Pagina 2 van 2

Re: Engels of Frans?

Geplaatst: ma 27 apr 2015 13:24
door Janos
Leuke TEA heb je daar. Zulke exemplaren mag je zeker niet restaureren.

De platen aan de voetsteunen zijn inderdaad deze voor de originele ferguson midden maaibalk.
De ferguson PEF 22 of de MF F 839 passen hier onder, dan kan je beetje gerichter zoeken :wink: .
Wel op letten met de dikte van je aftakas, het is mogelijk dat de F 839 van MF reeds voorzien voor de "grote" aftakas. Ikzelf heb een PEF 22 onder onze TED en deze heeft een pulley voor de "dunne" aftakas.

Groeten

Jan

Re: Engels of Frans?

Geplaatst: di 28 apr 2015 18:08
door Teedee
Ik krijg hier zoveel goede tips en informatie dat ik me bijna een kenner ga voelen. ;)

Re: Engels of Frans?

Geplaatst: di 28 apr 2015 18:26
door hans eshuis
Zal het nog lang duren dat je een 2de fergie koop? Een is ook zo alleen he,... en bij 2 hoeft je geen ruzie met je vriendin te maken van wie er op mag rijden.. lol

Re: Engels of Frans?

Geplaatst: wo 29 apr 2015 11:18
door Sluismolenaar
Hoi Tim,

Oh wat een mooie heb je gevonden zeg! Ik heb er ook een uit 1955, maar die heeft zoveel meer roest op de achterbrug, de velgen (met name voor, en die beugels in de achtervelgen waar die pan aan gebout zit). Daarom heb ik de velgen latens tralen en spuiten, nieuw banden er om. Als ik ooit zover kom zal ik de rest ook wel opnieuw in de verf zetten, maar de motorkap bijvoorbeeld zal ik tzt wel zien (minder roestig maar wel weer aan gelast).

Anyway, wat jouw trekker betreft: valt me wel op dat de oliedruk meter "OIL" in de wijzerplaat heeft staan. Zou het voor een franse trekker niet logisch zijn als daar "HUILE" zou staan?

Wat conserveren betreft: lijnolie is heel mooi spul, vooral als je trekker normaal gesproken binnen gestald staat. Heel dun er op spuiten, dan krijg je een mooie gladde laag. Rauwe lijnolie kost het minst, en zoals Hans Eshuis ook schrijft: milieuvriendelijk, conserveert goed, kost weinig en het werkt verbazend goed. Duurt wel even voor het goed droog is (daarom ook een hele dunne laag per keer), je kunt het ook wat verdunnen, maar dan heb je weer meer gezondheidsrisico en stank met spuiten.

Heel veel plezier van je mooie trekker!

Groeten,
Andreas

Re: Engels of Frans?

Geplaatst: wo 29 apr 2015 18:20
door Teedee
Leuk zeg, dat enthousiasme. Ik word er gewoon blij van. ;)

Ik denk dat die ampèremeter er later ingekomen is in Frankrijk. Die zaten er standaard niet in las ik hier eerder geloof ik.

Een tweede Fergie, schei uit joh! Zou echt iets voor mij zijn meteen teveel hooi op de vork te nemen (en ja, het is me al door het hoofd geschoten...).

Ik kreeg trouwens net van iemand een recept: 1/3 lijnzaadolie (gekookt, dat droogt beter) en 2/3 petroleum. Iemand ervaring met zo'n brouwsel? Die petroleum schijnt vooral te zijn voor een betere penetratie tussen plaatdelen en in de roest zelf.
Hoe lang duurt rauwe lijnzaadolie eigenlijk om te drogen? 24 Uur staat me bij?

Groet!!

Tim

Re: Engels of Frans?

Geplaatst: wo 29 apr 2015 19:05
door Sluismolenaar
Tim,

Tja die amperemeter is van later, maar de oliedrukmeter heeft er toch wel vanaf de fabriek opgezeten toch (er gaat vast een expert op reageren om dat te bevestigen, toch?), en die is Engels (OIL) en niet Frans (HUILE).

Rauwe lijnolie is lucht drogend, dwz heeft lucht/zuurstof nodig om mee te reageren. Afhankelijk van de dikte van de laag, maar ook van de lucht zelf (ventilatie, droge lucht, vochtige lucht, temperatuur). Mengen met petroleum kan, maar ik heb daar geen ervaring mee. Kan me wel voorstellen dat door het verdunnen de lijnolie beter vloeit en in naadjes en kiertjes gezogen kan worden.

Oh, als je nog een 2e trekker in dezelfde staat vind heb je wel veel meer lijnolie nodig natuurlijk haha.

Groeten en succes,
Andreas

Re: Engels of Frans?

Geplaatst: do 30 apr 2015 8:37
door Teedee
Een tweede tractor in dezelfde staat zal lastig worden denk ik. Nou ja, qua hoeveelheid roest moet het nog kunnen wel lukken. ;)

Ik zal eens bij de Welkoop kijken voor lijnolie. Gekookte droogt sneller, rauwe trekt misschien juist beter in.
@Hans, ik neem aan jij rauw spul had aangezien het voor paarden was?

Groet!

Tim

Re: Engels of Frans?

Geplaatst: do 30 apr 2015 8:42
door Symen
De oliedrukmeter is volgens mij niet de originele. Toch heb ik ze vaker gezien. Ook op een trekkertje van mij zelf. Amperemeter is niet standaard op een TEA.

Re: Engels of Frans?

Geplaatst: zo 03 mei 2015 16:21
door Teedee
Die ampéremeter zie ik het nut sowieso nut niet van aangezien er al een laadstroomlampje aanwezig is. Plan is daar een temperatuurmeter in te zetten, da's veel nuttiger, nietwaar?

Groet!

Tim