Gloeispiraal met dieselaansluiting

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Luc Jehaes

Gloeispiraal met dieselaansluiting

Bericht door Luc Jehaes »

Hallo,

Bij mijn Perkins A4-248 bevindt zich in het inlaatspruitstuk een gloeispiraal met een aansluiting van een dieselleiding die komt van de retour van de hoofdfilter.
Ik twijfel of deze gloeispiraal nog werkt . Ik heb de test als volgens uitgevoerd :

-) De gloiepsiraal eruit genomen en losgekoppeld van de leiding.
-) De + en de - rechtstreeks aan de batterij gekoppeld .
Wat heb ik kunnen vaststellen :
-) Kortstondig zie ik wat vonkjes onderaan in de gloeispiraal, en dan niets meer. Maak ik dan direct daarna opnieuw contact dan gebeurd er niets meer. Wacht ik een (lange)tijdje dan treden de vonken opnieuw op.
-) De spiraal zelf zie ik helemaal niet opgloeien. Ik ga er van uit dat deze toch zou moeten gaan gloeien na verloop van tijd ??

Op de tractor komt voeding rechtstreeks van de (trek)start schakelaar, bij half uitgetrokken stand. Er zit geen relais tussen, is dit normaal ?

Is er iemand die me kan vertellen wat er zou kunnen schelen?

Met dank en vriendelijke groeten,

Luc J

Valentijn

Re: Gloeispiraal met dieselaansluiting

Bericht door Valentijn »

hallo Luc

De gloeispiraal moet na ekele seconden stilaan rood beginnen worden als je ze rechtstreeks aansluit op de batterij en dit iedere keer opnieuw na een volgende poging,ik denk niet dat er zich een relais in het circuit van gloeien bevind.Om eventueel de gloeischakelaar te testen kan je op de uitgang van de schakelaar een voltmeter houden en zien of je spanning hebt.

MVG Valentijn

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Daar,

De gloei spiraal zou na enkele seconden langzaam rood moeten worden en na een seconde of 10-15 hel oranje zijn. Deze is dus duidelijk defect.

De schakelaar kun je inderdaad proberen met een volt meter maar in de praktijk geeft dit niet altijd betrouwbare resultaten omdat een meter geen balasting vormt (er wordt geen stroom getrokken). Gebruik daarom altijd een lampje van 5 watt met een paar draden en krokodille bekjes er aan. Die trekt wel stroom en geeft daarom altijd een betrouwbaar resultaat. Als het contact namelijk goed genoeg blijkt voor de meter zal de stroom die de lamp trekt voor genoeg spannings verlies zorgen om hem minder fel of helemaal niet te laten branden.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Luc Jehaes

Hallo,

Blijkt dan toch dat de spiraal kapot is. Is er enige verklaring voor het kortstondig vonkeffect, of is dit een bijkomende indicatie van het defect. Onderaan in de gloeispiraal zie je als het ware hetzelfde zitten als wat je ziet op de kop van een bougie van een benzinemotor. Heeft dit enige functie, of stel ik me dat verkeerd voor?
Kan ik eigenlijk het inspuiten van de diesel ook testen of is dit moeilijk?

De functie van de schakelaar had ik reeds getest, deze is OK.

Allez, alvast bedankt voor jullie nuttige informatie.

Gr.

Luc J

sjoerdb

Bericht door sjoerdb »

ik denk dat het inspuiten van diesel niet te controleren is omdat er pas doorgelaten wordt van diesel bij een roodgloeiende spiraal is.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello luc,

De functie van deze "vlambougie" is diesel te verdampen. Daartoe is hij voorzien van een gloeispiraal en een thermo-klep. Als de spiraal warm genoeg is opend de klep en laat de diesel toe om te verdampen. (de meesten starten te laat waardoor de zaak in de fik vliegt, da's niet de bedoeling maar werkt wel)

Het vonkeffect is duidelijk een symptoom van het defect, nl een gebroken gloeidraad die half contact maakt.

Zonder warmte verdamp je niks dus is de vraag of de klep werkt ook niet interesant meer. Ook niet omdat dit soort grut makkelijk te verkrijgen is : (zie foto)
Dit is sparex no S.40626 (perkins no 2666103) en die kun je bij de meeste landbouwmechanisatie bedrijven die sparex voeren zo bestellen.

Groetjes,

René
Bijlagen
40626_pic1.jpg
40626_pic1.jpg (4.91 KiB) 6717 keer bekeken
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Luc Jehaes

Hallo allen,

Ik ga ervoor zorgen dat ik snel een andere heb.
Alvast bedankt voor jullie hulp en de nuttige informatie die ik hierlangs bekomen heb. Het is voor mij de eesrte keer dat ik van dergelijk forum gebruik maak. Ik ben echt wel verwonderd van de snelle reacties .

Nog eens bedankt en tot wederhoren, ik hou jullie op de hoogte van de verdere afloop.

Gr.

Luc J

Plaats reactie