keeringen & pakking steekassen MF35/4

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Sluismolenaar

keeringen & pakking steekassen MF35/4

Bericht door Sluismolenaar »

Hoewel ik nog moet gaan beginnen met onderhoudswerk aan mijn MF35/4 ben ik wel al bezig te kijken wat er misschien allemaal moet gebeuren. O.a. bij de steekassen zijn sporen van olielekkage, aan beide kanten van de trompetten. Bij Histoparts vind ik allerlei pakkingen, maar een pakking en losse shimringen voor de trompet aan de kant van de remankerplaat zie ik er niet bij. Die zijn toch wel los te krijgen neem ik aan?

Ik heb wel al een werkplaatshandboek besteld, maar nog niet ontvangen. Hopelijk komende week... Omdat de trekker zeer waarchijnlijk een nieuwe koppelingsplaat (rijkoppeling) nodig heeft en daarvoor doormidden moet, wil ik eigenlijk gelijk de keeringen van krukas (vliegwielzijde), versnellingsbak, aftakas (keering en pakking), trompetten (de grote aan differentieelkant en keeringen plus pakking aan de remzijde) vervangen, want alles zweet door of lekt. Ook de keerringen van de 2 stuurarmen aan het stuurhuis lekken nogal, dus die ook maar. Tevens wil ik de oliepomp nazien, en de pijp naar de hefcylinder omdat de hef nagal schokkend omhoog gaat en snel zakt met de motor uit.
Gelijk ook maar motorolie filter vervangen, brandstoffilters, motor kabelboom (heb ik allemaal al liggen).

Wegens mijn nog onbekendheid met dit fenomeen: ik heb uit de berichten op het forum begrepen dat de steekassen met lagers en keerringen tot min of meer 1 geheel zijn en je de lagers van de as af moet persen (en er weer op) om de keerringen te kunnen vervangen. Klopt dat? Daar zal ik dan wel mee naar een garage of LMB moeten want dat kan ik thuis niet.

Tevens begrijp ik dat na demontage van de steekassen je de handel met shimringen weer af moet stellen. Ik neem aan dat de aanwezige shimringen als pakketje niet afdoende zijn indien de lagers/keerringen van de as zijn geweest en weer terug erop geperst? Zijn die shimringen plus pakking (neem ik aan) bij Histoparts te bestellen?

Tevens zag ik in de onderdelenboeken (op deze site) dat de pennen die de heflatten met de koppelstangen verbinden bestaan uit een bout met een bus erom? Histoparts verkoopt zover ik kon zien alleen die bout (diam. 16 mm als het goed is). Hoe zit dat nou? De heflatten van mijn trekker zijn cat. 1 (22 mm pennen/kogels).

Alvast bedankt voor de info.

Voor ik aan de slag kan moet ik eerst nog wel de TEF ontdoen van velgen, die laten stralen/spuiten en nieuwe banden erom... Dan kan-ie inde hoek van de schuur om even ruimte te maken voor de MF35/4

Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

fergie
Contacteer:

Re: keeringen & pakking steekassen MF35/4

Bericht door fergie »

Hello Andreas,

De lagers zitten op de steekas opgesloten middels een zogenaamde krimpring. Dat wil zeggen de ring is verhit gemonteerd en daarna gekrompen tijdens het afkoelen om zo vast op de as te komen. Dit is een zeer sterke verbinding. Omwille van de sterkte raad ik je aan nieuwe krimpringen te monteren zoals het ook bedoeld is in het handboek. Om ze te verwijderen boor je ze door en met een beitel breek je ze. Daarna moet je het lager er af trekken/persen met geschikt gereedschap. Belangrijk is dat alle bouten ondersteuning hebben en dat je niet extreem veel kracht op de zaak zet maar de zaak laat schrikken door er onder druk met een hamer op te slaan.

Voor het verhaal over de keeringen van de bak : viewtopic.php?f=6&t=324

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Sluismolenaar

Hallo René,

Wat is geschikt gereedschap voor demontage van het lager? Kan elke LMB dit soort werk (demontage krimpring + lagers) en montage dit doen, ook geen MF-dealers? Ik heb zelf geen pers en zo. Ik kan wel zelf de onderdelen bestellen en met de steekassen bij een LMB afleveren.

Is het verstandig de lagers te vervangen of als ze goed zijn, overleven ze zo'n operatie?

Wat betreft de versnellingsbak, ik lees in de viewtopic iets over het soms aanwezig zijn van een borg op 1 van de assen waarvoor de bak van de achterbrug gescheiden moet worden. Is het ook mogelijk dit te doen via het hefdeksel? Ik zal de oliepijp tussen pomp en hefdeksel wel moeten nazien (nieuwe O-ringen) en misschien de hele pomp ook wel als het probleem met de hef niet aan die O-ringen ligt. Het scheiden van bak en achterbrug is een stap extra waar ik niet op hoop.

Ik lees ook iets over 9/16 AF bouten om de lagerhuizen (koppeling zijde) te demonteren en nieuwe pakkingen (0,25mm) daarvoor. Hoe kom ik aan zulke bouten en zijn die pakkingen te verkrijgen via HPS of moet ik die zelf maken? Hoe lang moeten die bouten zijn (staat misschien in werkplaatshandboek, moet ik nog bekijken).

Alvast bedankt en groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----

Symen

Bericht door Symen »

Andreas,

wat betreft die pennen door de heflatten, als je van ferguson TE bestelt bij HPS krijg je pen + bus en van dexta een massieve pen. Deze tweede heeft mijn voorkeur want is sterker en geeft minder speling! De pakkingen op de steekassen zijn bij HPS moeilijk te verkrijgen. Maar zelf maken is geen kunst. Dikte .25 of .40. Het is maar net of je aan shimmen kunt komen. Leg papier tegen trompet en tik met een hamer op de buitenkant. Zo heb je al een rondje. Binnenkant opmeten en met passer uittekenen en knippen. Het papier even indrukken bij de buotgaten en een overmaat scherpe holpijp gebruiken voor de gaatjes. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Andreas,

Die borging lijkt alleen bij de 65 voor te komen, bij de 35 zou het er toch uit moeten willen met de achterbrug nog op z'n plaats.

Ik heb zelf de trekker gemaakt waar ze in het werkplaats boek mee werken (FT26, later MF26) en dat werkt. Er zijn mensen die een steun maken en hem daarmee in een werkplaatspers zetten. Tevens heb ik twee boren van een dikke halve meter gemaakt voor het doorboren van de krimpringen. Ik heb dan wel het geluk dat ik een draaibank heb om dat te kunnen maken. Mocht je niet te ver van de noordoostpolder wonen kun je ook met die dingen bij mij terecht, voor details mail me dan even.

Van onze TED hebben we het laten doen door een MF dealer die ten tijde van de TE's nog niet bestond. Die hebben de ringen er af gebrand en daarbij de as beschadigd, de lagers niet correct gemonteerd en bij het recht zetten een aantal jaren later hebben we een lagerhuis kapot getrokken omdat er een dikke braam op de as zat en de lekke keering bleek een braam op het loopvlak voor de keering te zijn. Nu is natuurlijk niet gezegd dat dit altijd zo is als je het laat doen maar het geeft wel aan dat ook dealers niet altijd over "slim" personeel beschikken.

Die AF bouten moetsen 10cm lang zijn (uit m'n hoofd) en waar je ze kan krijgen, ik heb geen idee. Ik heb wat gevonden dat er in ging. Omdat 9/16 dik 10 mm is zou het me niets verbazen als dat gewoon M10 was.

De pakking is wellicht leverbaar maar ik heb altijd een lap pakking liggen, haal ik bij BUS handels maatschapij, kost een paar euri de meter en ze hebben 0,1 tot enkele mm dik op voorraad. Zo heb je altijd pakkingen liggen, in welke vorm dan ook.

De lagers uit mijn TEF zitten er nu weer in dus ze overleven het prima. Ook die in de TED zijn er weer in gegaan ondanks dat we een lagerhuis krom trokken. Het doorboren van de krimpring veroorzaakt wel veel slijpsel dat in het lager valt dus je moet ze wel goed schoon spoelen maar verder is er afgezien van slijtage geen reden tot vervangen. Of je moet vervangen is dan ook liefst vooraf vast te stellen door de bijde assen te demonteren, aan bijde kanten het shim pakket er uit, monteer dan bijde kanten (wel de pakkingen er weer tussen) en check dat bij draaien aan de linker as de rechter de zelfde kant op draaid (bak in vrij). Is dat andersom dan is het tijd voor nieuwe lagers.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Sluismolenaar

Hoi Symen,
Pakkingmateriaal (papier) via HPS had ik ook gezien, dus zelf maken is te doen. 0.25mm voor de pakking voor de trompet (remzijde) of 0.4mm, ik kan vast wel opmeten wat er nu op zit als ik de boel uit elkaar haal. Ik zal wat van die vellen bestellen in verschillende diktes, dan kan ik inderdaad zelf maken wat nodig is.
Wat betreft die pennen in de heflatten, gaat dat ook op voor de MF35 (die Dexta pennen)? Ik zal de gaten in de heflatten moeten dichtlassen en opnieuw boren wan took die zijn uitgesleten. Maar misschien wel nieuwe heflatten, want ook de kogels hebben aardig wat ruimte aan beide einden...

Hoi René,
Ik woon in Alkmaar, dus best een stukje van de NOP af... Als ik geen LMB (liefst MF) in de buurt kan vinden die het goed kan doen, dan maak ik graag gebruik van jouw aanbod. Kom ik dan wel op terug.

AF bouten, maar eens vragen bij vrienden in Engeland (met stoom ploegtrekkers, ook leuk spul), die zijn wel bekend met dat soort draad hoop ik.

Bedankt en groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----

Symen

Bericht door Symen »

Wat voor pennen je krijgt voor de 35 weet ik niet. Gewoon eerst even met HPS bellen voordat je de niet gewenste binnenkrijgt. Nieuwe latten is zeker te overwegen. Scheelt een hoop werk en pas op die latten zijn hard hoor! Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

sjoerd

Bericht door sjoerd »

Symen schreef:Wat voor pennen je krijgt voor de 35 weet ik niet. Gewoon eerst even met HPS bellen voordat je de niet gewenste binnenkrijgt. Nieuwe latten is zeker te overwegen. Scheelt een hoop werk en pas op die latten zijn hard hoor! Gr Symen.

Hoi,
Even over de hefpomp, als de hefinrichting zenuwachtig is, schokkend omhoog gaat en snel onderuit zakt als de trekker stopt met lopen is het regelventiel in de pomp versleten.
Hetregelventiel bestaat uit 3 ringen die naadloos om een buisje passen als dat ook maar iets versleten is moet de pomp de hele tijd bijpompen en dan wordt de hef zenuwachtig en verliest druk.

Op lossing is pomp reviseren maar bij een revisie setje zit geen regel ventiel die moet je apart bestellen.
Makkelijkste is meteen een nieuw pomp iets duurder maar minste werk.
Revisie van histoparts gaf bij mij veel problemen wand de groeven voor de snapringen van de ventielenblokken waren te klijn
waardoor de klepjes en de veren er uitschieten en je in eens alle oliedruk kwijt ben. Na 4 keer de stoel ,hef armen, olie en hef deksel er af te halen is het met de snapringen uit de oud pomp gelukt, hij blijft nu goed maar uit kwaadheid omdat alles tegen zat had ik de nieuwe pomp al besteld.
groeten sjoerd
mf 35 3cil,2schaar ferguson ploeg,grondbak wagen en maaibalk.

Sluismolenaar

Sjoerd, bedankt voor de tip en de info m.b.t. de revisiepomp/delen via HPS.
Toch denk ik dat het regelventiel niet de enige oorzaak hoeft te zijn. Als ergens een lek is zal de hef zakken en de regeling dit proberen te herstellen door weer wat olie naar de hefcilinder te laten. Maar er zijn zoveel punten waar het kan lekken... klepjes van de pompzuigertjes (door vuil of zo), de zuigertjes zelf?, verbindingspijp tussen pomp en hefdeksel, de hefcilinder zelf. Iemand van HPS noemde ook nog het zuigfilter (vuil) als mogelijkheid.
Ik hoop dat het iets simpels is, zoals de O-ringen van het verbindingspijpje. Maar de pomp zelf kan ook, die rommelt wat, vooral als er wat gewicht in de hef hangt. Dan gaat het neusje van de trekker ook zo gezellig op en neer wippen. Als de boel uit elkaar ligt het maar eens inspecteren.

Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----

Sluismolenaar

Afgelopen week de trekker doormidden gehad, achterste krukas keerring vervangen, rijkoppelingsplaat vervangen, motor kabelboom vervangen (zal daar laten nog op terug komen), koppelingspedaal afgsteld (vrijslag). Hefdeksel eraf, aftaksas eruit en de hydrayliekpomp eruit. Beide hebben het niet best. De splines op de aftakas zijn zo uitgeragd en die insnoering t.b.v. de pal van de koppelas naar een aangehangen werktuig ook, dat die heen en weer kan schuiven over de aftakas en de boutkoppen waarmee de aftakas is geborgd heeft afgemaaid... Spul wilde er gelukkig nog wel zonder veel moeite uit.

Wat de hydrauliekpomp betreft: dat wordt wel een nieuwe, of revise. Regelventiel lijkt OK maar er is wel slijtage te zien in de zin dat je kunt zien waar die 2 buitenste ringen hebben gezeten. Ze kunnen een beetje kantelen op het ventiel, en gezien de passing die het zou moeten hebben lijkt me dat wat te ruim. Maar buiten dat, de zuigertjes en cilinderblokjes zijn behoorlijk gegroefd geraakt, en ook de terugslagklepjes in de cilinderblokjes zitten vol randje en braampjes dus allerlei kans op lekkage. Kan ook niet anders, de olie zat vol met smurrie die nog het beste met schuurpasta te vergelijken is... Ik denk dat het dan toch wel een compleet nieuwe pomp gaat worden, daar zit ook een filter op t.b.v. de aanzuig, hoewel de zuigers dan zelf nog in de olie met mogelijk rommel blijven werken, maar alles goed schoonmaken (en houden) en nieuwe olie moeten toch wel flink schelen.
Heel jammer is wel dat die 2 deuvels die de pomp op zijn plek houden van hun flensjes zijn afgebroken. Ik hoop maar dat die nog te krijgen zijn via Histoparts.
Pijpje naar hefdeksel en de hefcilinder zelf lekten niet, de pomp dus wel. Olie zag je rond de pomp rondgaan tijdens heffen.

Jammer is ook dat een vorige eigenaar de hendel van de PTO heeft vastgelast aan het asje, ik wilde de keerring daarvan vervangen maar moet nu eerst maar zien of ik het uit elkaar kan krijgen...

Eerst de trompetten nog van de achterbrug af, pakking en de pen voor de heflatten vervangen, steekassen eruit en de keeringen vervangen (zal wel hulp nodig hebben hiervoor) en de remmen nazien.

Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----

Plaats reactie