Lage oliedruk Tef

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Manfred

Lage oliedruk Tef

Bericht door Manfred »

Goedemiddag allemaal

Ik heb een Tef 20 die weinig oliedruk aangeeft op de meter, gaf eerst bij koude motor 10 aan op de meter, nu olie en filter vervangen is geeft hij Koud 35 aan op de meter, alleen als hij warm is ongeveer 10 a 15 op de meter met half gas. Stationair met warme motor 5 a 10.
Lijkt mij wat weing.

Wie kan me vertellen hoe hoog de oliedrukmeter moet staan met koude en warme motor?

Alvast bedankt
Tef-20 1955, weidesleep,grondbak,kegelsplijter(houtklover)

Symen

Re: Lage oliedruk Tef

Bericht door Symen »

Hallo Manfred,

de motoroliedruk van de TEF zou tussen de 40 en 60 psi (lbs) moeten zijn. Maar stationair 20 of hoger is OK. Heb je het filter in het carter ook schoongemaakt? Zit achter het ovale dekseltje aan de zijkant van het blok/carter. Kan verstopt zijn en kan lage tot geen druk geven. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

Manfred

Bericht door Manfred »

Beste Symen,

Filter onderin (ovale) ook er uit gehad en was bijna niet smerig, maar toch goed schoongemaakt en terug gezet.
Is de druk niet ergens op te stellen ofzo iets dergelijks??
Lijkt me dat hij met warme motor ook op 30 of zo iets moet staan met half gas?

Groeten Manfred.

Symen

Bericht door Symen »

Manfred,

nee de oliedruk is niet omhoog af te stellen. Een te hoge druk zou je nog dmv het overdrukventiel op het oliefilter af kunnen stellen. Een versleten oliepomp kan de oorzaak zijn, maar versleten motor lijkt waarschijnlijker (helaas). Oliedruk is de druk tussen lagers en de schalen. Is die afstand te groot ,door slijtage, dan neemt de druk af. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Polder

Bericht door Polder »

Hallo Manfred

Je zou je oliedruk meter nog kunnen vervangen door een nieuwe, oudere meters kunnen miswijzing geven.

Johan Timmerman

Symen

Bericht door Symen »

Idd,

meter te testen met compressor of fietspomp met metertje. Psi is geen bar! Gr Symen.

Manfred

Bericht door Manfred »

Als het goed is hebben de vorige eigenaren het blok gereviseerd, op veel plekken kun je nieuwe pakkingen zien met zwarte loctite erop, dus zal als het goed is de motor niet versleten zijn.
Hoe kan ik zien of de oliepomp versleten is?

Groeten Manfred.

Sluismolenaar

Bericht door Sluismolenaar »

Manfred, je schrijft "als het goed is hebben de vorige eigenaren het blok gereviseerd".
Heb je van die eigenaren enige informatie gekregen (en bewijs?) wat die revisie inhoudelijk heeft betekent, met andere woorden: wat hebben ze er aan gedaan? Ik wil geen doemdenker zijn, maar revisie is een ruim begrip. Ik ken een veehouder en die had vroeger een leuke term voor "gereviseerde" trekkers die naar het buitenland werden geëxporteerd, namelijk gereviverfd. Schoon spuiten en een verse laag verf erop zodat het aardig leek, en die arme afrikaanse boer zocht het dan maar uit met zo'n opgepimpt barrel. Zo loosde men de oudere inruiltrekkers destijds.

Pakkingen met loctite is misschien een indicatie dat het allemaal niet zo zuiver is met die revisie. De vraag is vooral of ze bij die revisie ook de krukas hebben laten slijpen, nieuwe lagerschalen van de juiste maat erin, en andere onderdelen die hierin een rol spelen hebben vervangen.
Wat misschien ook nog zou kunnen: zit er wel de goeie olie in? Misschien te dunne olie? Als de olie goed is, en de oliedrukmeter ook (kun je testen), dan ligt het toch aan iets mechanisch in de motor zelf. Oliepomp en krukas/lagers zijn misschien het meest verdacht.

Succes en groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Daar,

Onder het "doom" scenario valt ook de nokkenas. Die loopt rechtstreeks in het blok. Als de krukas al meer dan eens is geslepen en er zitten geen bussen om de nokkenas weer correcte lager speling te geven dan wordt een volgende voor niets. Lijnboren, bussen plaatsen en de lagers van de as ondermaats slijpen is de oplossing maar prijzig ....

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Manfred

Bericht door Manfred »

Hallo allemaal,

Vanavond Meter getest met compressor, 4 bar was ongeveer 60 op de oliedrukmeter. Trekker gestart met meter er af en er kwam een volle straal olie uit de leiding die normaal de meter in loopt, lijkt mij dat de pomp goed werkt. Volgens mij is de olie te dun zoals Andreas aangeeft. Heb eens 2 merken vergeleken hoe stroperig ze waren en de olie die ik in de Tef heb gedaan is veel dunner dan de andere soort die ik nog had staan. 15W40 is toch de goede soort olie voor deze trekker? Nu met koude start 40 op de meter stationair wat vrij snel terugzakt als er warmte in de motor komt.

Wie o wie heeft er een goede tip voor het merk olie/dikte?

Groeten Manfred

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Manfred,

20W50 wordt wel gebruikt als de druk laag is maar het is alleen uitstel van executie, de oplossing voor lage olie druk is reviseren.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Symen

Bericht door Symen »

Manfred,

je oliedrukmeter klopt wel. 4 bar is een kleine 60 psi. Gr Symen.

Sluismolenaar

Bericht door Sluismolenaar »

Manfred,

Als er 15W40 in de motor zit zou het goed moeten zijn. De olie dan.
Ik weet niet zeker hoe die olie zich gedraagt tijdens koud starten en dan even later als je de meter ziet zakken. Kan me niet echt voorstellen dat de olie dan al zo in temperatuur is toegenomen dat-ie merkbaar dunner wordt. Je geeft echter niet aan wat de temperatuur in die tussentijd gedaan heeft. Hoeveel hoger is die na even stationair draaien en hoeveel tijd zit daar tussen? Die olie zou naar ik begrijp ook relatief constant van viscositeit moeten zijn bij lage naar hogere temperaturen, maar in welke mate dat in die omstandigheden zo is en in hoeverre dat wel/niet merkbaar is aan de oliedruk weet ik niet.

Wat misschien aan de hand is, is dat tijdens het starten de druk even normaal is, omdat de pomp de olie door het blok perst en dat de druk dan afneemt zodra de olie overal goed stroomt en er een evenwicht is in de oliestroom en de drukval over het "leidingsysteem" (=oliekanalen + lagers). Mogelijk is het toch ook de pomp zelf, dat-ie na verloop van tijd niet voldoende druk kan opbouwen (of volhouden).

In ieder geval, als je 15W40 hebt gebruikt, filters, overdrukventiel in filter en de oliepomp goed en schoon zijn, ligt het voor de hand te veronderstellen dat krukaslagers en zoals René aangaf de nokkenaslagers de hoofdoorzaak zijn. Met de oliepomp nog als extra mogelijke oorzaak.

Lastig dat je met dit probleem zit, want uitzoeken wat het probleem is betekent zeer waarschijnlijk blok uit elkaar (krukas, oliepomp, misschien nokkenas). Krukaslagers controleren is misschien toch het eerste om aan te denken.

Succes en groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

Manfred

Bericht door Manfred »

Hallo allemaal,

Nog even wat bijgehouden van oliedruk, tijd en temperatuur
Koud 40 op de drukmeter 0 min.
55 graden 20 op de drukmeter 8 min.
60 graden 15 op de drukmeter 13 min.
70 graden 10 op de drukmeter 23 min.

Dit met stationair draaien
Bij 70 graden gas 3/4 open ongeveer 30 a 35 op de meter.

Heb nu ook andere olie er in gedaan, is iets stroperiger als wat er eerst in zat.

Is dit aanvaardbaar voor 1 a 2 keer per week anderhalf uur gebruik?

Groeten Manfred.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Manfred,

Zolang je nog druk hebt is er eigenlijk geen probleem. Het is enkel een indicatie dat er slijtage is en dat er eens wat moet gaan gebeuren. Op zich zou ik hier voor hobby gebruik niet wakker van liggen.

Groetjes,

René.

Plaats reactie