Pagina 12 van 20
achterkant
Geplaatst: di 08 sep 2020 13:37
door GJM
De spatbordbouten zitten muur en muurvast

- 20200904_204151.jpg (219.41 KiB) 1073 keer bekeken

- 20200904_204138.jpg (207.17 KiB) 1073 keer bekeken
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Geplaatst: wo 09 sep 2020 17:39
door admin
Dat ziet er bekend uit. Die bouten van de spatborden willen inderdaad wel goed vast zitten in de achteras.
Slijptol er in en eruit slaan.
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Geplaatst: wo 09 sep 2020 22:05
door massey 35
Hallo GJM,
Als je gas en zuurstof hebt het middelste gedeelte van de bouten goed warm stoken en af laten koelen.
Groeten Wim.
de hele mieterse boel uit elkaar!
Geplaatst: do 10 sep 2020 9:53
door GJM
Een avondje werken en de hele mieterse boel ligt uit elkaar!
De spatborden eraf door de boutkoppen af te slijpen. Ik haal de restanten er wel uit door met de trompetten naar naar een locatie met een acetyleenbrander te gaan. Maar op dezer manier is het wel te handelen.
Alles samen

- 20200908_205431.jpg (251.32 KiB) 5633 keer bekeken

- 20200908_205439a.jpg (173.02 KiB) 1057 keer bekeken
Remtrommels met trompet en rem (bagger vet trouwens)

- 20200908_205451.jpg (278.94 KiB) 1062 keer bekeken
Differencieel
Geplaatst: do 10 sep 2020 9:56
door GJM
Het Differentieel

- 20200908_205359.jpg (204.86 KiB) 1071 keer bekeken

- 20200908_205404.jpg (222.98 KiB) 5632 keer bekeken
differentieel open
Geplaatst: vr 18 sep 2020 10:31
door GJM
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Geplaatst: za 26 sep 2020 14:04
door Bert353
Tja, wat heet;"wat kan"? officieel hoort de plek waar deze tanden elkaar raken in het midden van de tand te liggen.
je weet/snapt zelf waarschijnlijk wel dat in het vaak 60 jarige leven van deze trekkers daar weinig tot niet naar gekeken is, en zodoende deze plek op andere plekken is komen liggen,door slijtage, waarschijnlijk in dit geval op de rand waar de splinters ervanaf gesprongen zijn.
Als jij met nieuwe lagers e.d. de slijtplek weer origineel instelt, kan die volgens mij weer een behoorlijke tijd vooruit zonder dat je daarvan last zou krijgen.
Maar, van de andere kant, ik kan moeilijk zien hoe perfect jij bent, en waar de bodem van jouw portemonnaie is, vooropgesteld dat ik dat al zou willen.
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Geplaatst: ma 28 sep 2020 15:15
door GJM
Bert353 schreef: ↑za 26 sep 2020 14:04
Tja, wat heet;"wat kan"? officieel hoort de plek waar deze tanden elkaar raken in het midden van de tand te liggen.
je weet/snapt zelf waarschijnlijk wel dat in het vaak 60 jarige leven van deze trekkers daar weinig tot niet naar gekeken is, en zodoende deze plek op andere plekken is komen liggen,door slijtage, waarschijnlijk in dit geval op de rand waar de splinters er vanaf gesprongen zijn.
Als jij met nieuwe lagers e.d. de slijtplek weer origineel instelt, kan die volgens mij weer een behoorlijke tijd vooruit zonder dat je daarvan last zou krijgen.
Maar, van de andere kant, ik kan moeilijk zien hoe perfect jij bent, en waar de bodem van jouw portemonnaie is, vooropgesteld dat ik dat al zou willen.
Bert,
Tja het blijf een dingetje natuurlijk, ik heb de neiging het weer helemaal perfect te maken, maar dat heeft inmiddels wel geleidt tot stevig investeren. En ik moet reeel zijn, de trekker gaat hooguit nog eens voor een toertje of in het ergste geval eens iets met een machine voor de pret, maar (belaste) uren gaat hij niet meer lopen.
Ik dacht ook dat het draagvlak in het midden moet liggen. Ik heb inmiddels de pignon er ook bij en deze is onbeschadigd maar wel over het gehele vlak gedragen zo te zien.
Maar zoals elders te lezen is vond ik dat er veel speling tussen de pignon en kroonwiel zat. ik weet ook nog niet goed hoe dat te inplementeren.
Ik denk nu dat ik de boel goed opknap, en daarna alles weer (tijdelijk) monteer. dan eens kijken hoe de pignon op het kroonwiel met nieuwe lagers voor de trompetten draait.
De originele pignon lagers lopen mooi en zijn ook nog in goede staat, dus deze wil ik weer terug monteren.
Als het me dan niet bevalt kan ik altijd nog een nieuw kroonwiel/pignon aanschaffen.
Groet, Gertjan
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Geplaatst: ma 28 sep 2020 15:52
door Bert353
Ja, Ik dacht tenminste dat de afstelling van pion en kroonwiel bij een trekker niet anders zal zijn als bij een vrachtauto of auto?
En ik kan me goed voorstellen dat onze trekkers vanaf nieuw goed hebben moeten werken, en de ervaring die ik heb is dat als het niet kapot is, er niet naar gekeken word, vanwege 1) geen tijd, 2) te duur/geen geld voor.
dus als er over die +/- 60 jaar niet naar gekeken word, staat de olie eens te laag, water bij de olie, roest in de lagers, doorrijden, maakt wel een raar geluid??? maar rijd nog, dus doorgaan, en uiteindelijk is er teveel (achterstallig) onderhoud, of word er een nieuwe trekker gekocht, word stilgezet, niet meer naar omgekeken, verkocht aan hobbyist, en die krijgt dat dan voor de kiezen.
Zo had ik ook al eens alle lagers en keerringen uit de achterbrug van mijn 65 mogen vervangen, alle lagers waren tot in het zachte gedeelte van het staal versleten, met een hoop pitcorrosie op de tonnetjes en loopvlakken.
Ook nooit naar gekeken, maar trekker werd wel verkocht als zijn de "supergoed"

Assen
Geplaatst: vr 02 okt 2020 12:14
door GJM
Assen
Geplaatst: do 08 okt 2020 10:42
door GJM
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Geplaatst: do 08 okt 2020 16:43
door admin
Heel herkenbaar.
Weer een stap verder.