Pagina 2 van 2

Re: Oeps! hij wil niet meer starten (MF35/4)

Geplaatst: vr 18 jul 2014 0:17
door Sluismolenaar
Hoi Gerrit,

Dat van die vervormde banjo's wist ik, had iemand op dit forum al eens geschreven. Ik denk dat dat bij de banjo's van mijn trekker nog wel mee valt (alhoewel?), maar er is in het verleden flink aan diverse bouten en wartels gedraaid. Veel van die zeskanten zijn beschadigd, ongetwijfeld is er aan gesleuteld en mogelijk erg hard aangedraaid om e.e.a. beter te laten afdichten, met juist tegengestelde resultaten. Zo heb ik ook al eens een fijne vijl over de afdichtvlakken op de aansluitkop van het filterhuis gehaald om kleine oneffenheden daar weg te poetsen. Vanmiddag met die stalen ringen met viton binnenrand leken de banjo's heel mooi dicht. Met koperen ringen lukte dat ook wel, maar die moest ik dan wel veel harder aan draaien.

Ik heb nog zat van die koperen ringen, misschien zijn ze inderdaad wat hard geworden, ik heb ze nu een jaar of 2, maar wel gekocht bij een auto onderdelen handel (mag toch verwachten dat ze daar geen jaren in het schap liggen). Als ik ze t.z.t. toch weer ge gebruiken zal ik ze eerst even uitgloeien.

Morgen ff naar Histoparts en dan zie ik wel weer hoe het verder gaat.

Groeten en bedankt,
Andreas

Re: Oeps! hij wil niet meer starten (MF35/4) - aaaarrrgggggg

Geplaatst: vr 18 jul 2014 17:56
door Sluismolenaar
Dag heren,

HELP! ik weet het niet meer...
Vanmorgen nieuw membraan voor opvoerpomp (setje, met gaasje en rubber ring voor kraantje/kijkglas) + 2 extra kurken ringen voor het kijkglas, nieuwe leiding van opvoerpomp naar filter gehaald. Ik had al een leiding voor tussen kraantje en opvoerpomp.

Membraan weer gemonteerd, pompje lijkt het prima te doen, met het hendeltje. Met het hendeltje dat tegen de nokkenas loopt heb ik niet geprobeerd (stom!) maar met het oude membraan wel een keer mee op tafel gedrukt en toen leek het in orde. Pompje weer tegen het blok met nieuwe pakking en aan elke kant daarvan een dun rupsje vloeibare pakking (zo zat het ook).
Uren bezig geweest met het in vorm buigen van de leiding tussen kraantje en opvoerpomp, tussen pomp en filter viel mee.
Nieuwe gaasje en kurk ring op het kijkglas. Ring is te klein lekt als de pest, dus de iets grotere kurk ring gemonteerd. Lijkt beter te zijn...
Hele handel ontlucht en daarna starten. En verdomd hij doet het. Trekker naar buiten en al snel stopt hij er mee!

Na weer ontluchten, kijkglaasje blijkt ook een luchtbel boven tegen het nieuwe gaasje te houden (had ik met het oude koperen gaasje nog nooit gezien) die niet verdwijnt, nog een keer proberen: starten en hij loopt weer. Tijdens het draaien ontluchtstop op het filter even los en weer vast, kleine ontluchtschroefjes op de inspuitpomp even los, wartels van verstuivers even los. En na een minuut of wat slaat hij weer af. Ik kan het niet uitstaan! Toch die lastige leiding tussen filter en inspuitpomp nog maar even los en daar komt een beetje bruine drab met de diesel mee naar buiten.
Alles weer ontlucht en het valt me op dat:
- met het hendeltje op de opvoerpomp er op een gegeven moment niet meer te pompen is (max. druk, meer stroomt er niet door)
- onderste ontluchtschroefje op de inspuitpomp soms wel en soms geen diesel geeft, ondanks flink pompen (wat dan weer vanzelf niet meer wil, zie hierboven);
- bovenste ontluchtschroefje op de inspuitpomp soms wel en soms geen diesel geeft, soms hoor ik er wat lucht uit komen.
- Draai ik de ontluchtstop op het filter los en pomp handmatig met de opvoerpomp, dan golft het er zowat uit,
- draai ik met draaiende motor diezelfde stop los, komt er veel minder uit.
- draai ik met draaiende motor de beide ontluchtschroefjes op de inspuitpomp even los, komt er bij de onderste 2 krachtige stralen uit, na een tijdje wordt dat schuimig (= lucht erin) en dan wordt het minder, tot de motor afslaat. bij de bovenste zie ik dan helemaal geen peut eruit komen...

Nu denk ik het volgende:
- opvoerpomp doet het handmatig wel, maar niet of niet goed op de motor (kan dat wel?)
- ergens is wat verstopt, mogelijk in de inspuitpomp.
- ik heb geen lekkage meer, afgezien van misschien nog dat kijkglas via de kurken ring, dus afgezien van lucht dat nog in het systeem zit komt er geen lucht meer in.

Wie weet raad? Na 2 dagen met mijn klauwen in de diesel ben ik het wel een beetje zat om nog zo door te klooien... Wat ik nu nog kan bedenken is:
- had ik toch een hele nieuwe opvoerpomp moeten kopen? Hij leek verder toch goed,
- de laatste leiding van filter naar inspuitpomp eraf en die van binnen schoon maken, mogelijk zit daar een laag bruine drab in die de boel af en toe verstopt. - Andere optie is dat de inspuitpomp iets mankeert, maar hoe controleer ik dat (geen doorstroming meer)?

Kortom: HEEEEELP

Groeten,
Andreas

Re: Oeps! hij wil niet meer starten (MF35/4) - Succes!?!

Geplaatst: vr 18 jul 2014 22:40
door Sluismolenaar
Heren,

Na mijn hulpkreet eerder vandaag toch maar weer een poging ondernomen om nog een keer heel goed te ontluchten, te beginnen bij dat kijkglas (bezinkglas eigenlijk). Wat blijkt: zodra dat nieuwe gaasfiltertje van kunststof nat is met diesel wil een luchtbel er niet meer doorheen. Ik heb dat opgelost door de leiding van dat kraanhuisje af te halen, de oude leiding er tijdelijk op te zetten, maar dan omhoog gedraaid met het andere eind tot boven de tank. Toen met vinger gaasje afgewist zodat het "open" is en er geen waasje diesel meer op zit. Toen glaasje er onder gemonteerd en dan pas het kraantje open. Je ziet dan de diesel opstijgen en de lucht door het gaasje duwen, tot zo goed als alle lucht er uit is. Er bleef nog 1 kleine luchtbel over, nou zo moest het maar goed zijn. Leiding er weer af en de goeie er weer aan, dan met opvoerpompje pompen met de ontluchtingsbout op het grote filter er bijna uit. Echt heel veel gepompt tot er echt geen lucht meer uit kwam. Wat lappen op de vloer op het karton om alle uitlopende diesel wat op te vangen, echt flink wat. Bout vast en dan doorpompen, onderste ontluchting op de injectiepomp open, flink pompen, dan die dicht en de bovenste open, en nog maar eens flink pompen. Ik gebruik nu een steeksleutel om dat pomphendeltje omlaag te duwen want mijn vingers doen er inmiddels zeer van, al dat gepruts de hele dag.

Nou na veel gepomp en lekkende diesel zonder sputters en pruttels alles maar dicht en maar kijken of-ie het doet en blijft doen. Gestart, verstuiver wartels 1 voor 1 even los en weer vast en verdomd hij blijft toch aardig lang doorlopen. Af en toe toch nog even met de hand een duw op dat hendeltje van de opvoerpomp, voor het geval dat... maar blijft doorgaan. Dan toch maar even naar buiten gereden. Ik heb hem maar een kwartiertje laten staan pruttelen net boven stationair en dat ging prima. Ik denk dat het me nu dan toch eindelijk gelukt is. Trekker uit op de normale manier en daarna even de schuur opruimen. Na een uurtje of zo weer gestart en trekker gekeerd om weer met kont eerst in de schuur te parkeren en ook dat ging goed.

Eindelijk gelukt, nu zorg ik echt wel dat ik NOOIT meer dat stomme brandstofkraantje vergeet open te draaien voor het starten! Hopelijk is het probleem nu opgelost en blijft hij rustig normaal draaien zolang er maar peut in de tank zit...

Groeten en bedankt voor alle hulp en tips,
Andreas

Re: Oeps! hij wil niet meer starten (MF35/4) - te vroeg geju

Geplaatst: za 19 jul 2014 15:23
door Sluismolenaar
Dag heren,

Was ik gisteravond nog optimistisch vanmiddag was dat al weer een stuk minder. Toch weer een flinke luchtbel in het bezinkglas tegen het gaasje. Waar die nu vandaan gekomen is? Moet tussen glas en kurk door gekomen zijn, of tussen kurk en gaasje, misschien door iets afkoelen van alles vannacht waardoor een klein vacuum ontstaat?
Of toch vanuit de leiding naar de opvoerpomp, maar hoe die lucht dan door het gaasje naar beneden is gekropen zou ik niet weten. Hoe dan ook, starten en lopen eigenlijk, na enige tijd starten. Trekker naar buiten en net met zijn achterwielen door de deur plof en uit weer... GGGRRRRRRR! :evil: :evil: :evil:

Hele diepe zucht en maar weer ontluchten. Valt me weer het volgende op:
- met het opvoerpompje bouw je wel druk op, maar het is net of het niet wil doorstromen in de inspuitpomp. Immers, draai ik het onderste ontluchtschroefje open, even 2 straaltjes en als ik door blijf pompen worden de straaltjes minder tot bijna niks meer, en het pompje raakt uitgewerkt.
- wartels van de toevoerleiding op de inspuitpomp los om eventuele lucht daar eruit te laten geeft een soortgelijk beeld, maar minder opvallend, het blijft wel stromen zo te zien.
- na onderste ontuchtschroefje de bovenste openen en dan komt daar wel peut uit, uiteindelijk. Soms moet ik dan even wachten om de diesel tijd te geven door te stromen zo lijkt het. Alsof er ergens een verstopping zit.
- als ik de motor start en onderste ontluchtschroefje is los, dan wel 2 ferme stralen.
Grote brandstoffilter is helemaal schoon, lijkt nog wel nieuw (is-ie feitelijk ook, nog geen 2 jaar oud en weinig gebruikt kwa draaiuren).

Ik snap er geen *piep* meer van. Na weer ontluchten en lang starten eindelijk weer aan de praat, lang genoeg om hem weer in de schuur te parkeren. Ik dacht, ik laat hem maar even lopen, zien hoe dat nu gaat, maar hij stopte er weer mee.
- er zit ergens wat verstopt (in de inspuitpomp misschien?), of
- opvoerpompje doet het misschien toch niet goed op de motor (maar lijkt het wel te doen, zie ontluchtschroefje), of
- ergens blijft er lucht in komen, maar waar kan ik niet vinden. Nergens lekt diesel meer, voor zover ik kan zien.

Gekke is dat als hij eenmaal loopt het prima lijkt te werken, reageert goed op de gashendel etc. Tot er ineens een luchtbel in het systeem is ontstaan of de doorstroming beperkt raakt of zo. Ik wordt er nu wel moedeloos van...
Wie weet raad?

Groeten,
Andreas

Re: Oeps! hij wil niet meer starten (MF35/4)

Geplaatst: za 19 jul 2014 17:39
door fergie
Hello Andreas,

Heb je de kraan al uit de tank gehad ?. Er zit een zeefje bovenop (althans dat hoort er) dat wel eens dicht slaat of als het weg is de kraan vol prut.

Groetjes,

René.

Re: Oeps! hij wil niet meer starten (MF35/4)

Geplaatst: za 19 jul 2014 19:20
door Sluismolenaar
Hoi René,

Nee kraantje heb ik nog niet uit de tank gehad. Ook betwijfel ik of dat wel het probleem is, want alle keren blijkt de doorstroming vanuit het kraantje in het bezinkglas heel erg goed. Kun je ook goed zien, als ik de ontluchtingsbout van het grote brandstoffilter er uit of open draai en dan met de opvoerpomp pomp zie je de diesel in het bezinkglas krachtig wervelen (zitten toch kleine vuildeeltjes in, bezinkglas met filtergaasje zit er niet voor niks).
Ik blijf denken dat het probleem ergens tussen grote filter en injectiepomp zit, hetzij verstopping, hetzij lucht, hetzij dat de opvoerpomp (af en toe) niet goed werkt met draaiende motor.
Ik ben even helemaal lost met dit probleem.
Zou het kunnen dat de inspuitpomp ergens een lekje heeft waardoor er lucht in kan komen, zonder dat er diesel uit lekt?

Groeten,
Andreas

Re: Oeps! hij wil niet meer starten (MF35/4)

Geplaatst: zo 20 jul 2014 16:43
door fergie
Hello Andreas,

FF recapituleren :

Pompje wordt in-effectief na zoveel slagen : geen permanent lek lijding meer aanwezig dus systeem komt op druk

Overal prima doorstroming en toch afslaan. Je hebt het over lucht die naar beneden is gekropen in het glaasje. Je bedoelt water toch ?, lucht gaat omhoog. Water komt in je tank door oa. condensatie en water zakt naar beneden en water verstopt je filters !.

Heb je de tank al eens helemaal leeg gehad ?.

Groetjes,

René.

Re: Oeps! hij wil niet meer starten (MF35/4)

Geplaatst: zo 20 jul 2014 23:24
door Sluismolenaar
Hoi René,

Het is zeker geen water, maar een luchtbel die onder het filtergaasje is gekomen. Ik vermoed toch lucht dat tussen glas en kurk pakking is gekropen, vanuit de leiding naar de opvoerpomp terug lopen en dan naar beneden door dat filtergaasje heen lijkt me inderdaad niet mogelijk. Zoals ik al schreef, zodra dat kunststof filtergaasje nat is van diesel wil een luchtbel er niet meer doorheen.

Het is zeker geen water, ik heb voor ik de O-ring van het brandstofkraantje kon vervangen eerst de tank leeg laten lopen via de leiding naar de opvoerpomp (leiding los van de pomp en dan wat verdaaid zodat ik er een jerrycan onder kon houden). Alle diesel uit de tank is via dat bezinkglas gelopen en er zat gelukkig geen water in, dan had ik dat in dat glas wel gezien.

Vanmiddag ben ik toch nog maar eens aan de slag gegaan, want ik kon het niet uitstaan. Of er blijft lucht in komen, of er zit wat verstopt. Door alle geklooi wist ik al dat de diesel wel flink naar het grote brandstoffilter loopt, maar daarna wordt het zeuren. Leiding tussen filter en injectiepomp er maar eens af gehaald, kijken of die verstopt zat: nee dus. Dan maar eens met de opvoerpomp handmatig pompen met die leiding er nog af: komt er toch eigenlijk niks uit zeg! Terwijl het via de ontluchtingsbout op dat grote filter wel flink doorstroomt als die er uit gedraaid is. Omdat ik dacht dat er misschien iets in de uitlaat van het filter zou kunnen zitten (maar wat dan?) hele filter maar weer leeg en uit elkaar, en zelfs de kop helemaal los van de trekker om er eens goed in te kunnen kijken en doorblazen: helemaal keurig open natuurlijk. Maar toen viel me wel op dat daar in het midden bovenaan de lucht niet weg kan als de ontluchtingsbout uit gedraaid is. Dat moet je dus echt doen door die kleine bout met kleine banjo, waar dat leidinkje naar de thermostart eigenlijk op hoort te zitten, er uit te draaien. Ik had hem eerder tijdens het ontluchten wel af en toe los gedraaid, maar niet er helemaal uit.
Ik heb ook die kurk pakking van het bezinkglas er maar weer uit gehaald en vervangen door die rubberen die ik al had en wat krap in dat bovenhuisje leek te zitten. Blijkt nu toch te gaan en is goed lekdicht, en hopelijk komt er dan ook geen lucht meer door naar binnen.

Nou spul weer in elkaar, nu wel goed ontluchten en vervolgens kwamen er mooie krachtige stralen diesel uit de 2 ontluchtingsschroefjes op de inspuitpomp! Even starten tot-ie aansloeg, de verstuiver wartels allemaal even los en weer vast en hij doet het weer. Ik heb hem maar een tijdje laten lopen, minuut of 20-25 en dat ging prima.

Blijkbaar blijft er in de top van het grote filterhuis-deksel een luchtbel zitten die zo groot kan zijn dat er geen diesel meer verder omhoog kan en overlopen naar de uitlaat richting inspuitpomp. Je kunt pompen wat je wilt, maar dat helpt dan niet. Die lucht moet echt door dat stomme kleine banjoboutje naar buiten. Wat kan een mens toch zitten klooien om zoiets simpels!
Anyway, ik laat het brandstofkraantje voorlopig maar open. Dan kan er geen vacuum of overdruk in het brandstof systeem ontstaan, met name onderdruk kan zorgen dat er weer lucht in komt, zoals eerder bij dat bezinkglas als ik dan de volgende ochtend ging kijken. Toen ik Dixie pas had liet ik dat kraantje ook altijd open staan, tot de lekkage van het systeem me te gortig werd en ik het kraantje daarom dicht deed. Dat gaf toen niks, maar nu dus misschien wel.

Ik hoop dat ik het nu opgelost heb, ben nu wel klaar met dat gedoe met diesel overal... Heb later de trekker nog een paar keer gestart met een paar uur tussenpoos, 5 minuten laten lopen en geen hikje niks, alles in orde. Volgende project t.z.t. wordt het maken van dat leidinkje tussen filterhuis en tank...

Groeten en bedankt voor het meedenken en alle tips,
Andreas

Re: Oeps! hij wil niet meer starten (MF35/4)

Geplaatst: ma 04 aug 2014 11:10
door Sluismolenaar
Dag heren,

Gisteren trekker nog eens nagekeken op lekkages en lucht in het bezinkglas. Geen lucht, wel een kleine lekkage die er eerst niet was, namelijk de aansluiting van de brandstofleiding op de injectiepomp. Die grote wartel (houdt het gaasfiltertje op zijn plek in de kop van de pomp) zweet wat door. Ding los, geen braam op het randje ontdekt, gaasfiltertje eruit, flensje gevlakt op de wetsteen, maar wordt niet veel beter. Wat hier nu weer mee aan de hand is?

Afgezien daarvan lijkt alles in orde dus maar gestart en een tijdje laten lopen, ging goed, dus maar de stoute schoenen aan (sandelen eigenlijk, was wam zat) en naar Bergen voor een ijsje een bijvullen van de brandstoftank. Klein toerritje terug door de polder. Alles lijkt in orde dus voorlopig laat ik het maar zo.

Wat betreft de reactie van Peter (elenpe):
ik denk dat jouw veronderstelling niet klopt. De hendel, of de nokkenas, trekken het membraam van de opvoerpomp omlaag tegen de veerdruk in. Afhankelijk van de doorstroming in het systeem drukt de veer het membraam omhoog en perst de brandstof er door. Alle brandstof moet door het brandstoffilter en gaat vandaar 2 kanten op:
- naar de inspuitpomp (meeste brandstof)
- indien aanwezig via het kleine gaatje in de banjobout in het midden terug naar de tank, met eventuele rest lucht die daar zit.

Vanuit de kop van het filterhuis heb je een ruimte die van onderen brandstof krijgt via het filter, en dan kan het naar 2 kanalen:
- 1 is naar de inlaat van de injectiepomp,
- 2 is van de overloop/lekleiding van de injectiepomp (aansluiting aan de kant van de aandrijving), maar daar zal het niet in stromen, wel vanuit komen het filterhuis in.
In feite loopt die lekbrandstof in de rondte en eventuele lucht die afgevoerd wordt naar het filterhuis kan via dat beroemde leidinkje terug lekken naar de brandstoftank. Dat leidinkje zit er bij mijn trekker niet.

Er kan door de opvoerpomp alleen maar extra brandstof het filter in en naar de injectiepomp, indien de injectiepomp er brandstof uit genomen heeft (de motor in, dan loopt-ie). Gebeurt dat niet, of minder dan de opvoerpomp kan geven, dan wacht de opvoerpomp in feite, maar houdt wel de druk vast middels die veer onder het membraam.
Als dat leidinkje vanaf de middelste kleine banjobout op het filterhuis nar de brandstoftank er wel zit kan er inderdaad een beetje brandstof, met nog aanwezige lucht, naar de tank ontsnappen. Opvoerpomp zal dan inderdaad een beetje meer brandstof doorgeven dan de injectiepomp gebruikt.
Eigenlijk is met name het afvoeren van per ongeluk nog aanwezige of ingekomen lucht de belangrijkste taak van die banjobout met leiding naar de tank.

Anyway, waarschijnlijk maak ik op termijn dat leidinkje weer terug erop, maar voorlopig doet hij het wel weer zo.

Groeten en bedankt voor alle tips en hulp,
Andreas

Re: Oeps! hij wil niet meer starten (MF35/4)

Geplaatst: ma 04 aug 2014 12:34
door fergie
Hello Andreas,

Ik heb ook weer wat geleerd, eerst doorvragen of het leiding stelsel helemaal orgineel is. Hier weer gezien dat zonder die lek leiding ontluchten een stuk lastiger is.

Groetjes,

René.

Re: Oeps! hij wil niet meer starten (MF35/4)

Geplaatst: ma 04 aug 2014 12:57
door Sluismolenaar
Tja René, ik heb ook weer een boel geleerd. 4 dagen om er achter te komen dat de manual niet helemaal goed werkt als dat leidingkje er niet zit. Overigens had ik dat banjoboutje tijdens ontluchten wel los gehad, maar de volgorde is dan wel heel belangrijk. Nou ja, dat gebeurt volgende keer niet meer, dan zal het wel goed gaan.

Groeten,
Andreas

Re: Oeps! hij wil niet meer starten (MF35/4)

Geplaatst: zo 23 nov 2014 16:29
door Ronald B
Kan je onltuchten ook goed doen als je hem opsleept. Zou toch moeten gaan,?

Re: Oeps! hij wil niet meer starten (MF35/4)

Geplaatst: zo 23 nov 2014 17:32
door massey 35
Hallo Ronald,

Eerst in de juiste volgorde ontluchten met de opvoerpomp tot en met de inspuitpomp.
Daarna eventueel opslepen om de verstuiverleidingen te ontluchten.
Dan hoeft de startmotor de motor niet zo lang rond te tornen.

Groeten Wim.