Aansluiting dynamo/regelaar bij Perkins A4-248

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Luc Jehaes

Aansluiting dynamo/regelaar bij Perkins A4-248

Bericht door Luc Jehaes »

Hallo,

Ik zit een beetje in de knoi met de aansluiting van de dynamo met bijhorende aansluiting. De dynamo beschikt over 2 aansluitingen, een M6 en en M5.
Van deze aansluitklemmen lopen twee kabels rechtstreeks naar de regelaar naar de aansluitklemmen DF eb D+61. Op de regelaar is ook een klemaansluiting die rechtstreeks met de massa is verbonden en een laatste klem (B+) waarvan de kabel aan het andere uiteinde is losgekomen. Is dit de kabel die de laadstroom voor de accu levert en waar moet deze worden aangesloten??
Men heeft mij reeds verteld dat ik deze achter de A-meter moet aansluiten. Deze A-meter wordt aan de ingang gevoed met de + die rechtstreeks van de accu(en startermotor) komt. Van de A-meter uitgang gaat een kabel door naar het contactslot dat op zijn beurt de starterknop primair voedt.

Hoe kan ik de werking van de dynamo testeh /meten ?

Hopende op enkele reacties, tot wederhoren.

Luc J

fergie
Contacteer:

Re: Aansluiting dynamo/regelaar bij Perkins A4-248

Bericht door fergie »

Hello Luc,

De M5 is de veld (field) aansluiting en de M6 de D+ (dynamo) aansluiting. Bij gelijkstroom dynamo's is de kleinste altijd het veld.

Regelaar aansluitingen : B+ op de accu (via de ampere meter is wel handig, aan de contactslot kant aansluiten) , Df=veld, D+61=D+, E=aarde/massa.
Als de zaak langere tijd stil heeft gestaan of de accu polariteit is veranderd (of nieuwe dynamo) is het verstandig even de dynamo te "polariseren". Neem daartoe de veld aansluiting op de dynamo even los. Verbind daar een stuk draad aan van 2,5mm^2 of dikker aan dat lang genoeg is om bij de accu of startmotor te komen. Houd die draad 10 seconden op de accu pool die niet massa is (dus die aan de startmotor zit). Daarna de veld aansluiting weer monteren.

Testen doe je door de motor te starten en een beetje gas te geven. Bij genoeg toeren zal de dynamo verbonden worden met de accu en zie je de ampere meter met een sprong van de 0 stand komen. Een goede dynamo zal bij een lege accu tot 15 ampere leveren.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Luc Jehaes

Hoi René,

Hartelijk dank voor je snelle reactie. Ik zal de field(M5) en dynamo(M6) aansluitingen nog eens volgen. Ik ga er vanuit dat deze op de juiste klemmen van de regelaar toekomen. (zijn niet los geweest) Het was hem dus vooral te doen om de B+ klem van de regelaar. Dan was het toch zo zoals ze me hadden verteld.
Wat ik eigenlijk niet goed begrijp is hoe deze stroom wordt gemeten in de A-meter als je hem erachter aansluit.
Is het niet zo dat de conventionele stroom van de + naar de - stroomt. Dus van de + van de accu door de A-meter, door een verbruiker en vervolgens naar de - (massa) .
Naar welke kant moet de A-meter uitslaan, toch naar de + richting hé.

Klopt het dat de regelaar de bekrachtigingsspanning voor de dynamo regelt ifv het toerental van de motor waardoor uiteindelijk de laadstroom wordt geregeld.
Is het ook zo dat de spanning (laadstroom) in de rotor wordt ontwikkeld bij een dynamo en de bekrachtigingsspanning gebruikt wordt voor de statorwikkeling.

Is misschien allemaal fel theoretisch maar toch wel interessant.

Gr.

Luc J

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Luc,

Ik heb eens een FAQ geschreven over de dynamo en de aanverwante vraagstukken : viewtopic.php?f=6&t=203
Dit bevat ook een schema (TEF in dit geval) wat in basis princiepe identiek is aan wat jij zou moeten hebben. Als de meter bij het laden
negatief uitslaat de bijde aansluitingen verwisselen, hij moet bij laden natuurlijk positief uitslaan.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Luc Jehaes

Hallo René,

Ik wou nog eens naar je FAQ gaan zien en meer bepaald naar het aansluit-schema mbt dynamo en toebehoren bij de TEF20. Zou het kunnen dat het schema verwijderd is ?

Met dank en vriendelijke groeten,

Luc J

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Luc,

Excuseer, ben fotos' aan het reorganiseren geweest in m'n photobucket dus de link was gewijzigd. Bij deze weer hersteld en meteen ook even hier :

Afbeelding

Groetjes,

René.

Luc Jehaes

Dag René,

Hartelijk dank voor de moeite en de snelle reactie.

Groetjes en nog een fijn weekend,

Luc J

Plaats reactie