieuwe koplampen
Nieuwe butlerlampen, aangepast voor 5/21 watt om een remlicht te hebben
Nieuwe clingoteur
Led knipperlichten
Ploeglamp
Alle bedrading vast gezet met beugeltjes
Remlicht schakelaar
Aanhanger stopkontact
Koppeling:
2 nieuwe koppelingsplaten
nieuwe drukvingers
De drukplaat afgedraaid om de juiste afstelling mogelijk te maken (nog steeds niet duidelijk wat de reden was)
Versnellingsbak:
1 nieuw lager
Ingaande (2) keerringen vervangen
Achterbrug:
Hydrauliek pomp nieuwe o ringen
Nieuwe lagers voor Differentieel
Nieuwe buiten lagers plus krimp ringen
Nieuwe binnen en buiten keerringen
Nieuwe pakkingen op de ronde zijdeksels
Nieuwe pakkingen op de trompetten
Nieuwe pakkingen an shimms opde uitgaande as (axiale speling afgesteld met een micrometer)
Pignon lagers afgesteld met een urnster
Carroserie:
De motorkap heb ik opgeknapt, een gat voor de luchtfilter aanzuig dicht gemaakt. deze was volgens mij later zelf aangebracht en niet mooi
Nieuwe spatbord schermen, de steunen waren nog bruikbaar, ondanks sterke pitroest
Nieuwe motorkap zijwangen en onderkant, die waren compleet verroest
Nieuwe stoel fundatie, de oude was niet origineel en niet gangbaar. De pan heb ik wel herbruikt, hierdoor moest ik een nieuw scharnierpunt maken op de pan
Nieuw stuur, ik heb de oude kapot moeten slijpen om het van de stuuras af te krijgen
Nieuwe uitlaat, deze is zwart, en volgens mij hoort hij zilvergrijs te zijn.
Nuewe gereedschaps kistje met beugels
Hef inrichting:
een van de hef pallen aan de binnenzijde voor de bediening vervangen gezien die op een contactvlak met de quadrant rollen verrot was
Nieuwe zuigerveren in de hydrauliek zuiger
Nieuwe pakking
Nieuwe Hefas
andere, tweedehands hefarmen, de oude zijn met zoveel geweld van de as af gegaan dat ik ze niet wilde hergebruiken
Nieuwe lagers en o ring om de hefas
Nieuwe kruiskoppelingen en pennen
Nieuwe vaste hefas
Nieuwe verstelbare hefas
Nieuwe heflatten
Nieuwe pennen in voorgaande
Waar zijn de onderdelen gekocht :
Histoparts, Goede kwaliteit, zeer snelle levering (meestal 1 dag indien op voorraad), goede aftersales, een paar (gratis) garantie gevalletjes gehad die goed zijn opgegevolgd
Agriline (UK), goede kwaliteit, snelle levering (2-3 dagen),goede aftersales, een paar (gratis) garantie gevalletjes die goed zijn opgevolgd en ze vroegen me niet de onderdelen terug te sturen
Anglo Agriparts, zeer goede kwaliteit, redelijk snelle levering (2-5 dagen)
Koop vd Wal, zeer goede kwaliteit, de verantwoordelijke (Gerben) heeft een aantal maal dingen voor me gevonden die ik nergens kon vinden
Ik zal deze lijst in de aankomende tijd nog completeren en uitbreiden met fotos
Heli trekker onderdelen. alle bodyparts, goede kwaliteit en pasvorm. heeft volgens mij geen website, op marktplaats is hij eenvoudig te vinden.
Technische informatie voor de revisie:
The Vintage tractor Engineer (UK) heeft een paar online instructie videos (die heb ik gekocht) die waardevol zijn: De revisie van de C23 motor & de revisie van de Hydrauliek unit;
http://vintagetractorengineer.com/
The Bundy Bears shed (Aus) deze hebben op youtube een gratis playlist van de revisie van een Goldbelly (benzine) maar voor de cardan achteras, stuurinrichting etc etc zeer informatief, ook voor trucjes om dingen los te maken. Https://www.youtube.com/playlist?list=P ... SNs3eVx1sS
Ik heb het Massey ferguson 35 Workshop manual van Chris Jaworski gekocht. zeer goed naslag werk en makkelijk dingen vinden met veel illustraties
https://www.amazon.com/Massey-Ferguson- ... b_image_bk
Inspiratie:
Poul Gammelgaard prive opnames van zijn MF 35 Revisie (3Cyl)
https://www.youtube.com/channel/UClUr3V ... NQIgjgWCcg
Tips:
Ik heb zelf een adapter gedraaid om de compressie meter te kunnen aansluiten. super hulpmiddel, ik heb de tekening nog wel voor evt geinteresseerden. De, geleende, verrijdbare motor steun is een geweldig hulpmiddel voor de motor en versnellingsbak revisie
Ik heb een tweedehands Motor lift aangeschaft, hierdoor was ik in staat ALLES zelf te hanteren. een aanrader! De onderdelen zijn relatief goedkoop en goed te krijgen. als je diep in de trekker zit, de motor, versnellingsbak etc. probeer dan de boel maar te vervangen bij twijfel (en voldoende budget natuurlijk
) je bent er toch.
En dan is het nu het einde van de restauratie....het is echt gelukt!
Op dit moment zijn er geen zaken meer die bij de restauratie horen.
De goudbuik staat te pronken in de schuur en staat te trappelen om bewonderd te worden en aan de gang te gaan.
Er is uiteindelijk veel meer in geinvesteerd dan mn bedoeling was maar dat maakt hem ook wel weer heel mooi, en goed hoop ik

Ik ben redelijk tevreden met het resultaat en zal het sleutelen missen het heeft als een prachtig tijdverdrijf gediend tijdens deze Corona beperkende periode.
Samenvatting van de belangrijkste zaken, ter inspiratie en informatie voor diegenen die een dergelijke revisie plannen of aanvangen
Start direct bij koude motor (3 graden C) na 5 sec gloeien in stationair 600 tpm
Compressie druk na revisie alle cylinders boven 30bar
Reageert goed op het gas en loopt prachtig stationair
De remmen doen het goed remmen recht en gaan het steeds beter doen
Stuurt heel behoorlijk, wel is er nog een beetje speling op het rechter stuurhelft. links is snaarstrak
Koppelt zeer goed
Spuitwerk
alles zelf gespoten, eerst alles gestraald waar het kon en het gietwerk met de staalborstel op een haakse slijper schoongemaakt alles ontvet met remmenreiniger en dan in de primer (spuitbussen) gezet
Bronskleur van Sparex (Histoparts) in spuitbussen laten doen bij een locaal schilders bedrijf, en daarmee het volgende gespoten:
de motor en kop
Versnellingsbak huis
cardanhuis, trompetten, remmen
De rest met de zelfde verf in een spuitcabine bij een bevriend bedrijf
Grijs: RAL 7005 zelf aangemaakt bij bevriend bedrijf
Gespoten in hun spuit cabine
Zaken die nog wat aandacht verdienen.
- De radiator is nog een beetje nat aan de onderzijde, lekt niet met druppels
De hef is nog niet met gewicht getest
De koppeling van de aftakas is nog niet getest onder belasting (2022 Check!)
De klep van de motorkap piept vervelend onder het rijden
Er moeten nog twee reflectoren achter (16-02-2021 Check!)
de trekker driehoek reflector maak ik in een driepunts tow bar met aan de ene kant een trekhaak en aan de andere kant een penverbinding, dan hoef ik hem niet permanent op de trekker te schroeven (16-02-2021 Check!)
Ik moet nog een charmante manier verzinnen om er een achteruitkijk spiegel (tijdelijk) op te zetten (Check! op de uitlaat, werkt goed)
ik wil nog graag de originele FE steeksleutel hebben.
Ik zal hier proberen om een lijst te maken van de zaken die ik heb vervangen om een overzicht te creëren, eventueel met opmerkingen ter lering
Motor:
Volle revisie, Krukas niet laten slijpen, deze was nog binnen toleranties
Vervangen:
Cylinder bussen
Zuigers en veren
Bigend lagers
Hoofd lagers
Keerringen voor en achter
Alle pakkingen
Kleppen en klepveren (kop laten vlakken)
Stelschroeven en borgmoeren voor klaptuimelaars
2x vriesdop in blok (lekte)
Nieuwe oliepomp
Distributie ketting
Ketting spanner
Nieuwe uitlaat 180 graden bocht
Koel systeem:
Radiator schoongemaakt en op veel plaatsen gesoldeerd
Nieuwe slangen en slangenklemmen
Pomp schoongemaakt en een nieuwe keerring
Nieuwe radiator dop
Thermostaat schoongemaakt en getest, oude weer in gebruik
Vooras / Besturing:
Schommelarm gekotterd en een bus in gezet, nieuwe lagers. Vetnippel gemaakt om in de toekomst te kunnen vetten
2e hands fusees gekocht, de oude waren niet goed meer
Nieuwe fusee lagering bussen
Nieuwe druklagers en keerring
Nieuwe wiellagers en keerring
Nieuwe kogel gewrichten in stuurstangen
Keeringen stuurhuis vernieuwd
Nieuwe "paddestoeltjes" aan stuuras
Stabilisatie stang recht gebogen
Nieuwe kogel einden aan de stabilisatie stangen
Brandstof systeem:
Brandstofpomp laten reviseren en afstellen
2x nieuwe verstuiver
nieuwe opvoerpomp, de oude kreeg ik niet dicht
meerdere nieuwe leidingen gemaakt omdat de oude tegen iets, of elkaar geschavield varen en lekten
Nieuwe tankdop
Electrisch systeem:
Start motor schoongemaakt en gespoten
Dynamo, schoongemaakt en nieuw lager voor en sinterlager achter
Nieuwe wiring loom
Nieuw contactslot
Nieuw lamp schakelaar
Nieuwe koplampen
Nieuwe butlerlampen, aangepast voor 5/21 watt om een remlicht te hebben
Nieuwe clingoteur
Led knipperlichten
Ploeglamp
Alle bedrading vast gezet met beugeltjes
Remlicht schakelaar
Aanhanger stopkontact
Koppeling:
2 nieuwe koppelingsplaten
nieuwe drukvingers
De drukplaat afgedraaid om de juiste afstelling mogelijk te maken (nog steeds niet duidelijk wat de reden was)
Versnellingsbak:
1 nieuw lager
Ingaande (2) keerringen vervangen
Achterbrug:
Hydrauliek pomp nieuwe o ringen
Nieuwe lagers voor Differentieel
Nieuwe buiten lagers plus krimp ringen
Nieuwe binnen en buiten keerringen
Nieuwe pakkingen op de ronde zijdeksels
Nieuwe pakkingen op de trompetten
Nieuwe pakkingen an shimms opde uitgaande as (axiale speling afgesteld met een micrometer)
Pignon lagers afgesteld met een urnster
Carroserie:
De motorkap heb ik opgeknapt, een gat voor de luchtfilter aanzuig dicht gemaakt. deze was volgens mij later zelf aangebracht en niet mooi
Nieuwe spatbord schermen, de steunen waren nog bruikbaar, ondanks sterke pitroest
Nieuwe motorkap zijwangen en onderkant, die waren compleet verroest
Nieuwe stoel fundatie, de oude was niet origineel en niet gangbaar. De pan heb ik wel herbruikt, hierdoor moest ik een nieuw scharnierpunt maken op de pan
Nieuw stuur, ik heb de oude kapot moeten slijpen om het van de stuuras af te krijgen
Nieuwe uitlaat, deze is zwart, en volgens mij hoort hij zilvergrijs te zijn.
Nuewe gereedschaps kistje met beugels
Hef inrichting:
een van de hef pallen aan de binnenzijde voor de bediening vervangen gezien die op een contactvlak met de quadrant rollen verrot was
Nieuwe zuigerveren in de hydrauliek zuiger
Nieuwe pakking
Nieuwe Hefas
andere, tweedehands hefarmen, de oude zijn met zoveel geweld van de as af gegaan dat ik ze niet wilde hergebruiken
Nieuwe lagers en o ring om de hefas
Nieuwe kruiskoppelingen en pennen
Nieuwe vaste hefas
Nieuwe verstelbare hefas
Nieuwe heflatten
Nieuwe pennen in voorgaande
Waar zijn de onderdelen gekocht :
Histoparts, Goede kwaliteit, zeer snelle levering (meestal 1 dag indien op voorraad), goede aftersales, een paar (gratis) garantie gevalletjes gehad die goed zijn opgegevolgd
Agriline (UK), goede kwaliteit, snelle levering (2-3 dagen),goede aftersales, een paar (gratis) garantie gevalletjes die goed zijn opgevolgd en ze vroegen me niet de onderdelen terug te sturen
Anglo Agriparts, zeer goede kwaliteit, redelijk snelle levering (2-5 dagen)
Koop vd Wal, zeer goede kwaliteit, de verantwoordelijke (Gerben) heeft een aantal maal dingen voor me gevonden die ik nergens kon vinden
Ik zal deze lijst in de aankomende tijd nog completeren en uitbreiden met fotos
Heli trekker onderdelen. alle bodyparts, goede kwaliteit en pasvorm. heeft volgens mij geen website, op marktplaats is hij eenvoudig te vinden.
Technische informatie voor de revisie:
The Vintage tractor Engineer (UK) heeft een paar online instructie videos (die heb ik gekocht) die waardevol zijn: De revisie van de C23 motor & de revisie van de Hydrauliek unit;
http://vintagetractorengineer.com/
The Bundy Bears shed (Aus) deze hebben op youtube een gratis playlist van de revisie van een Goldbelly (benzine) maar voor de cardan achteras, stuurinrichting etc etc zeer informatief, ook voor trucjes om dingen los te maken. Https://www.youtube.com/playlist?list=P ... SNs3eVx1sS
Ik heb het Massey ferguson 35 Workshop manual van Chris Jaworski gekocht. zeer goed naslag werk en makkelijk dingen vinden met veel illustraties
https://www.amazon.com/Massey-Ferguson- ... b_image_bk
Inspiratie:
Poul Gammelgaard prive opnames van zijn MF 35 Revisie (3Cyl)
https://www.youtube.com/channel/UClUr3V ... NQIgjgWCcg
Tips:
Ik heb zelf een adapter gedraaid om de compressie meter te kunnen aansluiten. super hulpmiddel, ik heb de tekening nog wel voor evt geinteresseerden. De, geleende, verrijdbare motor steun is een geweldig hulpmiddel voor de motor en versnellingsbak revisie
Ik heb een tweedehands Motor lift aangeschaft, hierdoor was ik in staat ALLES zelf te hanteren. een aanrader! De onderdelen zijn relatief goedkoop en goed te krijgen. als je diep in de trekker zit, de motor, versnellingsbak etc. probeer dan de boel maar te vervangen bij twijfel (en voldoende budget natuurlijk
