probleem met de branstofpomp
Moderators: Tony, fergie, admin
probleem met de branstofpomp
Mijn fe 35 4 cilinder van 1959 loop heel mooi en rookt niet als hij warm is.
Alleen het starten kan iets beter en de eerste 5 min rookt hij wel redelijk.
Ik moet ook altijd gloeien met starten ook al hij warm is.
Nu had ik al op het forum gelezen dat de timing van de brandstof verloopt door slijtage aan de ketting.
Dus van middag heb ik gekeken of die op tijd staat.
Dat is dus niet het geval, hij staat er zeker meer dan 5 mm langs en als ik de pomp verdraai tot het einde dan komen de streepjes ook nog lang niet overeen.
Nu maak ik mij een beetje zorgen over dat de circlip waar het streepje op staat een stukje verdraait is.
Hoe kan ik dat nakijken?
Wat me ook op viel bij het FAQ (veelgestelde vragen) onder het onderwerp Inspuit timing 23C diesel dat er op de foto de circlip veel hoger zit dan bij mij.
Is het normaal dat de traktor nog mooi loopt en niet heel slecht start terwijil hij er meer dan 5 mm langs zit?
Ik ben bang dat als ik de distrbutieketting vervang en de pomp dan zo verdraai dat de streepjes overeen komen, dat het inspuitmoment al helemaal niet meer klopt.
Ik hoop dat ik het zo goed uitgelegd heb en iemand mij kan helpen.
Groetjes Richard
Alleen het starten kan iets beter en de eerste 5 min rookt hij wel redelijk.
Ik moet ook altijd gloeien met starten ook al hij warm is.
Nu had ik al op het forum gelezen dat de timing van de brandstof verloopt door slijtage aan de ketting.
Dus van middag heb ik gekeken of die op tijd staat.
Dat is dus niet het geval, hij staat er zeker meer dan 5 mm langs en als ik de pomp verdraai tot het einde dan komen de streepjes ook nog lang niet overeen.
Nu maak ik mij een beetje zorgen over dat de circlip waar het streepje op staat een stukje verdraait is.
Hoe kan ik dat nakijken?
Wat me ook op viel bij het FAQ (veelgestelde vragen) onder het onderwerp Inspuit timing 23C diesel dat er op de foto de circlip veel hoger zit dan bij mij.
Is het normaal dat de traktor nog mooi loopt en niet heel slecht start terwijil hij er meer dan 5 mm langs zit?
Ik ben bang dat als ik de distrbutieketting vervang en de pomp dan zo verdraai dat de streepjes overeen komen, dat het inspuitmoment al helemaal niet meer klopt.
Ik hoop dat ik het zo goed uitgelegd heb en iemand mij kan helpen.
Groetjes Richard
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: probleem met de branstofpomp
Hello Richard,
De ring blijkt inderdaad te verdraaien. Ben dat nu enkele keren tegen gekomen. Daar kun je alleen zelf niets aan controleren, dat moet een diesel service bedrijf voor je doen.
Heb je overigens al de verstuivers gecontroleerd ?. Druk (130) en verstuiver patroon ?. Of laten controleren ?. Let overigens op,bij een motor met losse gloeipluggen in elke cylinder heeft die twee stralen !.
Groetjes,
René.
De ring blijkt inderdaad te verdraaien. Ben dat nu enkele keren tegen gekomen. Daar kun je alleen zelf niets aan controleren, dat moet een diesel service bedrijf voor je doen.
Heb je overigens al de verstuivers gecontroleerd ?. Druk (130) en verstuiver patroon ?. Of laten controleren ?. Let overigens op,bij een motor met losse gloeipluggen in elke cylinder heeft die twee stralen !.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: probleem met de branstofpomp
Bedankt voor je antwoord René.
Het viel mij op dat onder het plaatje op de branstofpomp wat je los moet draaien nog een klein streepje staat op het pomphuis in het midden.
Moet dat streepje overeen komen met het streepje op de circlip?
En hoort de circlip met het streepje in het midden te zitten of is het normaal dat die meer naar onder zit?
Ik kan de pomp wel weg brengen naar een diesel service bedrijf maar wat zal me dat gaan kosten?.
En dan had ik toch graag zeker willen weten of er iets mis mee is.
Is het normaal dat als de markeer strepen 5mm uit elkaar staan dat de motor nog goed loopt?
Ik ben ook aan het bedenken om de distrbutieketting te vervangen en dan kijken of ik de pomp dan wel op tijd kan zetten en zo niet het dan op gehoor te doen.
De verstuivers heb ik niet gecontroleerd de traktor loopt best mooi dus ik maak me daar niet zo veel zorgen over.
Weet iemand toevallig een goed diesel service bedrijf in de buurt van Roermond te zitten?
Groetjes Richard
Het viel mij op dat onder het plaatje op de branstofpomp wat je los moet draaien nog een klein streepje staat op het pomphuis in het midden.
Moet dat streepje overeen komen met het streepje op de circlip?
En hoort de circlip met het streepje in het midden te zitten of is het normaal dat die meer naar onder zit?
Ik kan de pomp wel weg brengen naar een diesel service bedrijf maar wat zal me dat gaan kosten?.
En dan had ik toch graag zeker willen weten of er iets mis mee is.
Is het normaal dat als de markeer strepen 5mm uit elkaar staan dat de motor nog goed loopt?
Ik ben ook aan het bedenken om de distrbutieketting te vervangen en dan kijken of ik de pomp dan wel op tijd kan zetten en zo niet het dan op gehoor te doen.
De verstuivers heb ik niet gecontroleerd de traktor loopt best mooi dus ik maak me daar niet zo veel zorgen over.
Weet iemand toevallig een goed diesel service bedrijf in de buurt van Roermond te zitten?
Groetjes Richard
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: probleem met de branstofpomp
Hello Richard,
Versleten verstuivers geeft rook, slecht starten en te weinig vermogen. Zegt helemaal niets over hoe de motor op gehoor loopt !. Testen die hap !.
De foto is overigens van een 3-cylinder, is ter illustratie, bij de 4 cylinder zit de markeering meestal lager.
Welke merktekens staan er 5mm uit elkaar ?. Tevens, heb je de motor niet terug gedraaid toen je voorbij de timing was ?. In sommige gevallen kan het nodig zijn de pomp aandrijving mechanisch te belasten via de teller aansluiting met een hulpstuk. (dat zou zijn als je de pomp nog door ziet draaien als je de krukas goed zet)
Zit niet echt in de buurt van roermond dus wie er in de buurt zit.....
Groetjes,
René.
Versleten verstuivers geeft rook, slecht starten en te weinig vermogen. Zegt helemaal niets over hoe de motor op gehoor loopt !. Testen die hap !.
De foto is overigens van een 3-cylinder, is ter illustratie, bij de 4 cylinder zit de markeering meestal lager.
Welke merktekens staan er 5mm uit elkaar ?. Tevens, heb je de motor niet terug gedraaid toen je voorbij de timing was ?. In sommige gevallen kan het nodig zijn de pomp aandrijving mechanisch te belasten via de teller aansluiting met een hulpstuk. (dat zou zijn als je de pomp nog door ziet draaien als je de krukas goed zet)
Zit niet echt in de buurt van roermond dus wie er in de buurt zit.....
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: probleem met de branstofpomp
weet je ook zeker dat alle verstuivers en plunjers goed schoon zijn?
mijne leken op het oog schoon totdat ze werden doorgepompt en schoongemaakt..
dat kan ook een heel groot verschil maken
t kan ook zijn dat je distributieket wat aan t uitrekken is?
dan staat de timing ook anders.. in dit geval wat later..
ik weet zelf eerlijk gezegd ook niet om de hoeveel uur je zon ket moet bijstellen..
zul je fergie moete vragen
mijne leken op het oog schoon totdat ze werden doorgepompt en schoongemaakt..
dat kan ook een heel groot verschil maken

t kan ook zijn dat je distributieket wat aan t uitrekken is?
dan staat de timing ook anders.. in dit geval wat later..
ik weet zelf eerlijk gezegd ook niet om de hoeveel uur je zon ket moet bijstellen..
zul je fergie moete vragen

Re: probleem met de branstofpomp
ik heb zelf mn ket laten vervangen door een monteur van MFrich schreef:Mijn fe 35 4 cilinder van 1959 loop heel mooi en rookt niet als hij warm is.
Alleen het starten kan iets beter en de eerste 5 min rookt hij wel redelijk.
Ik moet ook altijd gloeien met starten ook al hij warm is.
Nu had ik al op het forum gelezen dat de timing van de brandstof verloopt door slijtage aan de ketting.
Dus van middag heb ik gekeken of die op tijd staat.
Dat is dus niet het geval, hij staat er zeker meer dan 5 mm langs en als ik de pomp verdraai tot het einde dan komen de streepjes ook nog lang niet overeen.
Nu maak ik mij een beetje zorgen over dat de circlip waar het streepje op staat een stukje verdraait is.
Hoe kan ik dat nakijken?
Wat me ook op viel bij het FAQ (veelgestelde vragen) onder het onderwerp Inspuit timing 23C diesel dat er op de foto de circlip veel hoger zit dan bij mij.
Is het normaal dat de traktor nog mooi loopt en niet heel slecht start terwijil hij er meer dan 5 mm langs zit?
Ik ben bang dat als ik de distrbutieketting vervang en de pomp dan zo verdraai dat de streepjes overeen komen, dat het inspuitmoment al helemaal niet meer klopt.
Ik hoop dat ik het zo goed uitgelegd heb en iemand mij kan helpen.
Groetjes Richard
maar achteraf kun je het zelf ook doen..
gewoon met de hand doordraaien.. totdat de merktekens tegenover elkaar staan.. van krukas deel en nokkenas..
die van de pomp wil inderdaad verschuiven als je de ket los haalt..
maar als je t rustig aan doet kan het niet mis gaan.
de ket ook van onderaf leggen en dan omhoog werken.. dan kun je t tandwiel van de pomp ten alle tijde weer goed zetten..
het leek mij ook eerst een heel gefriemel maar met een beetje geduld en met 2 man ben je zo klaar

Re: probleem met de branstofpomp
Ik bedoelde dat het streepje op de ring met de G in de brandstofpomp en het streepje op de circlip zeker meer dan 5 mm uit elkaar staan.
Kan de motor dan nog goed lopen en redelijk starten zoals hij nu doet?
Als dat niet mogelijk is dan weet ik dat de circlip verdraait is.
Dat met de verstuivers doe ik na ik de timing goed heb.
Morgen probeer ik nog een keer de branstofpomp op tijd te zetten en dan de pomp aandrijving mechanisch te belasten via de teller aansluiting zo als René zij.
Groetjes Richard
Kan de motor dan nog goed lopen en redelijk starten zoals hij nu doet?
Als dat niet mogelijk is dan weet ik dat de circlip verdraait is.
Dat met de verstuivers doe ik na ik de timing goed heb.
Morgen probeer ik nog een keer de branstofpomp op tijd te zetten en dan de pomp aandrijving mechanisch te belasten via de teller aansluiting zo als René zij.
Groetjes Richard
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: probleem met de branstofpomp
Hello Richard,
Dat kan niet lijkt mij. 0,25 mm daar is 1º op de krukas dus 5 mm zou 20º zijn, da's wel heel erg veel voor een bezine, laat staan voor een diesel. Je zou de circlip dus op de correcte plaats moeten laten zetten door een diesel service bedrijf om de afstelling goed te krijgen.
Verstuivers meteen ook even laten controleren. Vaak wordt de druk wat hoger gezet om bij een versleten nozle toch een mooi patroon te krijgen maar dat werkt averechts op het starten (zeker bij de 23C) en geeft toch ook rooken.
@willy, de 35 motor is nogal anders dan de TEF motor !. Heeft een roterende pomp en andere aandrijving.
Groetjes,
René.
Dat kan niet lijkt mij. 0,25 mm daar is 1º op de krukas dus 5 mm zou 20º zijn, da's wel heel erg veel voor een bezine, laat staan voor een diesel. Je zou de circlip dus op de correcte plaats moeten laten zetten door een diesel service bedrijf om de afstelling goed te krijgen.
Verstuivers meteen ook even laten controleren. Vaak wordt de druk wat hoger gezet om bij een versleten nozle toch een mooi patroon te krijgen maar dat werkt averechts op het starten (zeker bij de 23C) en geeft toch ook rooken.
@willy, de 35 motor is nogal anders dan de TEF motor !. Heeft een roterende pomp en andere aandrijving.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....