accu laden
Moderators: Tony, fergie, admin
-
accu laden
Hallo,
heb nog een vraagje voor rene denk k.
heb bij mn trekker een onderhoudsvrije accu volgens mij een gel accu,
kan k die met een gewone lader laden of is dat slecht heb wel vel meningen gehoord maar weet jij er iets vanaf?
groeten rinze
heb nog een vraagje voor rene denk k.
heb bij mn trekker een onderhoudsvrije accu volgens mij een gel accu,
kan k die met een gewone lader laden of is dat slecht heb wel vel meningen gehoord maar weet jij er iets vanaf?
groeten rinze
Groeten Rinze
-
- Site Admin
- Contacteer:
Re: accu laden
Rinze,
Een Gel accu kun je met een keer of twee keer laden met een gewone accu lader voorgoed naar de eeuwige jachtvelden helpen. Ik spreek uit ervaring. Een Gel accu gaat kapot als de laadspanning te hoog is. En dat is juist wat er gebeurd met een ouderwetse accu lader.
Een gewone accu kun je wel met een normale acculader op laden. Dat is geen enkel probleem.
Een Gel accu kun je met een keer of twee keer laden met een gewone accu lader voorgoed naar de eeuwige jachtvelden helpen. Ik spreek uit ervaring. Een Gel accu gaat kapot als de laadspanning te hoog is. En dat is juist wat er gebeurd met een ouderwetse accu lader.
Een gewone accu kun je wel met een normale acculader op laden. Dat is geen enkel probleem.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
-
- Contacteer:
Hello Rinze,
Wat Gerrit beschrijft klopt inderdaad. Het kan op zich wel maar :
1. Nooit de snel-laad stand inschakelen (spanning te hoog)
2. blijf er bij, zodra de stroom zakt stoppen met laden.
3. Gebruik dus een lader met een ampere meter, zie 2.
Wil je voor safe gaan koop dan een geregelde lader, liefst een drie-traps systeem, meestal staat er wel bij geschikt voor gell accu's. Die accu's zijn nogal prijzig en de lader ook maar een keer fout is veel duurder !.
Groetjes,
René.
Wat Gerrit beschrijft klopt inderdaad. Het kan op zich wel maar :
1. Nooit de snel-laad stand inschakelen (spanning te hoog)
2. blijf er bij, zodra de stroom zakt stoppen met laden.
3. Gebruik dus een lader met een ampere meter, zie 2.
Wil je voor safe gaan koop dan een geregelde lader, liefst een drie-traps systeem, meestal staat er wel bij geschikt voor gell accu's. Die accu's zijn nogal prijzig en de lader ook maar een keer fout is veel duurder !.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
oh ok bedankt voor de goeie uitleg ik heb een onderhouds vrije accu.
weet niet zeker of t een gel accu is maar ze zeggen dat bij een gel accu je de vloeistof niet hoort als je de accu beweegt dat is bij die van mij wel net zo als de lood accu.
weet niet zeker of t een gel accu is maar ze zeggen dat bij een gel accu je de vloeistof niet hoort als je de accu beweegt dat is bij die van mij wel net zo als de lood accu.
Groeten Rinze
-
- Site Admin
- Contacteer:
Rinze,
Dan heb jij dus een onderhoudsvrije gewone accu en geen Gel accu. Ik dat geval kun je dus de accu met een gewone acculader laden tot dat de accu begint te borrelen. Dan wel gelijk stoppen. Daarna kun je de accu weer in de trekker zetten en weer starten.
Zet een accu trouwens nooit op een betonnen vloer maar altijd op houten plank.
Dan heb jij dus een onderhoudsvrije gewone accu en geen Gel accu. Ik dat geval kun je dus de accu met een gewone acculader laden tot dat de accu begint te borrelen. Dan wel gelijk stoppen. Daarna kun je de accu weer in de trekker zetten en weer starten.
Zet een accu trouwens nooit op een betonnen vloer maar altijd op houten plank.
Groetjes Gerrit Preuter
-
- Contacteer:
Hello Allemaal,
In m'n FAQ over accu's stond wel dat een "natte accu" klotst als je hem schud, nu ook dat een Gel accu dat niet doet !.
Groetjes,
René.
In m'n FAQ over accu's stond wel dat een "natte accu" klotst als je hem schud, nu ook dat een Gel accu dat niet doet !.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
-
- Contacteer:
hoi,
Ik gebruik al 2jaar voor mijn cormick een lader die je er aan kan zetten
en die dan het gebruik van de akku simuleert gebruiken motorrijders ook veel
ik kan mijn cormick altijd starten
weet niet of het goed voor de akku is die heb ik twee jaar geleden nieuw gekocht en tot nu toe werk het altijd
groet Bert
Ik gebruik al 2jaar voor mijn cormick een lader die je er aan kan zetten
en die dan het gebruik van de akku simuleert gebruiken motorrijders ook veel
ik kan mijn cormick altijd starten
weet niet of het goed voor de akku is die heb ik twee jaar geleden nieuw gekocht en tot nu toe werk het altijd
groet Bert
TEF, Grondbakje vierwielige 2zijdenkipper (duitse wagen)
Cormick ded3
http://members.lycos.nl/ferguson/index.htm
Cormick ded3
http://members.lycos.nl/ferguson/index.htm
-
- Contacteer:
Hello Bert,
Dat soort laders is inderdaad niet schadelijk voor een accu zoals een druppel lader dat is. Let er wel op dat de laadstroom van deze apparaten minimaal 5% van de accu cappaciteit is.
Groetjes,
René.
Dat soort laders is inderdaad niet schadelijk voor een accu zoals een druppel lader dat is. Let er wel op dat de laadstroom van deze apparaten minimaal 5% van de accu cappaciteit is.
Groetjes,
René.
-
Hallo Bert,
heb jij misschien het merk en type van jou lader.
Ik heb inmiddels aardig wat accu's bij te houden en ben aan het oriënteren naar laders.
Ik vind het allemaal erg verwarrend wat er op internet staat.
Ik heb gezien dat de minimale laadstroom 10% moet zijn. René, jij hebt het over 5%!
Dus als er iemand verder tips heeft alvast bedankt.
heb jij misschien het merk en type van jou lader.
Ik heb inmiddels aardig wat accu's bij te houden en ben aan het oriënteren naar laders.
Ik vind het allemaal erg verwarrend wat er op internet staat.
Ik heb gezien dat de minimale laadstroom 10% moet zijn. René, jij hebt het over 5%!
Dus als er iemand verder tips heeft alvast bedankt.
Groeten,
Frank
Ferguson TEF met orginale grondbak (1955),
Goudland kantelploeg GK-??,
Amazone Kalkverspreider, Eg voor in de hef, Achterlader met mestvork,
Renault R89 met grondbak (1970),
Holder EDII met ploeg en frees (1951)
BMW R27 (1963), Solex 2x, Nekaf M38A1 (1957)
Frank
Ferguson TEF met orginale grondbak (1955),
Goudland kantelploeg GK-??,
Amazone Kalkverspreider, Eg voor in de hef, Achterlader met mestvork,
Renault R89 met grondbak (1970),
Holder EDII met ploeg en frees (1951)
BMW R27 (1963), Solex 2x, Nekaf M38A1 (1957)
-
hoi
Ik heb ook naar die druppel laders gekeken maar als je veel accus s hebt moet je ook veel druppel laders hebben.
Ik laad mijn accus gewoon eens per 2 weken weer op met een gewone accu lader, net zo makelijk en goedkoop.
mvg hans eshuis
Ik heb ook naar die druppel laders gekeken maar als je veel accus s hebt moet je ook veel druppel laders hebben.
Ik laad mijn accus gewoon eens per 2 weken weer op met een gewone accu lader, net zo makelijk en goedkoop.
mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
Ik heb dan weer een schakelingetje gemaakt met een gewone schakelklok voor in het stopcontact, een relais, een lampje van 5 W en een gewone lader. Het lampje hangt constant aan de batterij over een contact van het relais, zo vloeit er constant een kleine stroom. Iedere avond schakelt de klok in voor een uurtje, waarbij de lader begint te laden en het relais het lampje van de batterij loskoppelt. Mijn systeem verbruikt dus idd continue 5 W, maar ik denk dat dit de beste methode is om uw batterij in topconditie te houden. Vooral nu als het kouder is.
Franse TEF20 van 1955
Is het nodig om de plus en min te ontkoppelen voor het laden van het accu? Is het nodig om de bijvulgaten lichtjes open te draaien zodat het geproduceerde gas tijdens het laden naar buiten kan?
mf 35X 3 cil
-
- Contacteer:
Hello Daar,
Neen, de minpool hoeft er niet af. De dopjes in een accu bevatten een ontluchtings kanaal dus die hoef je niet los te draaien. Ga je echter nogal stevig snel laden (25% of meer van de accu cappaciteit) dan is het verstandig de dopjes een slag los te zetten.
Bedenk wel dat het ontsnappende gas zeer brandbaar is dus geen open vuur in de buurt !.
Groetjes,
René.
Neen, de minpool hoeft er niet af. De dopjes in een accu bevatten een ontluchtings kanaal dus die hoef je niet los te draaien. Ga je echter nogal stevig snel laden (25% of meer van de accu cappaciteit) dan is het verstandig de dopjes een slag los te zetten.
Bedenk wel dat het ontsnappende gas zeer brandbaar is dus geen open vuur in de buurt !.
Groetjes,
René.