Pagina 12 van 20

achterkant

Geplaatst: di 08 sep 2020 13:37
door GJM
De spatbordbouten zitten muur en muurvast

20200904_204151.jpg
20200904_204151.jpg (219.41 KiB) 1073 keer bekeken
20200904_204138.jpg
20200904_204138.jpg (207.17 KiB) 1073 keer bekeken

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje

Geplaatst: wo 09 sep 2020 17:39
door admin
Dat ziet er bekend uit. Die bouten van de spatborden willen inderdaad wel goed vast zitten in de achteras.
Slijptol er in en eruit slaan.

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje

Geplaatst: wo 09 sep 2020 22:05
door massey 35
Hallo GJM,

Als je gas en zuurstof hebt het middelste gedeelte van de bouten goed warm stoken en af laten koelen.

Groeten Wim.

de hele mieterse boel uit elkaar!

Geplaatst: do 10 sep 2020 9:53
door GJM

Een avondje werken en de hele mieterse boel ligt uit elkaar!
De spatborden eraf door de boutkoppen af te slijpen. Ik haal de restanten er wel uit door met de trompetten naar naar een locatie met een acetyleenbrander te gaan. Maar op dezer manier is het wel te handelen.


Alles samen
20200908_205431.jpg
20200908_205431.jpg (251.32 KiB) 5633 keer bekeken
20200908_205439a.jpg
20200908_205439a.jpg (173.02 KiB) 1057 keer bekeken
Remtrommels met trompet en rem (bagger vet trouwens)
20200908_205451.jpg
20200908_205451.jpg (278.94 KiB) 1062 keer bekeken

Differencieel

Geplaatst: do 10 sep 2020 9:56
door GJM
Het Differentieel
20200908_205359.jpg
20200908_205359.jpg (204.86 KiB) 1071 keer bekeken
20200908_205404.jpg
20200908_205404.jpg (222.98 KiB) 5632 keer bekeken

oliepomp weer gemonteerd

Geplaatst: di 15 sep 2020 8:52
door GJM
Gisteren was het setje O ringen voor de hydrauliek aangekomen.
Gelijk s avonds de oliepomp weer gemonteerd. De pomp was nog in goede staat dus ik heb hem alleen schoongemaakt en de O ringen vervangen.


Alle onderdelen netjes schoon en gesorteerd
20200914_194942a.jpg
20200914_194942a.jpg (160.54 KiB) 1056 keer bekeken
20200914_204404.jpg
20200914_204404.jpg (218.42 KiB) 1070 keer bekeken
Monteren
20200914_205444.jpg
20200914_205444.jpg (203.5 KiB) 5592 keer bekeken
20200914_211001.jpg
20200914_211001.jpg (190.59 KiB) 1070 keer bekeken
20200914_210957.jpg
20200914_210957.jpg (171.66 KiB) 1070 keer bekeken
Netjes ingepakt wachten op montage
20200914_211349.jpg
20200914_211349.jpg (228.99 KiB) 5592 keer bekeken
20200914_210954.jpg
20200914_210954.jpg (200.25 KiB) 1070 keer bekeken

differentieel open

Geplaatst: vr 18 sep 2020 10:31
door GJM
Hierna heb ik besloten een kijk operatie te doen bij het differentieel.
De lagers aan beide zijden zijn inmiddels verwijderd, daar ga ik nieuwe opzetten, we zijn er nu toch. :mrgreen:
De binnenkant is in vrij goede staat, ik ga wel de trust washers in het planetaire tandwielstel vervangen.
Verder ontdekte ik een vervelende beschadiging op het kroonwiel. Er zijn op verscheidene tanden "chips" af van het begin, zie foto's. :?
Ik kan niet verzinnen wat dit veroorzaakt kan hebben. Ik moet het pignon wiel nog ophalen, eens kijken of hier ook iets mee is. en een besluit nemen of ik het zo nog kan gebruiken of niet. Wat vinden jullie hiervan?
(mijn excuses voor de volgorde, als ik probeer de boel wat op te knappen dan haalt het programma van allerlei grappen uit. Ik snap bijvoorbeeld niet waarom ik bijna geen foto rechtop geplaatst krijg :-(



Differentieel open
20200916_213127.jpg
20200916_213127.jpg (243.41 KiB) 5565 keer bekeken
20200916_213159.jpg
20200916_213159.jpg (186.56 KiB) 1054 keer bekeken

"Chips" van de uiteinden af
20200916_213133.jpg
20200916_213133.jpg (199.19 KiB) 1069 keer bekeken
Overzicht
20200916_213127.jpg
20200916_213127.jpg (243.41 KiB) 5565 keer bekeken
Differencieel lager opwarmen
20201005_201531.jpg[/attachment [attachment=1]20201005_201531a.jpg
Nieuwe ringen bij de kleine tandwielem
20201005_203121a.jpg
20201005_203121a.jpg (152.58 KiB) 1055 keer bekeken
20201008_103023.jpg
20201008_103023.jpg (198.24 KiB) 1061 keer bekeken
Nieuw lager en de bouten weer terug
20201005_203239a.jpg
20201005_203239a.jpg (155.52 KiB) 1055 keer bekeken
Ouderwets geborgd met ijzerdraad

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje

Geplaatst: za 26 sep 2020 14:04
door Bert353
Tja, wat heet;"wat kan"? officieel hoort de plek waar deze tanden elkaar raken in het midden van de tand te liggen.
je weet/snapt zelf waarschijnlijk wel dat in het vaak 60 jarige leven van deze trekkers daar weinig tot niet naar gekeken is, en zodoende deze plek op andere plekken is komen liggen,door slijtage, waarschijnlijk in dit geval op de rand waar de splinters ervanaf gesprongen zijn.
Als jij met nieuwe lagers e.d. de slijtplek weer origineel instelt, kan die volgens mij weer een behoorlijke tijd vooruit zonder dat je daarvan last zou krijgen.
Maar, van de andere kant, ik kan moeilijk zien hoe perfect jij bent, en waar de bodem van jouw portemonnaie is, vooropgesteld dat ik dat al zou willen.

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje

Geplaatst: ma 28 sep 2020 15:15
door GJM
Bert353 schreef: za 26 sep 2020 14:04 Tja, wat heet;"wat kan"? officieel hoort de plek waar deze tanden elkaar raken in het midden van de tand te liggen.
je weet/snapt zelf waarschijnlijk wel dat in het vaak 60 jarige leven van deze trekkers daar weinig tot niet naar gekeken is, en zodoende deze plek op andere plekken is komen liggen,door slijtage, waarschijnlijk in dit geval op de rand waar de splinters er vanaf gesprongen zijn.
Als jij met nieuwe lagers e.d. de slijtplek weer origineel instelt, kan die volgens mij weer een behoorlijke tijd vooruit zonder dat je daarvan last zou krijgen.
Maar, van de andere kant, ik kan moeilijk zien hoe perfect jij bent, en waar de bodem van jouw portemonnaie is, vooropgesteld dat ik dat al zou willen.
Bert,

Tja het blijf een dingetje natuurlijk, ik heb de neiging het weer helemaal perfect te maken, maar dat heeft inmiddels wel geleidt tot stevig investeren. En ik moet reeel zijn, de trekker gaat hooguit nog eens voor een toertje of in het ergste geval eens iets met een machine voor de pret, maar (belaste) uren gaat hij niet meer lopen.

Ik dacht ook dat het draagvlak in het midden moet liggen. Ik heb inmiddels de pignon er ook bij en deze is onbeschadigd maar wel over het gehele vlak gedragen zo te zien.
Maar zoals elders te lezen is vond ik dat er veel speling tussen de pignon en kroonwiel zat. ik weet ook nog niet goed hoe dat te inplementeren.
Ik denk nu dat ik de boel goed opknap, en daarna alles weer (tijdelijk) monteer. dan eens kijken hoe de pignon op het kroonwiel met nieuwe lagers voor de trompetten draait.
De originele pignon lagers lopen mooi en zijn ook nog in goede staat, dus deze wil ik weer terug monteren.

Als het me dan niet bevalt kan ik altijd nog een nieuw kroonwiel/pignon aanschaffen.


Groet, Gertjan

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje

Geplaatst: ma 28 sep 2020 15:52
door Bert353
Ja, Ik dacht tenminste dat de afstelling van pion en kroonwiel bij een trekker niet anders zal zijn als bij een vrachtauto of auto?
En ik kan me goed voorstellen dat onze trekkers vanaf nieuw goed hebben moeten werken, en de ervaring die ik heb is dat als het niet kapot is, er niet naar gekeken word, vanwege 1) geen tijd, 2) te duur/geen geld voor.
dus als er over die +/- 60 jaar niet naar gekeken word, staat de olie eens te laag, water bij de olie, roest in de lagers, doorrijden, maakt wel een raar geluid??? maar rijd nog, dus doorgaan, en uiteindelijk is er teveel (achterstallig) onderhoud, of word er een nieuwe trekker gekocht, word stilgezet, niet meer naar omgekeken, verkocht aan hobbyist, en die krijgt dat dan voor de kiezen.

Zo had ik ook al eens alle lagers en keerringen uit de achterbrug van mijn 65 mogen vervangen, alle lagers waren tot in het zachte gedeelte van het staal versleten, met een hoop pitcorrosie op de tonnetjes en loopvlakken.
Ook nooit naar gekeken, maar trekker werd wel verkocht als zijn de "supergoed" :twisted:

Assen

Geplaatst: vr 02 okt 2020 12:14
door GJM
Even een update,

Inmiddels heb ik de assen gedemonteerd.
De assen uit de lagers geperst, dat had nog wel wat overtuiging nodig. 10t was niet genoeg er moest nog flink verwarmd worden.
Krimpring boren
20200916_214325a.jpg
20200916_214325a.jpg (139.37 KiB) 1053 keer bekeken
Krimpring los
20200916_214333a.jpg
20200916_214333a.jpg (149.54 KiB) 1053 keer bekeken

Persen en stoken
IMG-20200922-WA0009.jpg
IMG-20200922-WA0009.jpg (113.4 KiB) 5372 keer bekeken
Alles klaar zetten
20201001_165328.jpg
20201001_165328.jpg (219.45 KiB) 1068 keer bekeken
Lagerring klaar voor montage keerring van lagerschaal
20201001_170158a.jpg
20201001_170158a.jpg (141.05 KiB) 1053 keer bekeken
Buitenste keerring monteren met een beetje Chet-Ra
20201001_170313a.jpg
20201001_170313a.jpg (134.49 KiB) 1053 keer bekeken

Assen

Geplaatst: vr 02 okt 2020 12:30
door GJM
Lagerschaal uit de vriezer. Ik heb de oude schaal afgeslepen op de bandschuurmaschine om die als hamer stempel te gebruiken
20201001_170623.jpg
20201001_170623.jpg (219.15 KiB) 5372 keer bekeken
Lagerschaal op zn plek, en de keerring op de achtergrond zichtbaar
20201001_170738.jpg
20201001_170738.jpg (211.6 KiB) 1067 keer bekeken
Oude schaal, afgeslepen, als stempel
20201001_170937.jpg
20201001_170937.jpg (206.92 KiB) 1067 keer bekeken
Syliconen vet op de as voor de keering
20201001_171137.jpg
20201001_171137.jpg (214.72 KiB) 1067 keer bekeken

Assen

Geplaatst: vr 02 okt 2020 12:36
door GJM
Schaal en keerring om de as
20201001_171156a.jpg
20201001_171156a.jpg (159.38 KiB) 1052 keer bekeken

Lager op temperatuur brengen
20201001_171909a.jpg
20201001_171909a.jpg (173.26 KiB) 1052 keer bekeken
120 graden celcius
20201001_172307a.jpg
20201001_172307a.jpg (152.13 KiB) 1052 keer bekeken
En zitten! alleen de krimpring nog
20201001_172636a.jpg
20201001_172636a.jpg (147.06 KiB) 1052 keer bekeken

Assen

Geplaatst: do 08 okt 2020 10:42
door GJM
Gisteren de krimpringen om de assen gegloeid.
20201006_202959a.jpg
20201006_202959a.jpg (167.7 KiB) 1051 keer bekeken
20201006_203117a.jpg
20201006_203117a.jpg (156.84 KiB) 1051 keer bekeken
20201006_203321a.jpg
20201006_203321a.jpg (154.76 KiB) 1051 keer bekeken
20201006_203416a.jpg
20201006_203416a.jpg (131.35 KiB) 1051 keer bekeken

20201006_203816.jpg
20201006_203816.jpg (185.73 KiB) 1064 keer bekeken

Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje

Geplaatst: do 08 okt 2020 16:43
door admin
Heel herkenbaar.
Weer een stap verder.