lekkage brandstofpomp

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
rob

lekkage brandstofpomp

Bericht door rob »

Hallo,

Van de brandstofpomp van mijn TEF lekt de knop voor de extra diesel.
Nu wordt daar niet echt diep in gegaan in het werkplaatshandboek, en mijn vraag is dan ook:
Is dit zelf te demonteren en reviseren?
Zo ja, hoe?

Groet,
Rob
MF 35 4-cyl. (1958), MF 135 fr. (1966), TEF (1954),
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).

fergie
Contacteer:

Re: lekkage brandstofpomp

Bericht door fergie »

Hello Rob,

Normaal staat er ter hoogte van deze knop nooit diesel. Dus even de aftap kraan op de pomp open draaien en de overtollige diesel aftappen zoals je normaal bij onderhoud moet doen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

rob

Bericht door rob »

Hoi René

Dat aftappen had ik laatst al eens gedaan, maar het lekken blijft.
Die knop kan ik trouwens ook niet indrukken. Ik weet niet of dat nog wat uitmaakt?

Groet,
Rob
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Rob,

Op zich is het niet erg dat je het ding niet kunt indrukken, alleen starten is dan wat moeizamer bij koud weer. Ding zit vaak vol met rommel. Demonteer het ding, leg hem een paar dagen in een bak diesel en probeer dan steed het ding even in te drukken (ondergedompeld) tot hij weer gangbaar is.

Het is eigenenlijk een maximum brandstof aanslag. Door op de knop te drukken slaat de pomp op bijna 200% voor makkelijk starten. Daarbij wordt je dan door de enorme rookontwikkeling er aan herinnerd dat het ook wel de rook-aanslag wordt genoemd. Ding is daarom ook verzegeld en dus niet zomaar uit elkaar draaien !. Overigens zitten er geen afdichtingen in voor diesel, de oorzaak moet toch elders liggen.

Normaal staat er alleen diesel in de bovenste paar cm. van de pomp (het schuine stuk ongeveer). Daaronder zit lucht (en de regelstang die tot in de knop loopt). Echter een plunjer heeft altijd een beetje lekkage (en dat moet ook voor de smering) wat langzaam in de smeerolie terecht komt. Dat moet je dus ook regelmatig aftappen. Als dat niet gebeurt zal het carter vol raken en vervolgens ook de kamer er boven waardoor je dan lekkage via die knop kunt krijgen. Overigens ook flinke kans dat de open zijde van de regulateur vol loopt en daar kan het membraam niet best tegen.

Als je hem nu weer af tapt wat komt er dan uit ?. (hoeveel)

groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

rob

Bericht door rob »

Hoi,

Ik zal de pomp deze week wel even aftappen en meten wat eruit komt.

René, je schrijf dat de rookaanslag (mooi woord trouwens) niet zomaar uit elkaar te halen is: kan ik hem dan wel zonder hem te slopen het als geheel van de pomp afdraaien?

Groet,
Rob

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Rob,

Jep, dat kan. Je kunt het ding ook wel demonteren (is niet moeilijk) maar meet voor dien eerst met een (digitale) schuifmaat eerst de instelling op. Je meet de diepte van de stelschroef van de pomp zijde gezien op en noteer die. Als je het ding dan later weer in elkaar zet deze afstand weer exact zo instellen.

Groetjes,

René.

Plaats reactie