MF 148 revisie
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
- Locatie: loozen
Re: MF 148 revisie
hoi
Een nieuw compleet blok?? Wat is nou mooier de weg er naar toe of de eidbesteming?
Wist je dat je bij de mf dealer ook compleete nieuwe trekkers kunt kopen, mf 240
mvg hans eshuis
Een nieuw compleet blok?? Wat is nou mooier de weg er naar toe of de eidbesteming?
Wist je dat je bij de mf dealer ook compleete nieuwe trekkers kunt kopen, mf 240
mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
Re: MF 148 revisie
Het is gelukt om het lagerhuis er uit te halen. De lagers (groot lager van onderste as, naaldlagers van bovenste as) zien en voelen er nog goed uit, is het nodig om deze dan ook te vervangen? Je kan op de as een beetje voelen waar de dichting gewreven heeft. Er komen zoiezo nieuwe dichtingen in.
De drukgroep is er ook afgehaald. De koppeling lijkt mij helemaal nog niet versleten. op de foto's kan je zien dat de klinknagels nog een groot stuk onder het oppervlak liggen. De ijzeren plaat van de drukgroep vertoont wel behoorlijk 'spoorvorming'. Is dit normaal en vormt dit een probleem? Het lagertje die in het vliegwiel zit vertoont geen slijtage of speling. Is vervanging aan te raden, of gewoon gerust laten? Klopt het dat dit lager enkel draait (binnenring tov buitenring) als er ontkoppelt wordt, anders draaien binnenringen en buitenring samen aan dezelfde snelheid? Nu wil ik verder de motor ontleden. Het carter moet er dus af om meer te zien aan de krukas/ zuigers. Daarvoor de voorras van het motorblok gedaan. Nu staat de motor recht op houten blokken op het carter. Wat heeft de ervaring jullie geleerd om makkelijkst overal aan te kunnen aan de motor? Zou ik de motor op z'n zij leggen met de brandstofpomp bovenaan? Alvast bedankt!
De drukgroep is er ook afgehaald. De koppeling lijkt mij helemaal nog niet versleten. op de foto's kan je zien dat de klinknagels nog een groot stuk onder het oppervlak liggen. De ijzeren plaat van de drukgroep vertoont wel behoorlijk 'spoorvorming'. Is dit normaal en vormt dit een probleem? Het lagertje die in het vliegwiel zit vertoont geen slijtage of speling. Is vervanging aan te raden, of gewoon gerust laten? Klopt het dat dit lager enkel draait (binnenring tov buitenring) als er ontkoppelt wordt, anders draaien binnenringen en buitenring samen aan dezelfde snelheid? Nu wil ik verder de motor ontleden. Het carter moet er dus af om meer te zien aan de krukas/ zuigers. Daarvoor de voorras van het motorblok gedaan. Nu staat de motor recht op houten blokken op het carter. Wat heeft de ervaring jullie geleerd om makkelijkst overal aan te kunnen aan de motor? Zou ik de motor op z'n zij leggen met de brandstofpomp bovenaan? Alvast bedankt!
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: MF 148 revisie
Hello Tim,
Zo'n lager kost een hand vol euro's ?. Gewoon vervangen, kost een heleboel werk als hij later toch gaat en dan had je er wel 10x voor willen betalen !.
Motor montage bok is het antwoord : http://www.powerplustools.eu/diversen/m ... 8ce67509b6 (geen prof kwaliteit)
Je monteerd de motor hier aan met een paar bouten vanaf de vliegwiel zijde. Dan kun je de motor alle kanten op draaien :

daihatsu CL61 diesel aan zo'n bok, deze monteerde makkelijk dwars op de krukas
Mischien kun je zo'n ding ergens lenen ?. De leen ik van de buurman als het uitkomt.
Groetjes,
René.
Zo'n lager kost een hand vol euro's ?. Gewoon vervangen, kost een heleboel werk als hij later toch gaat en dan had je er wel 10x voor willen betalen !.
Motor montage bok is het antwoord : http://www.powerplustools.eu/diversen/m ... 8ce67509b6 (geen prof kwaliteit)
Je monteerd de motor hier aan met een paar bouten vanaf de vliegwiel zijde. Dan kun je de motor alle kanten op draaien :

daihatsu CL61 diesel aan zo'n bok, deze monteerde makkelijk dwars op de krukas
Mischien kun je zo'n ding ergens lenen ?. De leen ik van de buurman als het uitkomt.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: MF 148 revisie
We zijn weer een tijd verder. De motor is open. de oorzaak is gevonden: gebroken zuigerveren. Bij elke zuiger was de bovenste ring kapot. Bij de ene zuiger was er al een behoorlijke slijtage aan de ring in de zuiger door het gebroken stuk die er in bewogen had, bij de andere zuiger was er zelf een "kater" in de zuiger. Dit was enigsinds af te leiden doordat de zwarte verkleuring aan de zuigerwand niet op een lijn eindigde, maar geleidelijk overging in blinkende bus. bij goede zuigerveren is dit mooi afgelijnd tot waar de zuigerveer komt.µ
De kruskas heb ik opgemeten, die is nog als nieuw. 0.02mm afwijking, verwaarloosbaar dus. Het ziet er naar uit dat ik met nieuwe bussen, zuigers en zuigerveren het grootste probleem opgelost kan hebben. De komende dagen komt het kleppendeksel nog aan bod. Alvast enkele foto's van de zuigers en de bussen.
De kruskas heb ik opgemeten, die is nog als nieuw. 0.02mm afwijking, verwaarloosbaar dus. Het ziet er naar uit dat ik met nieuwe bussen, zuigers en zuigerveren het grootste probleem opgelost kan hebben. De komende dagen komt het kleppendeksel nog aan bod. Alvast enkele foto's van de zuigers en de bussen.
- Bijlagen
-
- uitgesleten ring.JPG (59.95 KiB) 9050 keer bekeken
-
- put zuiger.JPG (51.52 KiB) 9050 keer bekeken
-
- cilinenderbus.JPG (62.55 KiB) 9050 keer bekeken
-
- blok.JPG (66.02 KiB) 9050 keer bekeken
Re: MF 148 revisie
Hallo Tim,
Je hebt een mooi verslag gemaakt met mooie foto's van de mf 148.
ik heb de remas wel verwijderd voor het verwijderen van het price as huis.
Of dit ook echt nodig is weet ik niet.
En het is ook geen 148 maar een 135.
Weet jij zo hoeveel drukveren er in de drukgroep zitten bij jouw?
Zijn dit er 6 of 12 en welke kleur hebben ze Rood Geel of Zwart?
Alvast bedankt.
En veel succes met sleutelen.
Op bepco tracpieces kun je ook veel onderdelen vinden.
Dennis
Je hebt een mooi verslag gemaakt met mooie foto's van de mf 148.
ik heb de remas wel verwijderd voor het verwijderen van het price as huis.
Of dit ook echt nodig is weet ik niet.
En het is ook geen 148 maar een 135.
Weet jij zo hoeveel drukveren er in de drukgroep zitten bij jouw?
Zijn dit er 6 of 12 en welke kleur hebben ze Rood Geel of Zwart?
Alvast bedankt.
En veel succes met sleutelen.
Op bepco tracpieces kun je ook veel onderdelen vinden.
Dennis
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: MF 148 revisie
Hello Tim,
Toevallig een geval dat verslaafd is aan easy start (ether ?). Misbruik daarvan kan lijden tot gebroken veren.
0,02mm is dus half versleten, lager speling 0,06 tot 0,010 wordt opgegeven. Nieuwe schalen monteren en hij kan weer een mooi stukje lijkt mij.
Groetjes,
René.
Toevallig een geval dat verslaafd is aan easy start (ether ?). Misbruik daarvan kan lijden tot gebroken veren.
0,02mm is dus half versleten, lager speling 0,06 tot 0,010 wordt opgegeven. Nieuwe schalen monteren en hij kan weer een mooi stukje lijkt mij.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: MF 148 revisie
nee, de persoon waar ik hem gehaald heb was eerste en enige eigenaar, en geen courante spart pilot of andere troep gebruiker. de verstuivers waren alle drie slecht (+/- 40a50 euro voor nieuwe?), kan dat er wat mee te maken hebben?
de krukas gaat mee met het blok naar een firma, die meten het ook nog eens op, maar het ziet er naar uit dat het gewoon nieuwe bussen, zuigers en zuigerveren worden (+/- 100 per cilinder hoorde ik vallen?) nieuwe lagerschalen voor de krukas, kleppendeksel vlakken en kleppen en zitting slijpen. al bij al ben ik best tevreden over het resultaat tot nu toe. Duidelijke oorzaak van de problemen gevonden, en geen zotte kosten. Met een goede 500 euro kan het mss lukken.
Mijn remas heb ik niet verwijderd, en de prise as ligt op de werkbank, het lukt dus wel degelijk zonder demontage.
Ik zal morgen eens kijken naar mijn drukgroep, kan het zo niet direct zien op de foto's. Het is een dubbele koppeling.
Het stuurhuis is langs een kant in aarde/olie vuil. blijkbaar loopt een kant uit. verder zit er niet veel speling op het stuurhuis en heeft het geen onderhoud nodig volgens mij. Nu durf ik niet goed het boeltje open doen voor die dichting te veranderen omdat ik de wilste verhalen hoor over lagerkogeltjes die open vallen, en fijne pruts met pasplaatjes en zo. Verschillende stelden voor om gewoon dikke olie/ vet in het stuurhuis te doen zodat het niet meer lekt. Is dit aan te raden?
de krukas gaat mee met het blok naar een firma, die meten het ook nog eens op, maar het ziet er naar uit dat het gewoon nieuwe bussen, zuigers en zuigerveren worden (+/- 100 per cilinder hoorde ik vallen?) nieuwe lagerschalen voor de krukas, kleppendeksel vlakken en kleppen en zitting slijpen. al bij al ben ik best tevreden over het resultaat tot nu toe. Duidelijke oorzaak van de problemen gevonden, en geen zotte kosten. Met een goede 500 euro kan het mss lukken.
Mijn remas heb ik niet verwijderd, en de prise as ligt op de werkbank, het lukt dus wel degelijk zonder demontage.
Ik zal morgen eens kijken naar mijn drukgroep, kan het zo niet direct zien op de foto's. Het is een dubbele koppeling.
Het stuurhuis is langs een kant in aarde/olie vuil. blijkbaar loopt een kant uit. verder zit er niet veel speling op het stuurhuis en heeft het geen onderhoud nodig volgens mij. Nu durf ik niet goed het boeltje open doen voor die dichting te veranderen omdat ik de wilste verhalen hoor over lagerkogeltjes die open vallen, en fijne pruts met pasplaatjes en zo. Verschillende stelden voor om gewoon dikke olie/ vet in het stuurhuis te doen zodat het niet meer lekt. Is dit aan te raden?
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: MF 148 revisie
Hello Tim,
Voor het stuurhuis hoef je niet bang te zijn. Gewoon los halen en keering vervangen is niet een ernstig probleem Zorg er alleen voor dat je de stuurspindel niet uit de "moer" haalt anders heb je een pens werk die kogeltjes er allemaal weer in te krijgen.
Een andere oplossing is inderdaad vet er in, voor landrovers hebben ze fusee-bollen vet wat een soort vloeibaar vet is, geeft zeer goede resultaten (volgens zeggen).
Groetjes,
René.
Voor het stuurhuis hoef je niet bang te zijn. Gewoon los halen en keering vervangen is niet een ernstig probleem Zorg er alleen voor dat je de stuurspindel niet uit de "moer" haalt anders heb je een pens werk die kogeltjes er allemaal weer in te krijgen.
Een andere oplossing is inderdaad vet er in, voor landrovers hebben ze fusee-bollen vet wat een soort vloeibaar vet is, geeft zeer goede resultaten (volgens zeggen).
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: MF 148 revisie
Hallo Dennis,dennis schreef:Weet jij zo hoeveel drukveren er in de drukgroep zitten bij jouw?
Zijn dit er 6 of 12 en welke kleur hebben ze Rood Geel of Zwart?
Dennis
Vandaag gekeken, het zijn er 12, rood/bruin achtig zie foto. ik zou dus zeggen 12 rode veren. Ben je hier wat mee?
- Bijlagen
-
- P2110042.JPG (57.89 KiB) 9021 keer bekeken
Re: MF 148 revisie
Hoi Tim,
Je maakt er n erg mooi verslag van.
Een duidelijke foto van de drukgroep met zijn 12 veren.
Bij mijn 135 zater er maar 6 in en hoorde inderdaad dat dit niet goed is.
Ik zou dat stuur huis niet vullen met vet maar met het zogenaamde dubbel o vet.
Dit zit ook in een cilkelmaaier (haakse overbrenging).
Want gewoon vet pers je naar buiten en zakt nooit meer terug naar het diepste punt.
En loopt zo toch droog. dubbel nul vet zakt wel terug.
Er vallen geen kogels uit wanneer je de alu deksel aan de zijkant losneemt.
Succes ermee.
Gr Dennis
Je maakt er n erg mooi verslag van.
Een duidelijke foto van de drukgroep met zijn 12 veren.
Bij mijn 135 zater er maar 6 in en hoorde inderdaad dat dit niet goed is.
Ik zou dat stuur huis niet vullen met vet maar met het zogenaamde dubbel o vet.
Dit zit ook in een cilkelmaaier (haakse overbrenging).
Want gewoon vet pers je naar buiten en zakt nooit meer terug naar het diepste punt.
En loopt zo toch droog. dubbel nul vet zakt wel terug.
Er vallen geen kogels uit wanneer je de alu deksel aan de zijkant losneemt.
Succes ermee.
Gr Dennis
Re: MF 148 revisie
Terug tijd voor een update:
kort samengevat, de motor draait!
Het blok en en cilinderkop (kleppendeksel zoals ik het altijd foutief noem!) zijn terug gekomen van een revisiebedrijf, die hebben nieuwe cilinderbussen gestoken, blok gevlakt, nieuwe klepgeleiders gestoken en de kop gevlakt. Dan zelf het hele zootje terug samen gestoken met nieuwe kleppen, nieuwe zuigers, nieuwe lagerschalen (allemaal) nieuwe injectors. Dat zal zowat het voornaamste zijn. uiteraard overal nieuwe dichtingen in ook. Dan de motor laten draaien uit de tractor, en na het wat moeilijk ontluchten starte hij en draaide vlot. oliedruk een dikke 5 bar. Dit lijkt mij niet slecht te zijn. de volgende stap is de motor terug monteren in de tractor. dan twijfel ik als ik de achterbrug zou open maken, of eerst opknappen en schilderen. Er zijn normaal gezien geen problemen met de achterbrug, op wat vochtige dichtingen na. In elk geval zal het nog neit voor direct zijn. Alvast nog enkele foto's
kort samengevat, de motor draait!
Het blok en en cilinderkop (kleppendeksel zoals ik het altijd foutief noem!) zijn terug gekomen van een revisiebedrijf, die hebben nieuwe cilinderbussen gestoken, blok gevlakt, nieuwe klepgeleiders gestoken en de kop gevlakt. Dan zelf het hele zootje terug samen gestoken met nieuwe kleppen, nieuwe zuigers, nieuwe lagerschalen (allemaal) nieuwe injectors. Dat zal zowat het voornaamste zijn. uiteraard overal nieuwe dichtingen in ook. Dan de motor laten draaien uit de tractor, en na het wat moeilijk ontluchten starte hij en draaide vlot. oliedruk een dikke 5 bar. Dit lijkt mij niet slecht te zijn. de volgende stap is de motor terug monteren in de tractor. dan twijfel ik als ik de achterbrug zou open maken, of eerst opknappen en schilderen. Er zijn normaal gezien geen problemen met de achterbrug, op wat vochtige dichtingen na. In elk geval zal het nog neit voor direct zijn. Alvast nog enkele foto's
- Bijlagen
-
- P2250088.JPG (65.01 KiB) 8995 keer bekeken
-
- P2240083.JPG (67.04 KiB) 8995 keer bekeken
-
- P2240082.JPG (59.03 KiB) 8995 keer bekeken
-
- P2240080.JPG (65.35 KiB) 8995 keer bekeken
Re: MF 148 revisie
Hallo,
Een hele tijd geleden dat ik hier gepost heb, maar zoals reeds gezegd, het zal een jarenproject worden. Huidige stand van zaken:
Motor is terug ingebouwd in de tractor, heeft proefgedraaid in de tractor (niet gereden). Het voorste deel (tot aan de tussenbak) is opgeschuurd geweest, grondlaag en twee laklagen gekregen (allemaal sparex verf met de borstel!). Dan heb ik de vooras er terug aan gebouwd en nu staat de achterkant op steunen om deze onder handen te nemen. Daarbij kwam ik nog volgende problemen tegen:
Olieverlies aan het deksel om de aftakas in te schakelen (linker kant) en aan het deksel van de peilstok (rechter kant). Kan ik deze deksels gewoon afnemen na het aflaten van de olie en mag dat met vloeibare pakking terug gemonteerd worden?
Olieverlies tussen de rechter trompet en het middenstuk. Volgens mijn werkplaatsboek kan ik gewoon de bouten lossen die de trompet aan het middenstuk vasthouden en zo de boel achteruit trekken. Is dit werkelijk zo eenvoudig? Ik veronderstel dat daar wel de juiste pakking tussen moet ivm afstanden van lagers en zo?
Graag enkele tips of adviezen over deze zaken…
Verder ben ik nog op zoek naar een goed radiator voor deze tractor, de mijne is zo lek als een vergiet… Waarschijnlijk is de goedkoopste en beste oplossing een nieuwe bestellen op histoparts?
Alvast bedankt voor de reacties, ik plaats nog een paar foto’s van de evolutie!
Een hele tijd geleden dat ik hier gepost heb, maar zoals reeds gezegd, het zal een jarenproject worden. Huidige stand van zaken:
Motor is terug ingebouwd in de tractor, heeft proefgedraaid in de tractor (niet gereden). Het voorste deel (tot aan de tussenbak) is opgeschuurd geweest, grondlaag en twee laklagen gekregen (allemaal sparex verf met de borstel!). Dan heb ik de vooras er terug aan gebouwd en nu staat de achterkant op steunen om deze onder handen te nemen. Daarbij kwam ik nog volgende problemen tegen:
Olieverlies aan het deksel om de aftakas in te schakelen (linker kant) en aan het deksel van de peilstok (rechter kant). Kan ik deze deksels gewoon afnemen na het aflaten van de olie en mag dat met vloeibare pakking terug gemonteerd worden?
Olieverlies tussen de rechter trompet en het middenstuk. Volgens mijn werkplaatsboek kan ik gewoon de bouten lossen die de trompet aan het middenstuk vasthouden en zo de boel achteruit trekken. Is dit werkelijk zo eenvoudig? Ik veronderstel dat daar wel de juiste pakking tussen moet ivm afstanden van lagers en zo?
Graag enkele tips of adviezen over deze zaken…
Verder ben ik nog op zoek naar een goed radiator voor deze tractor, de mijne is zo lek als een vergiet… Waarschijnlijk is de goedkoopste en beste oplossing een nieuwe bestellen op histoparts?
Alvast bedankt voor de reacties, ik plaats nog een paar foto’s van de evolutie!
Re: MF 148 revisie
mijn excuses voor het korte taalgebruik, maar ik had een uitgebreid verhaal getypt, maar toen ik klaar was viel het internet uit en was mijn verhaal weg... toch maar eerst in word typen in het vervolg...
- Bijlagen
-
- P1160206.JPG (57.03 KiB) 8892 keer bekeken
-
- P1150194.JPG (68.6 KiB) 8892 keer bekeken
-
- P1050187.JPG (61.07 KiB) 8892 keer bekeken
-
- P1050185.JPG (61.76 KiB) 8892 keer bekeken
-
- P1050182.JPG (64.16 KiB) 8892 keer bekeken
Re: MF 148 revisie
de laatste...
- Bijlagen
-
- P1160209.JPG (57.26 KiB) 8891 keer bekeken
-
- P1160208.JPG (54.01 KiB) 8891 keer bekeken
Re: MF 148 revisie
Hallo,
Kan er iemand bevestigen als ik deze twee deksels er zondermeer kan afhalen en terug monteren met vloeibare pakking of is het toch iets complexer?
Alvast bedankt
Kan er iemand bevestigen als ik deze twee deksels er zondermeer kan afhalen en terug monteren met vloeibare pakking of is het toch iets complexer?
Alvast bedankt