start project TEF

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
laurens
Berichten: 34
Lid geworden op: za 07 nov 2009 18:44
Locatie: Achthuizen

start project TEF

Bericht door laurens »

Hallo,

we zijn pas begonnen met het opknappen e.d. van een TEF. Deze trekker heeft +- 25 jaar niet gedraaid, door onbekende oorzaak startte hij toen niet meer, door gebrek aan tijd is dat toen niet gerepareerd.

Nu is mijn vraag: Denken jullie dat het gehele motorblok uit elkaar moet, en moet worden gereviseerd? Hij heeft altijd binnen gestaan en zonder veel moeite kan ik de krukas draaien.

Alvast bedankt,

groeten Laurens.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: start project TEF

Bericht door fergie »

Hello Laurens,

Om te bepalen of de motor los moet is het beter eerst te kijken hoe de motor loopt. Dan kun je beoordelen of er zoveel slijtage is dat het een revisie noodzakelijk maakt. Dus lijkt het me verstandig uit te vinden waarom hij niet wil(de) starten en de motor aan de loop te brengen.

Dat deze 25 jaar stil heeft gestaan kan best een hoop ellende schelen, oude trekkers krijgen het op een bedrijf altijd zwaar te verduren. Geen of minimaal onderhoud en toch af en toe flink misbruikt worden etc. Niet lopen maakt bovenstaande niet relevant dus kan het best goed uitpakken.

Groeten,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

laurens
Berichten: 34
Lid geworden op: za 07 nov 2009 18:44
Locatie: Achthuizen

Re: start project TEF

Bericht door laurens »

hallo,

bedankt voor het antwoord, dan had ik nog een paar vraagjes:
Moet in de ''brandstofpomp'' nog olie? er zit wel een aftapplug op.
En wat te doen met het vele ketelsteen, roest e.d. in het motorblok(koelsysteem) dit zit erg vast en kan ik er niet uitspoelen. Als dit warm word komt het wel gedeeltelijk los denk ik?

groeten,

Laurens.

Valentijn
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 01 feb 2009 18:22
Locatie: Rummen Belgie

Re: start project TEF

Bericht door Valentijn »

hallo Laurens

De aftapplug opendraaien en olie verversen terug zodat je ze juist terug ziet komen aan de plug.Normaal gezien voorzien van nieuwe brandstof en filters + olie idem koelsysteem kan je beter ook eens doorspoelen .Je kan het natuurlijk ook proberen met enkel nieuwe brandstof voorzie een leiding rechtstreeks naar de pomp met ZUIVERE brandstof ,als hij eenmaal gestart is, niet laten verder draaien met olie van zoveel jaren. leidingen aan injectoren en pomp losdraaien en oude brandstof zorgen dat die uit de pomp is .Pomp goed ontluchten. En dan maar hopen dat hij start.

Groeten Valentijn

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: start project TEF

Bericht door fergie »

Hello Laurens,

De olie in de pomp vul je best bij met verse SAE 15W40 motor olie. Dat doe je door de deksel boven de aftapper weg te nemen. Daar giet je langzaam de olie in tot het uit de aftap kraan gaat stromen. Vervolgens wacht je tot die niet meer druppeld en dan doe je de kraan dicht. Exhter als hij zolang heeft gestaan is het beter de zaak er eerst helemaal uit te spoelen. Draai de aftap kraan er uit en zuig met een slangetje en een flinke spuit de drap er uit. Vervolgens vul je met schone diesel. Dat laat je een paar uur staan en dat zuig je er dan weer uit. Dan vullen met olie zoals beschreven. Terwijl je dit open hebt liggen controleer even of de schuifstang beweegt als je aan de stop knop trekt en dat die goed vrij beweegt. Anders even in de kruipolie spuiten en na enige tijd proberen of er beweging in wil komen. Lukt het niet dan meld je je maar weer.

Beste is nieuwe brandstof te gebruiken. Tap alle oude brandstof af, verwijder de filters en maak de bekers goed schoon. Plaats nieuwe filters. De tank kun je het beste even demonteren en schoonmaken. Gooi er een fiets ketting in en schud de tank alle kanten op. Daarna goed spoelen. Indien er nog een hulp tankje aanwezig is bestaat de kans dat die verstopt zit, da's erg lastig goed schoon te krijgen. Eventueel kun je die dan er tussen uit laten voor de test.

De pomp helemaal ontluchten tot je schone diesel hebt. Laat de verstuiver leidingen goed leeg lopen en zet die vervolgens aan de pomp zijde weer vast. Dan ga je het best slepen voor het starten. Indien je geen remmen hebt kun je dat best met een trekstang doen. Als je diesel bij alle vier verstuivers hebt na een tijdje slepen kun je de moeren daar ook weer vast zetten. Hou tijdens het slepen ook even de olie druk meter in de gaten, als je geen druk krijgt is er iets niet in de haak. Vervolgens kun je dan al slepend een startpoging ondernemen.

Probeer niet de motor te starten als :

1. de schuifstang in de pomp niet goed vrij is.
2. de pijp achter op de pomp die naar het inlaat spruitstuk loopt defect of niet aanwezig is.
3. Het membraam in de pomp gescheurd is.

Dat laatste test je door de pijp genoemd in 2 los te nemen en aan de stopknop te trekken. Terwijl je de knop vast houd sluit je nu de aansluiting op de pomp af met een vinger waarna je de knop los laat. De stang in de pomp zal nu een stuk terug schieten maar hij moet na een stukje blijven staan. Blijft hij niet staan is het membraam lek of gescheurd.

Indien je een van deze zaken niet in orde hebt is de kans groot dat de motor na starten dusdanig hard gaat lopen dat hij kapot loopt, meestal dusdanig dat het een paar honder kilo oudijzer opleverd. Kontroleer het dus goed voor je begint.

groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie