Op dit forum zag ik dat Josta een retourleiding op zijn Ferguson had, zodat een dubbelwerkende aangesloten kan worden. http://www.annatefka.nl/phpBB/viewtopic.php?f=5&t=1620
Super, want op deze manier zou een MF35 de houtklover kunnen laten draaien. Waar ik wat bang voor ben is dat de olie gaat schuimen, doordat de olie boven het olie-niveau weer terugstroomt. Zou dit problemen opleveren wanneer de houtklover gebruikt wordt?
Heeft iemand misschien ook ervaring hoe een houtklover (zuigerdiameter 80mm) werkt op een Fergusen, vooral qua snelheid?
Neen, dat geeft geen problemen. Wat wel voor problemen kan zorgen is als de bedienklep op de klover een zogenaamd "closed center" type is. Dat type sluit de druk leiding kant af als je hem niet bediend. Dan zal de trekker de olie door het overdruk ventiel gaan persen. Omdat het dan door een kleine opening wordt weg geperst onder hoge druk wordt de olie heet en kan het wel gaan schuimen. Met een "open center" klep stroomt de olie gewoon de retour in als je niet bediend en heb je dat probleem niet.
Of het ook snel gaat.... ik kom er nog op terug.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
bij 1600Rpm op de motor heb je 10,17 L per minuut. Dat is dus 170 cc per seconde. Dat is drukloze afgifte. Zodra je druk opbouwd wordt dat wat minder maar da's niet zo interesant voor dit werk omdat je meer tijd bezig bent met het blok op z'n plek leggen en de asftand mes en blok goed moet krijgen voor de maat van het volgende blok, en da's allemaal drukloos (ca).
Echter, het is geen nieuwe pomp dus gaan we uit van 160cc per seconde. Oppervlak van de zuiger is 1/4 * pi * D * D. Pi is 3,1416 bij benadering dus 8*8*3,1416*0,25= 50,26 vierkante cm. Deel je 160 door 50 kom je op ruim 3 cm per seconde. Da's niet bijzonder snel dus. Reden voor ons om de Hanomag of Deutz te gebruiken voor kloofwerk. Een andere optie is een aftakas pomp te gebruiken die meer liters per minuut geeft.
Ook de druk is belangrijk, bij 175 bar zoals de 35 afgeeft kom je op 175X50,26=8796Kg dus bijna 9T druk op het mes.
Wil je bv. een pomp gebruiken die 4x de liters geeft aan 200 bar zul je wel meer vermogen nodig hebben om die aan te drijven maar de 35 is daar prima toe in staat.
Groetjes,
René
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Het is al even geleden, maar de zelfgemaakte houtklover (ca. 9Ton) werkt perfect achter de Ferguson . Inmiddels is er meer dan 15kuub eiken- en wilgenhout mee gekloofd. De snelheid waarmee de cilinder naar beneden gaat valt erg mee, en is sneller dan gedacht: een volledige slag van een halve meter duurt ca. 10s.
Er wel voor zorgen dat de olie weer retour komt in de achterbrug en niet in de versnellingsbak.
De hefpomp haalt de olie uit de achterbrug.
Bij een meeste MF 35 tractoren stroomt de olie heel langzaam van de versnellingsbak naar de achterbrug omdat er geen grote doorgang onderin de bak naar de achterbrug zit.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
De aansluiting is inderdaad gemaakt rechtstreeks op het hefdeksel van de achterbrug, dus de olie komt vrijwel direct weer in de pomp. Het lijkt er trouwens op alsof er destijds al rekening mee gehouden is om een retourleiding te monteren.
Het gat dat je gebruikt is bedoeld om de pen in het regelmechaniek voor de hef te kunnen verwijderen. Is in ons geval handig voor een tweede doel.
Groetjes,
René.