bedford met CAV verdelerpomp start niet.

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

roelof

bedford met CAV verdelerpomp start niet.

Bericht door roelof »

hallo allemaal

we heben ons de laatste tijd bezig gehouden met het restaureren en reviseren van een oude generator met een 3,5 l. 4 cyl. bedford dieselmotor. op de motor zit een CAV verdelerpomp die volgens mij ook op de perkinsmotoren zit.
nu was het moment aangebroken om de motor te starten maar helaas sloeg hij niet aan. na een paar dingen te controleren zijn we erachter gekomen dat het een brandstofprobleem moet zijn. wanneer we een leiding aan de pomp losdraaien en de motor starten komt hier nagenoeg geen diesel, hooguit een drupje die een beetje pulseert in de opening ongeacht de gasklepstand, ik neem toch aan dat er wel een duidelijk waarneembare hoeveelheid diesel moet verschijnen. ook gooit de pomp bij iets langer doorstarten de diesel er bij zijn flens uit door een klein gaatje (overloop?)
heeft iemand ervaring met dit probleem? we weten nu eigenlijk niet verder hoe we kunnen testen of het echt aan de pomp ligt.

mvg,

R. Blaauw & A. v/d Wolde

ferguson25

Re: bedford met CAV verdelerpomp start niet.

Bericht door ferguson25 »

heb je de pomp goed ontlucht

kan je een foto maken waar hij de diesel eruit gooit

groeten kees

reind

Bericht door reind »

Dat gaatje of overloop is dat niet jou ontluchtings nippel?
Kijk alles nog eens goed na, is alles netjes terug gemonteerd.
Krijgt de cav pomp wel genoeg diesel aangevoerd?
Daarna het geheel nauwkeurig ontluchten.
Ferguson Ted petroleum1953, M-F 133 3cil 1968. En ander antiek.
w.o. LFE 3 punt maaibalk 1963, Rud Sack ploeg 1930, Allen Oxford TS 1957, Agria 1700 D tuinfrees, Gutbrod tuinploeg, bungartz tuinfreesje, Trabant 601 1964, smid gebouwde melkbussen 3 punt bak, smid gebouwde achterlader met bak en vork jaren 60

roelof

Bericht door roelof »

hallo

eigenlijk is de pomp er niet af geweest, de motor is lopend aan de kant gezet, de motor had het meeste aan de kop en de zuigers geleden (water).
we hebben alles zo goed mogelijk ontlucht en de pomp krijgt wel genoeg diesel, aangezien het er goed hard uitloopt. dat gaatje is trouwens niet te vinden op de pomp van de mf133, dus wat de functie hiervan is? het zit in de zijkant van de flens waarmee de pomp wordt aangebouwd. (met de 3 sleufgaten) een foto was idd handiger maar ik ben op het moment doordeweeks niet thuis.
wat we zelf nog dachten is dat de plunjers mischien wel vastzitten, aangezien wel een kleine pulsatie is te zien in de leiding, maar geen druk waarneembaar is. komt dit weleens voor?

Gr.

Symen

Bericht door Symen »

Hallo Roelof,

komt wel voor dat de plunjers vastgeroest zitten. Regelmatig kruipolie er op en daarna van boven lostikken. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

roelof

Bericht door roelof »

lijkt mij idd geen verkeerde redenering. zou het kunnen dat de stuwpomp wel functioneerd en zoveel druk produceert zonder het kwijt te kunnen aan de rotor (vanwege vastzittende plunjers) dat hij de diesel eruitgooit aan de zijkant?
we gaan iig de pomp er even afhalen en de plunjers bekijken.
bedankt!

Gr.

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

hoi

Ik heb wel eens een oudbeesteje niet aan de praat gekregen de oorzaken waren;

1. Asje in de uit stand vast, dekseltje los halen iets bewegen en hij deed het weer.
2. pomp vast en asje van de aandrijving doormidden gebroken.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

roelof

Bericht door roelof »

hallo hans

met het asje van de uit stand bedoelt u de pal die ervoor zorgt dat de motor tot stilstand komt?..ik heb idd ook al gekeken of dit het kon zijn. de as van het palletje draait wel gewoon mee, ik weet niet hoe dit intern in elkaar steekt maar dat is mischien idd ook nog een optie.
een gebroken as betwijfel ik aangezien er wel iets waarneembaar is aan de diesel als ik een leiding loshaal.

gr.

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

hoi

Ik meende dat het van binnen via een veertje gaat. of met een duw stangtje

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

Symen

Bericht door Symen »

Roelof,

pomp hoeft er niet af als je de plunjers wilt zien bewegen. Alleen inspectiedekseltje er af. Daar waar je ook de olie in doet. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

roelof

Bericht door roelof »

bedankt voor alle informatie heren!

vanavond of morgen gaat er naar gekeken worden..inspectieluikje en stopmechanisme eerst maar eens beoordelen. maargoed dat hier kenners zijn want anders was de pomp er al afgeschroeft.
als we iets te weten zijn gekomen zal ik het melden!

Gr.

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Roelof,
Ik neem aan dat het een soortgelijke pomp is als wat op een MF 133 zit?
Het is heel goed mogelijk dat de regelnaald vast zit, dit is hiervoor al een keer genoemd.
Deze regelnaald wordt door een heel klein drukveertje weer richting max opbrengst gedrukt door de gasstang.
Als men de motor stop zet wordt de regelnaald op nul opbrengst gezet.
Als hij een tijd in deze stand heeft gestaan kan hij makkelijk vast zitten.
Dit zit allemaal onder het bovendeksel, als men die verwijdert er goed op letten in welke gaten de dikke trekveer in de staande en de liggende lip zitten. LET GOED OP !!!!!!!!
De code staat op de typeplaat op de pomp, als die nog leesbaar is.
GR. Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

roelof

Bericht door roelof »

Dag
het is inderdaad dezelfde pomp als op de mf 133..alleen dan natuurlijk met een rotor met 4 kanalen aangezien het een 4 cylinder is. maar het is idd mogelijk dat het de regelnaald zou kunnen zijn. de stop wordt bediend door een monostabiel relais, maar ik denk dat deze wel weer terugspringt na een bepaalde tijd, anders zou het langzaam de accu leegtrekken.
we hebben wel een aantal codes gevonden:
CAV→ DPA: 3249400
SET: A57/800/7/1760
SER: 4585XM

Gr.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Roelof,

Electrische uitschakeling op een dieselpomp is vrijwel altijd zo dat hij van stroom moet worden voorzien om te lopen. Als je de stroom weg neemt slaat de motor af. Kan dus zijn dat je er geen spanning op hebt of dat hij verkleeft is.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Roelof,

Is het bovendeksel van de brandstof pomp hetzelfde als op de MF 133?
Zit dit monostabiele relais er ergens aan de buitenkant opgebouwd?
Geen spanning op relais betekent motor stop, zoals Rene al schreef?
Werkt het armpje van de stophandel presies zo als op de MF 133?
Is het max motortoerental ongeveer 1800 RPM?

Gr. Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Plaats reactie