Pagina 2 van 3

Re: Dynamo

Geplaatst: ma 28 dec 2015 21:51
door massey 35
Hallo Tim,

Maakt de bedrading dan niet ergens sluiting naar massa of de draden onderling, of een onderbreking?
Misschien een nieuwe kabelboom monteren?
De beide dikke accukabels maken wel goed contact aan de plus en de min kant?

Groeten Wim.

Re: Dynamo

Geplaatst: ma 28 dec 2015 23:21
door fergie
Hello Tim,

Sommige van die goedkope digitale metertjes zijn extreem gevoellig voor de pieken van bv. onsteking en dynamo regelaar. Ik wip morgen wel ff langs met een goede meter onder de arm.

Groetjes,

René.

Re: Dynamo

Geplaatst: di 29 dec 2015 17:57
door Teedee
Wim, je had deels gelijk qua sluiting, maar toch ook weer niet. ;)

De minpool van de accu (massa is bij mij plus), raakte de zijkant van de accuhouder. Moet toch eens op zoek naar originele accuklemmen, dus mocht iemand die nog hebben liggen, dan houd ik mij aanbevolen. Ik weet het, je kunt ze op iedere straathoek vinden, maar dan heb ik metrisch en dat is ontzettend kl*te als de rest van je tractor UNF/UNC is.

Maar goed, dat was het probleem niet... helaas.

René is langs geweest met zijn übermeter en ook die begon te knipperen en te doen. In eerste instantie bij stilstaande motor gaf hij 12,5V aan, na starten bij licht verhoogd stationair zat hij al gauw boven de 13V, maar zodra ik gas gaf begon de ellende, waarna geen enkele normale aflezing meer gedaan kon worden.

René wijt het met grote waarschijnlijkheid aan de ontsteking. Da's een beetje beunwerk van de vorige eigenaar met een condensator aan de buitenkant geknutseld. Het veertje van de contactpunten zat behoorlijk los en hij vonkte onregelmatig tussen de punten. Na vastzetten vonkte hij zeker niet minder, maar toch lijkt de TEA verder netjes te lopen. Voor zolang het duurt natuurlijk met dat vuurwerk bij de punten.

Tijd dus om eens te kijken of ik zo links en rechts de onderdelen bij elkaar kan scharrelen om de boel weer origineel te maken. Contactpunten en condensator zul je waarschijnlijk wel nieuw kunnen kopen, de rest weet ik niet (geen idee wat eigenlijk, even het werkplaatshandboek bestuderen).

Groet!

Tim

Re: Dynamo

Geplaatst: zo 10 apr 2016 15:02
door Teedee
Goed, terug van een lange pauze:

Ontsteking is nu netjes en ik heb de koolborstels bekeken, die steken nog dik een centimeter uit en zitten absoluut niet vast. Alles weer n elkaar gezet, maar helaas is de multimeter op de accuklem bij draaiende motor nog steeds totaal onleesbaar.

Gelijkrichter?

Oh ja, bij doorstarten zonder ontsteking, zakt de accuspanning binnen een paar tellen naar minder dan 10V. Gevolgschade, oorzaak of een geheel ander defect?

Groet!

Tim

Re: Dynamo

Geplaatst: zo 10 apr 2016 19:51
door fergie
Hello Tim,

Probeer het volgende eens. Verbind bijde aansluitingen van de dynamo met elkaar (rest bedrading in takt laten) en start de motor. Voer het toerental langzaam op met de meter op de accu. Kijk of je nu en goede waarde af kunt lezen en zorg niet boven de 14 V uit te komen.

Groetjes,

René.

Re: Dynamo

Geplaatst: zo 10 apr 2016 20:42
door Teedee
Net zoals ik al eerder had gedaan in het derde bericht van onderen op de vorige pagina? Of ditmaal de draden wel aangesloten laten?

Groet!

Tim

Re: Dynamo

Geplaatst: zo 10 apr 2016 22:27
door fergie
Hello Tim,

Ja, de rest aangesloten laten. Het doel is de regel contacten te overbruggen zodat we kunnen zien of de dynamo zelf wel goed werkt en de bedrading ook. Overigens, niet meer dan ca 1000 toeren maken gedurende deze test, ook als je niets meet !.

Groetjes,

René.

Re: Dynamo

Geplaatst: ma 11 apr 2016 21:14
door Teedee
Dynamoaansluitingen doorverbonden met een dikke koperdraad en de aansluitingen laten zitten. Cijfertjes vliegen helaas nog steeds alle kanten op. Totaal geen aflezing mogelijk...

Als ik ergens tijd kan vinden, zal ik een nieuwe kabelbomen monteren. Gelijkrichter ligt er dan toch af, valt daar nog iets aan te doen?

Groet!

Tim

Re: Dynamo

Geplaatst: di 12 apr 2016 19:09
door fergie
Hello Tim,

Je bedoelt de regelaar waar je schrijft gelijkrichter ?.

Groetjes,

René.

Re: Dynamo

Geplaatst: di 12 apr 2016 19:44
door Teedee
Jij weet ook wel dat ik die bedoel, aangezien ik een gelijkstroomdynamo heb (hup, zo het gras voor je voeten weggemaaid, gna...). Ik ben nu eenmaal gewend dat die dingen gecombineerd in een behuizing zitten.

Groet!

Tim

Re: Dynamo

Geplaatst: di 12 apr 2016 23:00
door fergie
Hello Tim,

Je kunt een accu pool los pakken bij een trekker met gelijkstroom dynamo. Omdat jouw trekker een TEA is zou hij dan ook moeten blijven lopen als alles tenminste in orde is. Ik bedacht me dus net, da's een mooie test. Starten en dan een pool los nemen en kijken wat er gebeurt. Valt ie uit dan is de dynamo dus niet goed genoeg om de stroom voor de bobine te leveren en da's dan niet best !.

Groetjes,

René.

Re: Dynamo

Geplaatst: wo 13 apr 2016 11:14
door Teedee
Hallo René,

Kleine opluchting hier, hij blijft in ieder geval lopen als ik de massa van de accu trek. Best raar, ik ben dat niet gewend.

Blijft over de regelaar? Ik kan me niet voorstellen dat de bedrading zorgt voor zoveel onleesbaar verspringende cijfertjes op het display van een multimeter. Jij?

Is zo'n ding te repareren of moet ik op zoek naar een nieuwe (of beter een oude?).

Groet!

Tim

Re: Dynamo

Geplaatst: wo 13 apr 2016 21:29
door massey 35
Hallo Tim,

De garantie zal toch wel van de spanningsregelaar af zijn, dus accuklem los en de regelaar open maken en kijken of je wat aan de contactpunten o.i.d. ziet.
Waarschijnlijk zijn de contactpunten ingebrand en zit er troep tussen de contactpunten.

Groeten Wim.

Re: Dynamo

Geplaatst: wo 13 apr 2016 21:46
door fergie
Hello Tim,

Kom maar een keer langs met de regelaar.

Groetjes,

René.

Re: Dynamo

Geplaatst: di 19 apr 2016 8:38
door Teedee
Hoi René, dit heb ik gemeten:

a. weerstand tussen D en F is 00,4 ohm;
b. weerstand tussen D en F als ik voorzichtig de contactpunten van de regelaar dichtdruk is 73,6 ohm;
c. weerstand tussen D en A is oneindig (geen aflezing);
d. weerstand tussen D en A met de onderbrekerpunten voorzichtig dichtgedrukt 00,5 ohm;
e. weerstand tussen D en E 61.1 ohm

Die laatste lijkt aan de hoge kant, aangezien bij een 6V RB.106 die waarde rond de 20 ohm moet liggen. Of zie ik dat verkeerd?

Wat ik nog ga doen met de regelaar terug op zijn plek:

1. Papiertje tussen de onderbrekerpunten --- multimeter tussen massa en D --- tractor starten en voorzichtig gas geven tot hij stabiliseert tussen 15.6 en 16.2 V --- bij meer dan 25 V moet de shunt coil stuk zijn als ik het goed begrepen heb.
2. papiertje er tussenuit --- starten en voorzichtig gas geven --- bij 12-14 V moeten ze sluiten, zo niet, dan is die spoel echt stuk of is er iets mis met de afstelling

Groet!

Tim