Spannen distrbutieketting Tef

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
stefan

Spannen distrbutieketting Tef

Bericht door stefan »

Hallo,

Ik ben bezig met enkele werkzaamheden aan mijn tef. Ik heb er een sirocco kap op geplaatst voor de werkzaamheden als het weer iets minder is. Ook heb ik de achterbanden vervangen voor een nieuwe set. Nu de volgende vraag, ik hoor de distributieketting iets aanlopen in het huis. Ik zie de kettingspanner zitten in het huis, hoe moet ik nu spannen, met andere woorden hoever moet ik de bout indraaien, moet dit gebeuren als de motor loopt? Moet ik het instellen op basis van gevoel of is er een bepaalde truc voor. Alvast bedankt. Ps ik zal binnekort enkele fotos posten van de TEF met Sirocco kap.

fergie
Contacteer:

Re: Spannen distrbutieketting Tef

Bericht door fergie »

Hello Stefan,

Volgens het manual :

Decompressie vol "aan" (dus motor draaid makkelijk). Slinger de motor enkele omwentelingen rond. Draai borgmoer los en een flink stuk vrij van het deksel. Draai spanschroef aan tot je duidelijk de ketting om de tandwielen voelt wikkelen. (motor slingert zwaar)

Nieuwe motor / ketting : Draai de spanner bout 3 hele slagen uit en borg in die positie
Ingelopen/gebruikte ketting : kontroleer dat de motor zwaar draait met de slinger. Draai steeds 1/2 slag terug tot de motor vrij draaid + 1/2 slag. In die stand borgen. Daarna kontroleren bij een paar slagen rond slingeren dat ie niet ergens klemt. In de praktijk is dit gemiddeld 2 hele slagen los.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

stefan

Bericht door stefan »

Ik krijg de borgmoer met geen mogelijkheid los. Waarschijnlijk is het spannen van de ketting al een hele tijd niet meer gedaan. Ook de bout zit muurvast, hoe kan ik dit het beste oplossen.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Stefan,

Goed passende sleutel of dop (liefst de correcte engelse maat) en dan met een hamer op de sleutel slaan. Meestal hoeg je niet hard te slaan alleen gedult hebben. Begin niet met een brander de zaak te verwarmen, dat resulteerd vrijwel zeker in een gebartsten deksel. Als het echt niet wil dan deksel uitbouwen en de hele handel in een oven opwarmen (zodat het gelijkmatig gebeurd). Montage door de spanner vast te binden aan het tandwiel dat de pomp aan drijft. Dan als het deksel er op is het touw verwijderen via het dekseltje.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Zet eens een sleutel tegelijk op bout en op de moer.
Je kunt nu meer kracht zetten. Dat het vast kan zitten, klopt wel.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

stefan

Bericht door stefan »

Ik ben bang, dat ik de bout overdraai, of zoals opgemerkt de behuizing beschadig.
Ik heb inch steek/ring sleutels, maar ik kom lastig bij de borgmoer. De behuizing verwijderen lijkt me niet moeilijk, ik neem aan, dat de pulley van krukas moet en dat erachter de behuizing zich geen olie bevindt. Het terugmonteren van de spanner is zoals opgemerkt dan wel weer moeilijk, maar de bout is natuurlijk beter te verwijderen en gangbaar te maken als het deksel los is.

Plaats reactie