Pagina 2 van 20
Bracket.
Geplaatst: do 17 okt 2019 10:16
door GJM
Zonder woorden

- 20191013_221158.jpg (190.23 KiB) 7943 keer bekeken

- 20191013_221206.jpg (210.65 KiB) 1348 keer bekeken
Blok
Geplaatst: do 17 okt 2019 10:36
door GJM
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Geplaatst: do 17 okt 2019 17:33
door admin
Goed Bezig.
Blinkt weer mooi.
Voortrein / koeling
Geplaatst: ma 21 okt 2019 9:02
door GJM
Schommeldeel uitgeslagen

- 20191021_084232.jpg (197.92 KiB) 1345 keer bekeken

- 20191021_084248.jpg (183.47 KiB) 1345 keer bekeken
Radiator onder handen.
Ik heb er eerst een flinke hoeveelheid bladeren uit moeten spoelen, kennelijk heeft de radiator in het verleden een tijd open gestaan...
De radiator is al meerdere malen gesoldeerd, en ook nu is een van de zijsteunen los gekomen van de bovenzijde. het is mijn intentie om het schoon te maken en de radiator in de proef opstelling te plaatsen om zo te kijken of ik hem wil opknappen of vervangen. (opknappen heeft mijn voorkeur)
Schommelas opgeknapt
Geplaatst: wo 23 okt 2019 11:38
door GJM
Intussen heb ik de centrale as in de schommelas half uitgekotterd, een bus gezet en twee lagerbussen gemonteerd.
Hij is weer zo goed als nieuw, de twee bussen raken elkaar niet in het midden, dus ik heb een M8 boring van de bovenzijde naar de kamer tussen de twee lagerbussen geboord. Draad erin, vetnippel erop. Op deze manier kan ik in de toekomst de centrale as met de vetspuit van vet voorzien.

- IMG-20191022-WA0014.jpg (105.03 KiB) 7918 keer bekeken
Bus draaien

- IMG-20191022-WA0006.jpg (81.71 KiB) 1343 keer bekeken
Het eindresultaat

- IMG-20191022-WA0007.jpg (68.15 KiB) 7918 keer bekeken
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Geplaatst: wo 23 okt 2019 11:46
door GJM
Vetnippel plaatsen

- IMG-20191023-WA0012.jpeg (193.69 KiB) 1342 keer bekeken

- IMG-20191023-WA0016a.jpg (100.66 KiB) 1329 keer bekeken
Passen op zijn toekomstige plek

- IMG-20191023-WA0018a.jpg (112.61 KiB) 1329 keer bekeken
Proefopstelling bijna klaar voor starten
Geplaatst: wo 23 okt 2019 11:48
door GJM
De tank nog afmaken en vandaag komt er nog een dieselleiding voor de 4e cilinder als het goed is.

- IMG-20191023-WA0008.jpeg (195.87 KiB) 1341 keer bekeken
Proefstart
Geplaatst: vr 25 okt 2019 13:36
door GJM
De eerste start is inmiddels met succes uitgevoerd.
Na alles te hebben afgesteld, gevuld en gecheckt was het gisterenmiddag zover.
Onderstaande link laat een filmpje zien van de eerste start. Ik gebruik een beetje remmenreiniger. Maar hij slaat wel gelijk aan. En ging met de minuut beter en mooier lopen.
https://youtu.be/aWMmV98NGwk
Na 15 minuten lopen......
https://youtu.be/LorSrgO4wYg

- IMG-20191023-WA0024.jpeg (194.34 KiB) 7897 keer bekeken

- IMG-20191023-WA0026.jpeg (193.95 KiB) 7897 keer bekeken
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Geplaatst: wo 30 okt 2019 22:17
door ruud smit
netjes zeg ! Ziet er keurig uit, benieuwd naar het eindresultaat
Ochtend frisse start van de 4 cylinder
Geplaatst: do 07 nov 2019 21:51
door GJM
Hallo,
Even een voortgangs- verslagje
De motor liep wel meteen maar ging niet mooier lopen. Hij fluctueerde in toerental en rookte ook op zo een wijze dat de schuur behoorlijk ontoegankelijk werd na verloop van tijd.
Ik heb alles nog een keer goed nagelopen, klepspeling, compressie (Alle cylinders >30b) nokkenas timing, maar alles was goed. Het blok klinkt ook mechanisch van binnen goed. Bij de spoel olie wissel na ongeveer 2 draaiuren kwam er mooie schone olie uit, en de magneet welke ik door de olie haalde had geen metaaldeeltjes opgepikt.
Het filmpje over de onregelmatige loop: (CTRL+klik) https://youtu.be/EnSAkEEPMsU
Goede raad was duur...dus ik heb contact gezocht met de pensionaris die de brandstofpomp had overhaald (zie eerder in dit verslag). Deze was bereid direct even langs te komen en na wat afstel pogingen besloot hij dat de pomp toch niet in orde moest zijn.
Hij heeft de pomp direct meegenomen en twee dagen later belde hij mij dat de pomp weer klaar was en dat hij wel afwijkingen had gevonden. Ik had in de twee dagen een paar nieuwe brandstofleidingen gemaakt, van de tank naar de opvoerpomp, en van de opvoerpomp naar het brandstoffilter. de leidingen waren lek en ik heb ze eerst gesoldeerd als noodoplossing. Maar de oude koppelingen bleven ook maar een beetje lekken, dus ik heb zelf nieuwe leidingen gemaakt. Als gevolge van de lekkage heb ik ook een nieuwe opvoerpomp besteld en geplaatst alsmede een brandstofkraan met bezinkglas. Een en ander om de aanvoer goed en lekvrij te krijgen. dit is goed gelukt BTW
Ik heb de pomp direct opgehaald en weer gemonteerd en ontlucht...en toen kwam de "proof of the pudding" (is in the eating) zoals onze Westerburen plachten te zeggen. dus alles nog eens goed nagelopen en toen was het weer tijd voor de start......
De motor sloeg direct aan en liep gelijk, rookvrij, prachtig rond.....JIPPIE!!!!
Ongelofelijk hoe mooi dat ding liep, en hij sloeg gelijk aan, na gloeien, op eigen kracht. Geen hulp van remmen reiniger zoals dat tot nu toe vaak wel moest.....
Ik hoopte vooraf de revisie zo uit te voeren dat ik een goed startende C23 4 cilinder motor zou creëren. Ik heb er veel over gelezen en ik kwam tot de conclusie dat datt moest kunnen.
Gisterenmorgen nog een frisse (6 graden Celcius) eerste start gedaan, en hij sloeg direct goed aan. Wel gegloeid. onderstaande link voert je naar een filmpje hiervan.
(CTRL+klik) https://youtu.be/yh29gyrg1Ng
Nieuwe leidingen

- IMG-20191102-WA0004.jpeg (194.83 KiB) 1339 keer bekeken
Tijdelijk dashboard

- IMG-20191102-WA0006.jpeg (174.3 KiB) 7764 keer bekeken

- IMG-20191102-WA0008.jpeg (167.72 KiB) 1339 keer bekeken
Kurkdroog onder het blok
[/color]
Koppeling monteren, dashboard stralen
Geplaatst: vr 08 nov 2019 10:08
door GJM
starten en lopen 4 cylinder
Geplaatst: di 12 nov 2019 9:32
door GJM
Hallo,
Inmiddels zijn we een paar dagen verder en ik start de C23 elke dag s morgens vroeg even om te kijken hoe hij zich gedraagd;
S morgens koud, lucht temp 5-6 graden C en blok temp 10 graden C:
- Met 10 sec gloeien, gas hendel op stationair, Slaat direct aan en gaat mooi stationair draaien zonder roken.
Zonder gloeien, gashendel op stationair, even doorstarten (5-10 sec) en slaat mooi aan en gaat stationair draaien. zonder roken
Gedurende de dag als hij al gelopen heeft, slaat gelijk aan zonder gloeien
Het blok rookt niet, alleen bij plotseling gas geven even zwart
Het ziet er naar uit dat ik een goed startende mooi lopende Standard C23 4 Cylinder heb 