Pagina 2 van 2

Re: Slecht starten

Geplaatst: ma 11 jan 2016 18:13
door fergie
Hello Tim,

Hadden de verstuivers ook 2 stralen ?. Druk is een ding, met apparte gloeiers helpt die extra straal behoorlijk.

Groetjes,

René.

Re: Slecht starten

Geplaatst: za 16 jan 2016 16:49
door Pentenga
Hallo René,

Nee, de nozzels hebben helaas geen twee uitgangen. Ik heb gelezen en begrepen dat daarmee het starten beter moet gaan.

Maar het probleem met de luchtlekkage is nog steeds niet verholpen. Nadat de trekker gelopen heeft en uit gezet wordt staat er in de kortste tijd lucht in het filterhuis. Ik kan geen enkele plek vinden waar diesel uit komt en heb op één na alle flexibele brandstofleidingen vervangen voor originele exemplaren, naast dat daarmee eventuele lekkage verholpen is staat het ook netter. Ook heb ik de opvoerpomp vervangen. Het oude membraan was helemaal schraal en zal vol kleine haarscheurtjes.

Alleen de leiding van bovenzijde dieselfilter terug naar tank is nog flexibel. Ik vraag me af of er via deze leiding lucht uit de tank naar het dieselfilter kan worden aangezogen. Op sommige trekkers zie ik een buffertankje, gemonteerd in het gootje aan de dashboard kant van de tank. Ik heb dat niet en ik weet niet was de functie er van is.

Groet, Tim.

Re: Slecht starten

Geplaatst: za 16 jan 2016 17:49
door fergie
Hello Tim,

Dan zou ik dus eerst eens de juiste nozzles plaatsen. Behalve dat extra gaatje is namelijk ook de kegel hoek anders om te kompenseren voor de gloeier die nu in de voorkamer de luchtstroom veranderd.

Het kleine tankje in de retour leiding is een voorraad voor de inlaat gloeier. Die heb jij niet en dus ook het tankje niet nodig.

Lucht uit de diesel tank zuigen zal niet gaan, het filter wordt door de opvoerpomp onder druk gehouden. Wat me overigens verbaast is dat je kennelijk lucht verzameld in het filter, dat zou niet moeten kunnen. Die nu nog flexibele leiding met het banjo-boutje op het filter is juist bedoelt om lucht weg te sluizen. Dit het kleine gaatje in het banjo boutje soms verstopt ?. Eens door prikken met een draadje van een staalborstel en kijken of dat helpt ?.

Groetjes,

René.

Re: Slecht starten

Geplaatst: za 16 jan 2016 18:12
door Pentenga
Hallo René,

Dankjewel voor je snelle reactie. De doorgankelijkheid van de banjobout bovenop het filter heb ik op doorgankelijkheid getest, en die is goed doorgankelijk.

De nozzels vervangen wil ik best doen, ik begrijp dat dat beter is. Maar waar ik echt niet verder mee kom is waarom het filter lucht blijft aanzuigen.

Bij een warme motor, direct starten nadat de trekker met de decompressiehendel gestopt is, en het systeem nog onder druk staat, gaat wel goed. Even gloeien, vol gas en kort handmatig de opvoerpomp gebruiken is effectief. Binnen 5 à 6 seconden draait de trekker. Maar na hele korte tijd is er lucht in het filter gekomen. Het filter staat voor de helft leeg. Waar de diesel heen is gegaan is een raadsel.

Re: Slecht starten

Geplaatst: za 16 jan 2016 18:26
door fergie
Hello Tim,

Als de banjo goed is is dan de aansluitng in de tank of de leiding verstopt ?. Op zich moet het namelijk niet kunnen, lucht verzamelen in het filter.

Verder heb je geen lekkages en geen diesel door je motor olie ?.

We moeten bedenken dat je ergens lucht aanzuigt en die kennelijk verzameld in het filter. Omdat lucht samen drukbaar is zal dit na enige tijd bij het wegvallen van de opvoer druk weer z'n oorspronkelijke vollume aan willen nemen en daarbij de diesel ergens heen drukken. Als je opvoerpomp ok is en geen andere lekkages dan kan er alleen nog diesel weg lekken via de keering in de pomp aan de aandrijfkant.

Groetjes,

René.

Re: Slecht starten

Geplaatst: za 16 jan 2016 18:28
door massey 35
Hallo Tim,

Wat versta jij onder decompressiehandel?
Die zit wel op een TE 20, maar toch niet op een 23 C motor?
De FE 35 of MF 35 zet je stop met een stopknop die op de brandstofpomp zit.

Als er lucht in het brandstoffilter komt tijdens het lopen dan heb jij ergens een lucht lekkage zitten of een verstopping/vernauwing, normaal gesproken in zuigkant tot in de opvoerpomp.
Tankdop is wel los i.v.m. de beluchting van de tank.
Als er brandstof uitgaat, dan moet er gemakkelijk lucht voor in de plaats komen via de tankdop.
Eventueel voor proef een tijdje laten draaien zonder tankdop.

Groeten Wim.

Re: Slecht starten

Geplaatst: za 16 jan 2016 18:41
door Pentenga
Hallo forumleden,

Nee, ik heb geen lekkage en geen diesel in het blok. Het oliepeil blijft over langere periode gelijk. Daarnaast heb ik de opvoerpomp vervangen. De nieuwe lijkt krachtiger, want ik voel bij handmatig oppompen meer weerstand/druk.

En Wim, je hebt gelijk, ik bedoel de stopknop die de hendel op de pomp overhaald en de toevoer van brandstof onderbreekt. De tankdop is los, die sluit in ieder geval niet volledig af. Er zit overigens ook ruim voldoende diesel in de tank. Tot 4 cm onder de rand lijkt me afdoende. Zonder tankdop heb ik ook al eens geprobeerd. Dat geeft geen verandering in het aantrekken van lucht in het dieselfilter.

En voor de volledigheid, bij een draaiende motor ontstaat er geen lucht. Als ik dat controleer komt er uit alle ontluchtingspunten ruim voldoende diesel. Bij mij op de oprit groeit de komende jaren geen onkruid meer en ruikt het naar diesel.......

Ik neem aan dat als er geen diesel langs de rubber ring van de filterkolf naar buiten komt, dat er dan via dit rubber ook geen lucht aangezogen wordt? Of is er onderdruk in het dieselfilter?

Kan er vanuit de brandstofpomp, omdat die misschien versleten is, een probleem zijn waardoor lucht terug loopt naar het filter? Lijkt me niet, want er zit geen lucht in de pomp. Maar voor de zekerheid vraag ik het toch.

Groet, Tim

Re: Slecht starten

Geplaatst: zo 17 jan 2016 11:49
door fergie
Hello Tim,

Zolang de motor loopt zal de opvoerpomp druk in het systeem houden dus lucht wordt in elkaar gedrukt. Valt de druk weg omdat de motor stopt dan zal de lucht terug drukken en dus wordt een kleine luchtbel een grotere luchtbel. Voor lucht is het filter het hoogste punt.

Het glas onder je brandstof kraan, de kraan spindle zelf en de zuigleiding tussen de kraan en de opvoerpomp en de pomp zelf zijn de meest voorkomende lekkages. En lucht kan er soms wel in ook al komt er geen diesel uit. Ik zou dus om het uit te sluiten eens een alternatieve tank aansluiten zonder de opvoerpom, direct op het filter. Die tank dan wel liefst een behoorlijk beetje hoger dan de normale.

Blijft nog het probleem dat er geen lucht in het filter kan zitten. Het zou via de ontluchtings leiding naar de tank moeten worden afgevoerd. Als er lucht in komt via deze leiding zou er onderdruk in het brandstof systeem moeten zijn en dat zou in mijn ogen niet kunnen. We gaan er eens over nadenken.

Groetjes,

René.

Re: Slecht starten

Geplaatst: do 25 aug 2016 0:43
door chevy35
Hallo.
Is wel erg lang geleden dat hier is gereageerd.
Maar ik denk dat ik weet wat het is,heb het zelfde gehad.
Mijn brandstof pom lekt diesel,een bakje van de chinees per dag !
Nu dacht ik laatst,ik zet de kraan dicht als ik klaar ben met rijden.
Dus de volgende dag was ik zo uit gereden,omdat er in plaats van diesel lucht in het systeem zat.
Zou dit je probleem kunnen zijn?

Dus brandstofpomp revisie en je kan weer gewoon verder denk ik.
Heb alles toen weer ontlucht en kraantje open gelaten.
En start weer direct.

Moet nu alleen nog de brandstof pomp reviseren,hoop dat dat niet te veel werk is.

sucses ermee

Re: Slecht starten

Geplaatst: do 25 aug 2016 17:23
door admin
Hoi Chevy35,

Weet je ook waar hij lekt uit de brandstofpomp? Bij sommige lekkages is een nieuwe o-ring al voldoende.
Een bakje per dag is wel heel erg veel. Dat verklaard wel waarom je problemen houdt.

In brabant zit een hobbyist die ook brandstof reviseert. Ik zal je zijn email adres sturen per email.
Dan kun je hem vragen wat hij er voor wil hebben.

Re: Slecht starten

Geplaatst: vr 26 aug 2016 1:01
door chevy35
HoyGerrit
Had veel last van diesel in het carter.
Ik dacht dat dat door de brandstof pomp kwam.
Daar heb ik een nieuwe keerring ingezet,daarna geen diesel meer bij de brandstof gehad.
Of het daaraan lag weet ik niet zeker,kan ook aan de kigas liggen die ik afgesloten heb.
Verder had ik heel de brandstof pomp uit elkaar gehad en geen nieuwe pakkingen oid vervangen.(beetje stom van mij)
Dus daar voor moet ik nu op de blaren zitten,en de pomp nog eens eraf halen.
Maar ik wil perse alles zelf doen,dus binnenkort maar eens een revisiesetje bestellen.
Maar nogmaals dank voor het meedenken..

Re: Slecht starten

Geplaatst: vr 26 aug 2016 13:26
door BertD
Heb een zeer beperkte ervaring maar bij mijn MF35 en een TEF van een kennis precies hetzelfde gehad, nog niet genoemd geloof ik in dit topic: volslagen verstopt luchtfilter.
Na reinigen starte die van mij vlot, voordien alleen met startpiloot.
Zal in dit topic wel ok zijn maar toch....

Re: Slecht starten

Geplaatst: vr 09 sep 2016 16:16
door Pentenga
Beste forumleden, ik zal deze topic weer nieuw leven inblazen.

De afgelopen tijd het een en ander gedaan waaronder het monteren van een nieuwe startmotor van de firma HP. Daarmee is de titel van deze post volledig verholpen. Na goed voorgloeien en het volgen van de startinstructie is het startproblemen volledig verholpen. Ik kan een ieder dus een nieuwe startmotor aanraden.

Het probleem met het ontstaan van lucht na een korte tijd rijden blijft echter wel bestaan. Het filter, de leidingen en het opvoerpompje zijn vernieuwd.
Toch verdwijnt na een rit de diesel uit het filterhuis.
Het oliepijl blijft overigens onveranderd.

Ik heb aan de dieselpomp nix gedaan. Dat valt buiten mijn deskundigheid.

Bij de firma HP wordt een revisiesetje voor de pomp aangeboden. Waar dienen de verschillende onderdeeltjes voor en is er iemand die vermoed dat daar (een deel van) de oplossing zit? Een nieuwe pomp is nl wel duur.


Tim

Re: Slecht starten

Geplaatst: vr 09 sep 2016 19:09
door admin
Hoi Tim,

Bedoel je het brandstof filter met filterhuis?
Als dat zo is, stroomt er niet voldoende brandstof naar het filter toe. Dan zit daar ergens een verstopping.

Startmotoren kun je overigens goed laten reviseren. Als je een beetje handig bent, kun je het ook goed zelf doen.
(Alhoewel ik toe moet geven dat imitatie startmotors soms net zo duur als een uitbestede revisie).

Brandstofpomp ben ik makkelijk in. Afblijven tenzij je zeker weet dat je oorzaak daar moet zoeken.

Re: Slecht starten / lucht in filterhuis

Geplaatst: za 10 sep 2016 12:31
door Pentenga
Hallo Gerrit,

Ik bedoel inderdaad het brandstof filter met het filterhuis. Dat moet ik voor iedere rit weer ontdoen van lucht. Waar de diesel dan is gebleven is onduidelijk. In de rest van het systeem zit geen lucht, want als er weer diesel in het filterhuis zit start de trekker direct.

Mijn diagnose is dat het na het stoppen van de motor ergens heen vloeit, maar geen idee waar. Er is ergens in het systeem misschien onderdruk waardoor het filterhuis wordt leeg gezogen.

Groet, Tim