Koel Water in men oliie ! ? mf 35/4

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
willy35

Koel Water in men oliie ! ? mf 35/4

Bericht door willy35 »

Hallo,

Ik heb mijn 35 4 cilinder gereviseerd 4 nieuwe zuigers bussen enz... nu heb ik wat tochtjes gemaakt en nu bekijk ik men olie nu is die helemaal grijs en omhoog gekomen, en men water in men radiator is gezakt een heel eind. Ik heb de kop er weer afgehaald bij men kleppen zat alles onder het water een grote bende. Ik kan niks vinden bij koppaking dat het daar lekt, nu heb ik de kop weggebracht om te kijken of hij recht is en of hij gescheurd is. Maar zou er nog een andere oorzaak kunnen zijn die ik over het hoofd heb gezien ?

alvast bedankt ! MVG W.Habers
FE 35 4 cilinder

wpee

Re: Koel Water in men oliie ! ? mf 35/4

Bericht door wpee »

Er kan een lek zijn van de bussen rechtstreeks naar het carter. Dus de dichting is dan niet goed aan onderzijde van de bussen.
Beste kun je kijken door carterpan er vanaf te halen en het blok "vol water" te zetten, tot aan randje van de cilinders.
Daarna kijken waar hij gaat doorlekken.
Als hij toch niet doorlekt, dan nadat je de kop erop hebt gemonteerd wat waterdruk erop zetten met de waterleiding. Lange dikke slang gebruiken (als drukvat), radiator afkoppelen, hulpstukken maken om slang aan te sluiten (op onderste aansluiting) bovenin afdoppen of een dikke ballon / durex ) erop kan ook. Laten staan en checken (vanuit onderzijde kijken)

Uiteraard zet je water alleen in koelkanalen.
Wim

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Willy en Wim,

De 23C heeft droge voeringen. Dat betekend dat alle afdichting aan de bovenzijde van de bus moet gebeuren. Er zijn drie zaken die dan roet in het eten kunnen gooien.

1. Verkeerde volgorde of moment gebruikt bij het aan en nadraaien van de kopbouten.
2. De imitatie koppakkingen zijn tegenwoordig af en toe bar slecht.
3. De bus moet in gemonteerde toestand ± 0,025 tot 0,076 mm boven het blok uitsteken. Dat is soms niet het geval en dicht de zaak niet correct af.

Een laatste mogelijkheid is een gescheurd blok maar dat is zelden tot nooit.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Laurens-MF

Bericht door Laurens-MF »

Hallo,

Ik heb net hetzelfde aan de hand gehad met mijn ferguson 35. Na de revisie kwam er ook water bij de olie. Bij mij was het blok inwendig gescheurd net boven de aandrijving van de dieselpomp. Ook al was het maar een haarscheurtje, er lekte toch veel water door. Ik heb toen een ander motorblok moeten nemen. In de eerste plaats dacht ik ook dat de koppakking lekte maar dat was niet het geval. Een motorblok is veel sneller gescheurd dan je denk. Als er in de winter niet genoeg antivries opzit en men vergeet het koelwater af te laten is het snel gebeurd.

Mvg,

Laurens
Ferguson 35 goudbuik '57, Allis-chalmers FD3 '63, Massey-ferguson 35 (3 cilinder)

Plaats reactie