ik heb een nieuw bobijn besteld bij histor parts
daar staat een + en - teken op welke moet naar de contactpunten?
Is dit ook dezelfde aansluiting als de plus op de min staat (batterij) of als de plus op de plus staat (batterij)?
De andere bobijn een niet originele had ik genomen van een kever maar werd heet en is defect dus heb ik er nu eentje besteld specifiek voor een te 20 maar ik durf ze nog niet aan te sluiten omdat ik niet zeker van mijn zaak ben.
contact punten staan op 0.40
staan nieuwe bougie kabels op
nieuwe verdeelkop (sev)
nieuwe rotor (sev)
is wel een franse uitvoering ff 30 ge maar is normaal dezelfde dan de te 20 (denk ik toch)
alvast bedank op voorhand voor jullie hulp
freddy
bobijn
Moderators: Tony, fergie, admin
Re: bobijn
Hallo
Het is de bedoeling dat de vonk op de boegie overslaat van de centrale elektrode naar de aardelektrode. De hoogspanningsaansluiting van de bobine moet dus een postieve spanning hebben t.o.v de aarde of massa van de traktor. In de figuur op deze bladzijde is het typische LUCAS-schema van een engelse traktor met plus aan masa getekend; W op de bobine is de draad die naar de contactpunten gaat; deze liggen uiteindelijk aan masa, dus plus.
Op de LUCAS-bobine staat bij de W-aansluiting een – of SW; bij de WB-aansluiting staat+ of CB. In het schema is zichtbaar dat de kant van de secundaire spoel die niet naar de bougie gaat vastzit aan de primaire spoel en aan de + kant van de bobine. Als de contactpunten open gaan, staat de primaire spoel in serie met de secundaire en helpt zodoende mee met de opbouw van de hoogspanning. In bijlage staat een foto van het circuit.
Groeten Valentijn
Het is de bedoeling dat de vonk op de boegie overslaat van de centrale elektrode naar de aardelektrode. De hoogspanningsaansluiting van de bobine moet dus een postieve spanning hebben t.o.v de aarde of massa van de traktor. In de figuur op deze bladzijde is het typische LUCAS-schema van een engelse traktor met plus aan masa getekend; W op de bobine is de draad die naar de contactpunten gaat; deze liggen uiteindelijk aan masa, dus plus.
Op de LUCAS-bobine staat bij de W-aansluiting een – of SW; bij de WB-aansluiting staat+ of CB. In het schema is zichtbaar dat de kant van de secundaire spoel die niet naar de bougie gaat vastzit aan de primaire spoel en aan de + kant van de bobine. Als de contactpunten open gaan, staat de primaire spoel in serie met de secundaire en helpt zodoende mee met de opbouw van de hoogspanning. In bijlage staat een foto van het circuit.
Groeten Valentijn
- Bijlagen
-
- IMG_2356.jpg (39.34 KiB) 4790 keer bekeken
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: bobijn
Hello Bijde,
Ik heb onlangs een hele discussie over dit probleem gehad op het FOFH forum. Daar beweerde men dat bij het ompoolen van de accu de bobine ook omgedraaid moest worden. Het is niet bepaald eenvoudig om dit goed te berijpen maar ik doe een poging.
Op de tekening hierboven kun je goed zien dat de bobine twee spoelen bevat welke een gezamelijke aansluting hebben (de gene die naar de distributor leid). Hoewel het de beste vonk geeft vanuit een hete electrode is het electro technisch aan de contactpunten kant echter absoluut wenselijk dat de gemeenschappelijke aansluiting aan de contactpunten ligt en niet aan de "hete" kant van de accu. Een bobine met + en - markeringen is vrijwel zeker voorzien van het - teken aan de kant waar de twee spoelen samen komen. Die moet dan ook aan de contact punten kant, de + verbind je met het contact slot. Indien de trekker nu plus aan massa is zal de vonk welliswaar verkeerd om over springen en wellicht wat zwakker zijn maar de contactpunten en condensator zijn je dankbaar !.
Doen we dit andersom zal de spanningspiek op de contactpunten zijde van de zaak veel groter zijn en dat is behalve een zwaardere belasting voor de condensator en de kontakt punten een behoorlijke belasting op de energie in de bobine die anders in de vonk wordt gestoken.
Kort gevat in dit geval de - aansluiting naar de distributor.
Groetjes,
René.
Ik heb onlangs een hele discussie over dit probleem gehad op het FOFH forum. Daar beweerde men dat bij het ompoolen van de accu de bobine ook omgedraaid moest worden. Het is niet bepaald eenvoudig om dit goed te berijpen maar ik doe een poging.
Op de tekening hierboven kun je goed zien dat de bobine twee spoelen bevat welke een gezamelijke aansluting hebben (de gene die naar de distributor leid). Hoewel het de beste vonk geeft vanuit een hete electrode is het electro technisch aan de contactpunten kant echter absoluut wenselijk dat de gemeenschappelijke aansluiting aan de contactpunten ligt en niet aan de "hete" kant van de accu. Een bobine met + en - markeringen is vrijwel zeker voorzien van het - teken aan de kant waar de twee spoelen samen komen. Die moet dan ook aan de contact punten kant, de + verbind je met het contact slot. Indien de trekker nu plus aan massa is zal de vonk welliswaar verkeerd om over springen en wellicht wat zwakker zijn maar de contactpunten en condensator zijn je dankbaar !.
Doen we dit andersom zal de spanningspiek op de contactpunten zijde van de zaak veel groter zijn en dat is behalve een zwaardere belasting voor de condensator en de kontakt punten een behoorlijke belasting op de energie in de bobine die anders in de vonk wordt gestoken.
Kort gevat in dit geval de - aansluiting naar de distributor.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: bobijn
Jullie verschillen dus van mening of begrijp ik het niet!?
Gr Symen.
Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.
Make time for your hobby!
Make time for your hobby!
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: bobijn
Hello Symen,
Ik hoop niet dat het tot hetzelfde menings verschil komt als ik op het engelse forum had, dan stap ik weer uit !. Het liep daar nogal hoog op met alle "geleerden".
Het lijkt wel een gangbaar iets te wezen om je met de polariteit van de vonk bezig te houden maar men vergeet dat het circuit bedoeld is om op een bepaalde manier te werken. Heb je dat verkeerd resulteerd het in een zwakkere vonk. Dat is dan welliswaar beter omdat een hete bougie electrode makkelijker tot het "loslaten" van de electronen te bewegen is en dus eigenlijk van de "hete" naar de "koude" electrode zou moeten springen. Of dat effect sterker is dan de reductie door fout aansluiten is nog zeer de vraag. Effect op je contact punten en condensator heeft het zeker wel, voornamelijk negative.
Groetjes,
René.
Ik hoop niet dat het tot hetzelfde menings verschil komt als ik op het engelse forum had, dan stap ik weer uit !. Het liep daar nogal hoog op met alle "geleerden".
Het lijkt wel een gangbaar iets te wezen om je met de polariteit van de vonk bezig te houden maar men vergeet dat het circuit bedoeld is om op een bepaalde manier te werken. Heb je dat verkeerd resulteerd het in een zwakkere vonk. Dat is dan welliswaar beter omdat een hete bougie electrode makkelijker tot het "loslaten" van de electronen te bewegen is en dus eigenlijk van de "hete" naar de "koude" electrode zou moeten springen. Of dat effect sterker is dan de reductie door fout aansluiten is nog zeer de vraag. Effect op je contact punten en condensator heeft het zeker wel, voornamelijk negative.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: bobijn
Nee René , ik zal deze discussie niet verder aanswengelen. Ik kan je wel volgen. Zal mijn "geleerde" oom nog eens vragen. Die vindt dit soort discussies ook wel interessant. Gr Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.
Make time for your hobby!
Make time for your hobby!