Mijn nieuwe aanwinst (is lek)

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

GlennV

Mijn nieuwe aanwinst (is lek)

Bericht door GlennV »

Hallo,

hierbij een fotootje van mijn nieuwe aanwinst.
Herschaalde kopie van P1010546.jpg
Herschaalde kopie van P1010546.jpg (169.07 KiB) 12447 keer bekeken
Helaas na (en tijdens) een uurtje klieven, lekte hij veel olie uit het spruitstuk. Weet iemand wat er aan de hand is ?
Herschaalde kopie van P1010540.jpg
Herschaalde kopie van P1010540.jpg (170.48 KiB) 12447 keer bekeken
Herschaalde kopie van P1010539.jpg
Herschaalde kopie van P1010539.jpg (154.86 KiB) 12447 keer bekeken
De oliedruk was goed volgens de meter ........

Mvg,
Glenn
MF135, Ferguson TED20, Willys MB

fergie
Contacteer:

Re: Mijn nieuwe aanwinst (is lek)

Bericht door fergie »

Hello Glenn,

Deze motor heeft geen klephoedjes volgens de documentatie die ik er van heb. Zou dus zijn versleten klepgelijders of als de motor al eens los is geweest de tuimelas verkeerd afgesteld. Dat laatste is vrij simpel te controleren. In de tuimel as zit aan het eind een gleuf. In de laatste bok waar die in zit is een putje geslagen. De stand van de gleuf moet zodanig zijn dat die naar dat putje wijst :
Afbeelding

Indien dat niet zo is klembout los en as draaien tot hij goed staat. De stand van de as bepaald namelijk de hoeveelheid olie die wordt toegevoerd daar boven in. Staat die te ruim kun je dit probleem hebben.

Staat dit goed dan kon het wel eens een setje nieuwe gelijders (en waarschijnlijk handig dan ook nieuwe kleppen en zittingen) worden.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

GlennV

Bericht door GlennV »

Hallo René,

bedankt voor het antwoord.

Ik wist eerst niet helemaal waar ik moest zoeken naar de afbeelding die je toonde, maar nadat ik het werkplaatsboek doorgebladerd had, begreep ik waar ik moest zoeken. Onder het kleppendeksel ......

Ik zal eerst een nieuwe pakking gaan halen voordat ik het kleppendeksel eraf zal halen om dit te controleren.

Ondertussen heb ik hem gisteren nogmaals gestart. Gelukkig zonder verdere problemen.

Mvg,
Glenn

Jan Ambers

Bericht door Jan Ambers »

Bij m'n zoon's traktor (MF285) ook zoiets, en er is nu een olieadditief toegevoegd...
Klinkt als Bahrdall, vergeef me als ik verkeerd ben, heb de flacon niet hier...
Was een dikke lichtbruine gelei, die er bij goed warmgelopen motor in moest.
Zodra dit ding erin was, nam het tikkend naaimachine geluid af!!!
Motor draait nu zeer zacht!!!
Nu nog afwachten tot hij terug gaat houtklieven.

Een gepensionneerd VW mechanieker uit Hannover(T4forum) heeft me aangeraden LECWEC in de olien te doen: stuurhuisolie, servo olie, boîte olie, en motorolie.
Dit produkt maakt verstijfde rubberdichtingen terug soepel...

GlennV

Bericht door GlennV »

Hallo,

het heeft even geduurd, maar hier een kleine update :

Dus nadat ik de nieuwe pakkingen had besteld en ontvangen heb ik de kop eraf gehaald en schoon gemaakt.
Herschaalde kopie van P1010559.jpg
Herschaalde kopie van P1010559.jpg (197.73 KiB) 12229 keer bekeken
Herschaalde kopie van P1010554.jpg
Herschaalde kopie van P1010554.jpg (179.35 KiB) 12229 keer bekeken
Aangezien de naden van de kop volgespoten waren met afdichtingsmiddel, ging ik ervan uit dat de koppakking stuk was. Dus koppakking vervangen en terug in elkaar gezet .....
Herschaalde kopie van P1010601.jpg
Herschaalde kopie van P1010601.jpg (179.14 KiB) 12229 keer bekeken
Met hetzelfde resultaat, olie uit de uitlaat ....... :(

Nieuwe poging ; Kop er nogmaals af (ging nu al en heel stuk makkelijker) en weer bekeken. Conclusie, speling op klepgeleiders. Dus onderdelen besteld, kleppen eruit gehaald, klepgeleiders eruit geperst, klepzittingen bekeken ...... conclusie, klepzittingen te diep ingeslagen om goed te zijn. Dan maar een nieuwe kop besteld.
Herschaalde kopie van P1010682.jpg
Herschaalde kopie van P1010682.jpg (186.49 KiB) 12229 keer bekeken
Vorige week is de kop toegekomen, afgelopen weekend alles over gezet en vandaag het geheel weer ingebouwd. Vol goede moed gestart en warm gedraaid ....... maar helaas, nog altijd olie uit de uitlaat ....... :(

Dus de enige oplossing lijkt mij om de zuigers + zuigerbussen te vervangen. Of heeft iemand anders nog een oplossing ?

BTW, op mijn tuimelas zit geen merkteken.
Herschaalde kopie van P1010597.jpg
Herschaalde kopie van P1010597.jpg (190.47 KiB) 12229 keer bekeken
Mvg,
Glenn

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Glenn,

Begint interesant te worden zo. Onze 4 pitter in de 35 heeft zo ongeveer idem probleem. We hebben er nu klephoedjes (afdichtingen op de klepsteel die er overigens niet in horen) op gezet en nog steeds olie langs de kleppen. Ik weet niet of je de klepsteel bij de perkins kunt zien door de poorten anders zou ik zeggen laat hem draaien zonder spruitstukken en kijk of je olie langs de kleppen naar beneden ziet komen. In ons geval was het met kleppendeksel er af zo dat de olie over de tuimelaar richting klep liep, langs de veerschotel en op dat moment zag je het in de poorten langs de klepsteel naar beneden komen. 'T idioote is dat we nu de inlaat dicht hebben maar de uitlaat niet !.

Zitten er ook geen merktekens aan de andere kant van de as ?. Hoe zit de as in jouw geval geborgt ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

GlennV

Bericht door GlennV »

Hallo René en anderen,

aan de andere kant zitten er ook geen merktekens.
Herschaalde kopie van P1010580.jpg
Herschaalde kopie van P1010580.jpg (169.64 KiB) 12199 keer bekeken
De as wordt geborgd door het vastdraaien van de moeren op de steuntjes van de tuimelas.

En verder is de olie binnen de motor een gesloten systeem ..... :?

Dit zijn nog foto's van de eerste keer dat de kop eraf ging.
Herschaalde kopie van P1010582.jpg
Herschaalde kopie van P1010582.jpg (189.22 KiB) 12199 keer bekeken
Herschaalde kopie van P1010587.jpg
Herschaalde kopie van P1010587.jpg (154.82 KiB) 12199 keer bekeken
Zijn er nog andere mensen met ideëen ? :?:

Hierbij nog een zoekplaatje : Zoek het tapeind (draadeind) die de kop tegenhield ...... :evil:
Herschaalde kopie van P1010585.jpg
Herschaalde kopie van P1010585.jpg (184.2 KiB) 12199 keer bekeken
De kop zat zo erg vast dat ik de hele voorkant van de trekker kon optillen met de takel ...... :)

Mvg,
Glenn

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Glenn,

Op de eerste foto kun je toch de (2) gleuven in het eind van de as zien zitten. Onder die oliedrap zal ook vast een putje in de houder zijn geslagen. Zet die gleuven in lijn met het putje en het moet haast wel beter gaan want dit staat aardig fout zo te zien.

Afbeelding

Zie de grijze lijn, zo zou het moeten staan.

Groetjes,

René.

fantomas

Bericht door fantomas »

Ik durf bijna niet te antwoorden.Olie wordt dikker naar gelang ze warm wordt.Dat busje is waarschijnlijk een olieverdikker.Blijkbaar gaat men over de temperatuurgrens heen waardoor de olie terug dunner of kapot gaat.Een oliekoeler kan nooit kwaad en omdat de carter geen rijwind-afkoeling heeft.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Fantomas,

Alle olie wordt dunner namate ze warm wordt. Geen idee waarom je daar anders over denkt maar leg uit zou ik zeggen.

De 3-pitters van perkins hebben een regelbare olie toevoer voor de kleppen. Door de as te verdraaien komt het gaatje daarin meer of minder voor de boring die door de houder schampend aan het grote gat is geboord. Als de as verkeerd staat komt er domweg zoveel olie in de kop dat je dit soort lekkages krijgt. Er zijn diverse mensen die dit reeds ondervonden hebben.

Groetjes,

René.

Marco55

Bericht door Marco55 »

Zoals de as nu staat staat deze niet goed. Hij zou ongeveer op 11 uur moeten staan.
Ik weet niet meer zeker of de markering op alle 4 steunen staat maar als ik mij goed herinner stond de markering maar op 1 steun. Als de as uit elkaar is geweest kan het zijn dat er een steunblokje is omgewisseld.
Het zou er volgens de onderstaande foto uit moeten zien. De as draaien valt niet mee. Eerst de 4 moeren los. Ik moest alles er af nemen en dan de blokjes 1 voor 1 draaien en dan de as weer terugzetten.

DSCN0548a.JPG
DSCN0548a.JPG (90.76 KiB) 12179 keer bekeken
Gr Marco
MF35 3cyl, TeF, Holder ED10, Holder E6, 4x Gravely,Lister,Wolsely,Petter, MF91 harkkeerder, S&S maaibalk, PZgrondbakje, Wifo achterlader,Atlas AL320

fantomas

Bericht door fantomas »

Multigrade motorolie 5W40=Bij koude toestand heeft men dan een viscositeit Van 5.Bij motor op temperatuur heeft deze dan een viscositeit van 40.Voor de rest zal ik niets tegenspreken

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Fantomas,

Voor zover mij bekend (uit diverse bronnen, bv. http://www.atis.net/oil_faq.html )is het als volgt :

Een 10W40 als voorbeeld beteken dat de olie koud een 10 viscositeit heeft. Als de olie warm wordt zal de olie dunner worden in de mate dat een 40 olie dunner zou worden. Een 10 olie zou dus bij dezelfde temperatuur nog dunner zijn. Neemt niet weg dat het altijd dunner en niet dikker wordt.

Groetjes,

René.

fantomas

Bericht door fantomas »

Ja gelijk heb 't ge . De XHVI olie van Shell (semi-synthetish en synthetisch) hebben enkel de eigenschap veel minder te verdunnen bij hoge temperatuur dan de minerale olie.

peter

Bericht door peter »

Hallo, had dit probleem verleden jaar ook bij mijn 135 als we hout aant klieven waren. Deze winter iets meer toeren dan stationair toerental gegeven en hij heeft niet meer olie gelekt via de uitlaat.
grt peter

Plaats reactie