revisie stuurhuis
Moderators: Tony, fergie, admin
revisie stuurhuis
kan er mij iemand uitleg geven hoe ik stuurhuis reviseer van fe 35
als ik aan stuur draai gaat het op en neer
als ik aan stuur draai gaat het op en neer
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: revisie stuurhuis
Hello Joerik,
Dat betekend dat je met het opstellen van het toplager de zaak weer goed moet hebben. Stuur er af en dan de verstelbare kogelkrans van het lager bij stellen. Als dat niet meer wil moet je mischien de kogels vervangen. Na afstellen stuur weer monteren en kijken of er nog andere speling is. Als je aan het stuur draaid even kijken of de bijde stuur armen direct reageren. Kan zijn dat de ene wel en de ander niet direct reageerd dus bijde kanten bekijken. Als dat verder in orde is ben je weer klaar voor uren sturen !.
Om het stuur er af te krijgen kan nogal een klus zijn overigens. Gaat het beste met een 3 benige poelie trekker en 3 D-schroef ogen. De scroefogen om de spaken van het stuur, de 3 benen van de trekker in het vlake deel van de D haken en dan met een vulstuk op de as druk zetten. Dan met een hamer laten schrikken. Wat soms ook werkt is er een lading kokend water over te gieten.
Groetjes,
René.
Dat betekend dat je met het opstellen van het toplager de zaak weer goed moet hebben. Stuur er af en dan de verstelbare kogelkrans van het lager bij stellen. Als dat niet meer wil moet je mischien de kogels vervangen. Na afstellen stuur weer monteren en kijken of er nog andere speling is. Als je aan het stuur draaid even kijken of de bijde stuur armen direct reageren. Kan zijn dat de ene wel en de ander niet direct reageerd dus bijde kanten bekijken. Als dat verder in orde is ben je weer klaar voor uren sturen !.
Om het stuur er af te krijgen kan nogal een klus zijn overigens. Gaat het beste met een 3 benige poelie trekker en 3 D-schroef ogen. De scroefogen om de spaken van het stuur, de 3 benen van de trekker in het vlake deel van de D haken en dan met een vulstuk op de as druk zetten. Dan met een hamer laten schrikken. Wat soms ook werkt is er een lading kokend water over te gieten.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: revisie stuurhuis
stuur heb ik al afgehaald maar hoe moet je lager aan spannen of nieuwe in zetten
of zou ik beter nieuw stuurhuis plaatsen ? grtn
of zou ik beter nieuw stuurhuis plaatsen ? grtn
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: revisie stuurhuis
Hello Joerik,
Onder de machet zit een moer met aan de onderzijde een deel van een kogel groef. Hij is geborgd met een speciale ring. Ring weg nemen en dan de moer wat aandraaien tot je weerstand voelt, controleer of je de speling kwijt bent door het stuur er even los op te zetten. Is de speling weg dan borg-ring weer aanbrengen. Dan kun je met het stuur er weer op controleren op de andere zaken die ik noemde. Als het daarmee weer in orde is waarom dan een nieuw stuurhuis ?. Nieuw kopen is zo makkelijk maar het maakt je trekker minder orgineel en je leert er niks van.
Groetjes,
René.
Onder de machet zit een moer met aan de onderzijde een deel van een kogel groef. Hij is geborgd met een speciale ring. Ring weg nemen en dan de moer wat aandraaien tot je weerstand voelt, controleer of je de speling kwijt bent door het stuur er even los op te zetten. Is de speling weg dan borg-ring weer aanbrengen. Dan kun je met het stuur er weer op controleren op de andere zaken die ik noemde. Als het daarmee weer in orde is waarom dan een nieuw stuurhuis ?. Nieuw kopen is zo makkelijk maar het maakt je trekker minder orgineel en je leert er niks van.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: revisie stuurhuis
Hallo Joerik,
Onder de manchet zit vaak een borgmoer, een dubbele borgplaat en een moer.
Dan eerst de borgplaat aan de bovenkant vlak maken zodat de bovenste moer los te draaien is.
Vervolgens de borgplaat er uit nemen en dan kan men met de onderste moer het lager opstellen zoals al omschreven is.
De lippen aan de onderkant van de borgplaat vlak maken, borgplaat in met lipje in de spiesleuf laten zakken, borgmoer aandraaien en stuur testen.
Als het goed beide moeren weer afborgen door de borgplaat om te slaan naar boven en benden zoals het vooraf was.
Gr. Wim.
Onder de manchet zit vaak een borgmoer, een dubbele borgplaat en een moer.
Dan eerst de borgplaat aan de bovenkant vlak maken zodat de bovenste moer los te draaien is.
Vervolgens de borgplaat er uit nemen en dan kan men met de onderste moer het lager opstellen zoals al omschreven is.
De lippen aan de onderkant van de borgplaat vlak maken, borgplaat in met lipje in de spiesleuf laten zakken, borgmoer aandraaien en stuur testen.
Als het goed beide moeren weer afborgen door de borgplaat om te slaan naar boven en benden zoals het vooraf was.
Gr. Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: revisie stuurhuis
bovenste moer zat los onder manchet draad kapot , en als ik onderste moer aandraai komt er een rubber dichting van tussen gekropen.
zou inderdaad liever origineel houden mischien juist stang vervangen ,
iemand idee waar ik dit zou kunnen vinden
zou inderdaad liever origineel houden mischien juist stang vervangen ,
iemand idee waar ik dit zou kunnen vinden