Pagina 2 van 5
Re: Hef van de TE
Geplaatst: di 10 nov 2015 23:02
door johan
Hallo René,
Zijn de hydrauliekpompen onderling wisselbaar, ik bedoel kan een pomp van een TEF in de TE (1947).
Gr Johan
Re: Hef van de TE
Geplaatst: wo 11 nov 2015 17:51
door fergie
Hello Johan,
Op zich wel echter de TEF heeft het overdruk ventiel op het hefdeksel en in plaats daarvan een terugslag klep op de pomp. Als je het overdruk ventiel over zet op de TEF pomp (zit boven de regelschuif) dan is deze dus wel bruikbaar.
Groetjes,
René.
Re: Hef van de TE
Geplaatst: wo 11 nov 2015 18:41
door johan
Hoi René,
Hier een foto van de pomp, waarom zou het blikje dienen aan de ventiel?
Gr Johan
Re: Hef van de TE
Geplaatst: do 12 nov 2015 18:57
door fergie
Hello Johan,
Dat plaatje onder de overdruk klep is er voor om te zorgen dat bij het afblazen door deze klep eventueele rommel op de bodem er onder niet verstoord wordt om vervolgens via de regelklep onder dit plaatje de pomp in gezogen te worden. Dit is later voorzien via een aanpassing van het gietstuk waar deze lip in is verwerkt.
Groetjes,
René.
Re: Hef van de TE
Geplaatst: di 17 nov 2015 19:11
door johan
Hallo,
Een paar foto's van de verschillen in regelschuiven en pompen.
De ene pomp en regelschuif is waarschijnlijk één van de eerste en de andere een latere.
Re: Hef van de TE
Geplaatst: di 17 nov 2015 19:15
door johan
Hello,
Nog een foto van de regelschuiven.
Gr Johan
Re: Hef van de TE
Geplaatst: do 19 nov 2015 12:35
door johan
Hallo René en vrienden,
Nu ik de beide pompen heb kunnen vergelijken zie ik hoe zo een geleider werkt. Waarschijnlijk door de links en rechtse beweging van de geleider dat hem overzet op de regelschuif kan de schuif zich waarschijnlijk niet vast zetten. Wat ik mij nu afvraag als een trekker een X aantal jaren stilstaat zal de regelschuif zich wel vastzetten en is het daar de reden dat zo een geleider kan breken. Ik zie dat het stangetje van de geleider maar 2,35mm is, dus dat is maar de dikte van een laselektrode. Mag het stangetje niet zwaarder zijn zo ongeveer 4 à 5mm.
Zou er zelf eentje maken.
Gr Johan
Re: Hef van de TE
Geplaatst: do 19 nov 2015 13:12
door Symen
Waarom denk je dat de geleider kan breken. Het heeft toch niks te houden. Het schuift maar wat achter de regelschuif aan naar mijn idee. Het asje van de regelschuif naar de dwarsverbinding van de vork lijkt mij meer fragiel.
Re: Hef van de TE
Geplaatst: do 19 nov 2015 13:21
door johan
Symen,
Naar mijn mening doet de geleider ook een draaiende beweging en zo wordt de schuif ook een ietsje draaiende beweging geplaatst, dit komt tot stand door een vork in de pomp die aangedreven wordt door de exentriek die ook de pomp aandrijft. Kan zijn dat ik totaal verkeerd ben.
Gr Johan
Re: Hef van de TE
Geplaatst: do 19 nov 2015 18:35
door fergie
Hello allemaal,
Dit is de tweede die ik zie waar het staafje is gebroken, de andere was in de pomp van Annatefka. In die kon ik torsie stress zien dus die zal inderdaad zijn ontstaan door een klep die na lang staan toch vast zat.
Groetjes,
René.
Re: Hef van de TE
Geplaatst: do 19 nov 2015 22:07
door Tim
ik zal verder doen in dit topic vermits dit meer aansluit dan mijn onderwerp waarbij de koppelbus gebroken was
Ik had de trekker al terug samen gestoken als ik vernam dat het losse stukje niet los hoorde te zijn. de trekker terug open gemaakt en alle onderdelen eens gedemonteerd. zie foto
Een circlips heb ik niet meer terug gevonden dus die zal vermoedelijk verdwenen zijn. een standaard circilps diameter 11 zal wel volstaan?
weet iemand als nr 2 horizontaal of verticaal moet staan? ik vermoed dat het niet van belang is.
staafje nr 1 is bij mij niet recht. hoort dit krom te zijn of is het om een of andere reden verbogen?
Ik heb de pomp ook gedemonteerd en eens proberen kijken hoe alles werkt. als ik het goed voorheb zit de oscilator (vierkante staafje) door een vierkant gat. de plaat met het vierkant gat zit met een vorkje rond de excentriek waar de pto door zit. als de pto draait schommelt de plaat over en weer en bijgevolg ook het vierkant staafje die door het gat zit. het staafje zit via een stangetje met op het einde een platte kant vast aan het plunjer. bijgevolg als de pto draait beweegt de plunjer continue rond zijn as over en weer.
Re: Hef van de TE
Geplaatst: do 19 nov 2015 22:19
door fergie
Hello allemaal,
(@Tim, no 1 hoort gewoon recht te zijn. )
De werking van de oscilator is om tegen te gaan dat de klep (tussen 1 en 2) alleen recht lijnig beweegt en zo groeven in zichzelf en de bus in de pomp slijt. Door de schommelende beweging wordt de slijtage egaal en vrij van rechte lijnen gehouden waardoor de klep langer leeft en vrijwel zeker niet zal gaan klemmen in een slijtage spoor. De eerste TE's hadden dit niet met als gevolg garantie claims aan de lopende band voor service bezoeken of service aan het dealer adres.
Zo zijn er door de productie spanne diverse zaken gewijzigd zoals de introductie van het schildje aan het begin van deze topic en het introduceren van de aluminium brug tussen de hevel poten om te voorkomen dat de dwars staaf uit de busjes kon schieten. In het werkplaats handboek staat dit soort spul uitgebreid beschreven en neemt enkele pagina's in beslag.
Groetjes,
René.
Re: Hef van de TE
Geplaatst: za 21 nov 2015 8:19
door johan
Hallo,
Kan een versleten of iets ingelopen plunjer ook de reden zijn voor een slecht werkende hef, of is de pomp de reden?
Gr Johan
Re: Hef van de TE
Geplaatst: za 21 nov 2015 12:54
door fergie
Hello Johan,
Het kan een factor wezen echter meestal is er wat anders loos dat meer effect heeft.
Groetjes,
René
Re: Hef van de TE
Geplaatst: zo 22 nov 2015 14:47
door johan
Hallo,
Heb nu het hefdeksel eraf genomen voor inspectie, niets gezien op onregelmatigheden, hefcilinder lijkt me goed, is het nodig de hefcilinder te demonteren voor eventueel nieuwe afdichting zie dat het met pakking is. Hoe dik moet de pakking zijn tussen blok en hefdeksel.
Gr Johan