Trekhaak / aanhanger koppeling
Moderators: Tony, fergie, admin
Re: Trekhaak / aanhanger koppeling
Mijn 148 met cabine weegt 1850 kg. Op het schouwingsbewijs, of hoe dat formulier ook noemt, staat er dat ik een aanhanger van maximaal 17 ton mag trekken. Maar dit kan toch niet?
Een omgebouwde driewielkar, trekpunt boven de as, met 3500kg zand op trekt hij nog met gemak, de remafstand vergroot wel.
Hoe kan je een geremde kar aankoppelen?
Een omgebouwde driewielkar, trekpunt boven de as, met 3500kg zand op trekt hij nog met gemak, de remafstand vergroot wel.
Hoe kan je een geremde kar aankoppelen?
- Bijlagen
-
- Herschaalde kopie van Herschaalde kopie van PICT05612.jpg (76.92 KiB) 9500 keer bekeken
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Trekhaak / aanhanger koppeling
Hello Jeroen,
17 ton zal best kunen met synchroon remsysteem (luchtremmen dus). Met een oplooprem kom je niet verder dan een ton of 6-7. Als je trekker inderdaad 1800Kg weegt is die 3,5ton zand dus nog wel binnen de perken. Besef wel dat met het hoge trekpunt je de volgende krachten kunt krijgen. Stel je rijd over een opstakel. De aanhanger wordt door het opstakel afgeremd terwijl de trekker trekt. Door het afremmen komt het zwaarte punt van de last naar voren (massa treaagheid). Dat geeft een stevige druk op de trekboom. Omdat je vrij kort op de achteras zit zal het niet dramatisch zijn maar hij kon best wel eens behoorlijk licht van voor worden. Heb je er een blok gewicht voor hangen ?. Als je door weilanden enz. rijd zou ik die dan wel gebruiken.
Groetjes,
René.
17 ton zal best kunen met synchroon remsysteem (luchtremmen dus). Met een oplooprem kom je niet verder dan een ton of 6-7. Als je trekker inderdaad 1800Kg weegt is die 3,5ton zand dus nog wel binnen de perken. Besef wel dat met het hoge trekpunt je de volgende krachten kunt krijgen. Stel je rijd over een opstakel. De aanhanger wordt door het opstakel afgeremd terwijl de trekker trekt. Door het afremmen komt het zwaarte punt van de last naar voren (massa treaagheid). Dat geeft een stevige druk op de trekboom. Omdat je vrij kort op de achteras zit zal het niet dramatisch zijn maar hij kon best wel eens behoorlijk licht van voor worden. Heb je er een blok gewicht voor hangen ?. Als je door weilanden enz. rijd zou ik die dan wel gebruiken.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Trekhaak / aanhanger koppeling
Hallo,
Ik vind dit een mooi onderwerp om over te discussiëren...
Er hangen geen gewichten vooraan maar licht worden vooraan heb ik nog niet meegemaakt. Het is eerder omgekeerd: het gewicht van de lading steunt bijna volledig op de as van de kar, dit was vroeger nodig want deze karren zijn oorspronkelijk gemaakt voor met een paard te trekken met een derde wil vooraan. Wanneer ik bv over een snelheidsheuvel (obstakel) rij, dan moet de trekker inderdaad trekken en "blijft de kar achter", met gevolg heft ze aan de trekker achteraan. Dit is vervelend wanneer je bergop in het land rijdt, je verliest direct alle grip. En de oude truccen door de heflat omhoog te heffen helpen ook niet.
Ik zou de kar een moet lager aankoppelen, dit zal waarschijnlijk beter zijn. Maar dan wordt storten weer lastig...
Ik vind dit een mooi onderwerp om over te discussiëren...
Er hangen geen gewichten vooraan maar licht worden vooraan heb ik nog niet meegemaakt. Het is eerder omgekeerd: het gewicht van de lading steunt bijna volledig op de as van de kar, dit was vroeger nodig want deze karren zijn oorspronkelijk gemaakt voor met een paard te trekken met een derde wil vooraan. Wanneer ik bv over een snelheidsheuvel (obstakel) rij, dan moet de trekker inderdaad trekken en "blijft de kar achter", met gevolg heft ze aan de trekker achteraan. Dit is vervelend wanneer je bergop in het land rijdt, je verliest direct alle grip. En de oude truccen door de heflat omhoog te heffen helpen ook niet.
Ik zou de kar een moet lager aankoppelen, dit zal waarschijnlijk beter zijn. Maar dan wordt storten weer lastig...
- Bijlagen
-
- Herschaalde kopie van Herschaalde kopie van PICT0573.jpg (96.65 KiB) 9454 keer bekeken
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Trekhaak / aanhanger koppeling
Hello Jeroen,
Je zou de as iets verder naar achter kunnen zetten zodat je druk op de trekboom krijgt. Dat zal echter wel niet gaan met het kiep mechaniek ?. De ideale methode is ca 1/3 van de last op het einde van de trekboom. En de trekboom zou dan onder de achteras gekoppeld moeten zijn. Anders is dat niet veilig. Met zoveel extra gewicht op de trekker heb je in iedergeval meer dan genoeg grip en trekkracht.
Ferguson's demo team heeft wel shows uitgevoerd waarbij de kipper in een moderpoel vast stond. De trekker ontkoppeld, de kipper vol geschept met de voorlader, dan kipper weer aankoppelen en vervolgens wegrijden of het de normaalste zaak van de wereld is. Dat klopt overigens prima, heb met de kipper in de foto's door modder gereden, geen enkel probleem als er maar grond in lag.
Groetjes,
René.
Je zou de as iets verder naar achter kunnen zetten zodat je druk op de trekboom krijgt. Dat zal echter wel niet gaan met het kiep mechaniek ?. De ideale methode is ca 1/3 van de last op het einde van de trekboom. En de trekboom zou dan onder de achteras gekoppeld moeten zijn. Anders is dat niet veilig. Met zoveel extra gewicht op de trekker heb je in iedergeval meer dan genoeg grip en trekkracht.
Ferguson's demo team heeft wel shows uitgevoerd waarbij de kipper in een moderpoel vast stond. De trekker ontkoppeld, de kipper vol geschept met de voorlader, dan kipper weer aankoppelen en vervolgens wegrijden of het de normaalste zaak van de wereld is. Dat klopt overigens prima, heb met de kipper in de foto's door modder gereden, geen enkel probleem als er maar grond in lag.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr 29 dec 2006 13:01
- Locatie: erpe-mere(oostvlaanderen-belgie)
- Contacteer:
Re: Trekhaak / aanhanger koppeling
hallo , hier heb ik een link gevonden die nogmaals bewijst dat je de trekhaak goed moet plaatsen ! bij deze TEA hed men een kabel verbonden aan de topstang aansluiting : http://www.okanaganantiquepower.ca/gallery.asp ( volledig onderaan de pagina )
groetjes robin vandenheede
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Trekhaak / aanhanger koppeling
Hello Allemaal,
Zo zie je maar weer dat die vetgedrukte waarschuwing in de gebruiksaanwijzingen en mijn comentaren hier niet te negeren zijn. Foto even hier :

Overigens wel leuk ander oudijzer in die link !.
Groetjes,
René.
Zo zie je maar weer dat die vetgedrukte waarschuwing in de gebruiksaanwijzingen en mijn comentaren hier niet te negeren zijn. Foto even hier :

Overigens wel leuk ander oudijzer in die link !.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: ma 12 feb 2007 17:29
- Locatie: Ottersum, aan de grens
Re: Trekhaak / aanhanger koppeling
De foto van de trekker op die aanhanger lijkt me dezelfde trekker. Hoeveel pech kun je hebben?
Frank
Frank
- Bijlagen
-
- TinT.jpg (58.19 KiB) 9364 keer bekeken
Groeten,
Frank
Ferguson TEF met orginale grondbak (1955),
Goudland kantelploeg GK-??,
Amazone Kalkverspreider, Eg voor in de hef, Achterlader met mestvork,
Renault R89 met grondbak (1970),
Holder EDII met ploeg en frees (1951)
BMW R27 (1963), Solex 2x, Nekaf M38A1 (1957)
Frank
Ferguson TEF met orginale grondbak (1955),
Goudland kantelploeg GK-??,
Amazone Kalkverspreider, Eg voor in de hef, Achterlader met mestvork,
Renault R89 met grondbak (1970),
Holder EDII met ploeg en frees (1951)
BMW R27 (1963), Solex 2x, Nekaf M38A1 (1957)
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Trekhaak / aanhanger koppeling
Hello Frank,
Wet van murphy, wel eens van gehoord. Gaat ongeveer zo :
1. als het fout kan gaan zal het fout gaan.
2. indien het fout gaat dan liefst op de meest ongelegen momenten.
3. liefst ook nog meerdere tegelijk.
4. indien niet 3 dan wel achterelkaar.
Zo heb ik gister de homokineet links uit m'n wagen horen knakken. Dus toen ik vanmorgen de wagen starte om op de sloop een andere te halen hoorde ik een raar geluid in de motor. Waterpomp lagers !. Ben benieuwd wat er morgen gebeurt als ik een andere waterpomp er in heb gezet.
Groetjesm
René.
Wet van murphy, wel eens van gehoord. Gaat ongeveer zo :
1. als het fout kan gaan zal het fout gaan.
2. indien het fout gaat dan liefst op de meest ongelegen momenten.
3. liefst ook nog meerdere tegelijk.
4. indien niet 3 dan wel achterelkaar.
Zo heb ik gister de homokineet links uit m'n wagen horen knakken. Dus toen ik vanmorgen de wagen starte om op de sloop een andere te halen hoorde ik een raar geluid in de motor. Waterpomp lagers !. Ben benieuwd wat er morgen gebeurt als ik een andere waterpomp er in heb gezet.
Groetjesm
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Trekhaak / aanhanger koppeling
bij mijn tractor moeten ze eens te hard getrokkon hebben aan de topstang met als gevolg :


-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Trekhaak / aanhanger koppeling
Hello Rafkap,
Dat wil ook gebeuren met een lang werktuig in de hef en een flinke hobbel. Bijvoorbeeld draaien op de koppakker met een 3 of 4 schaar ploeg. De rijksdienst ijselmeer polders had een keer een dergelijk probleem. De topstangen zelf braken steeds. Met heeft toen de trekkrachten in de topstang gemeten. Tijdens het keren op de koppakker met de MF12 en z'n 7 schaars ploeg kwamen ze op schokken van 1200 ton !. Als dit gebeurt is door echt iets te trekken denk ik dat de trekker wel achterover was gegaan.
Groetjes,
René.
Dat wil ook gebeuren met een lang werktuig in de hef en een flinke hobbel. Bijvoorbeeld draaien op de koppakker met een 3 of 4 schaar ploeg. De rijksdienst ijselmeer polders had een keer een dergelijk probleem. De topstangen zelf braken steeds. Met heeft toen de trekkrachten in de topstang gemeten. Tijdens het keren op de koppakker met de MF12 en z'n 7 schaars ploeg kwamen ze op schokken van 1200 ton !. Als dit gebeurt is door echt iets te trekken denk ik dat de trekker wel achterover was gegaan.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr 29 dec 2006 13:01
- Locatie: erpe-mere(oostvlaanderen-belgie)
- Contacteer:
Re: Trekhaak / aanhanger koppeling
hallo , word het dan niet een beetje laag als je op het veld rijd of in een diepe put of op een stevige drempel ?admin schreef:Beste allemaal,
Hierbij mijn trekhaak oplossing.
De pen in de onderste trekhaak kan ik vervangen door een kogel voor een normale auto aanhanger. Over het geheel ben ik zeer tevreden.
groetjes robin vandenheede
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper
-
- Berichten: 290
- Lid geworden op: vr 29 dec 2006 13:01
- Locatie: erpe-mere(oostvlaanderen-belgie)
- Contacteer:
Re: Trekhaak / aanhanger koppeling
hallo , ik ben van plan een gedragen aanhanger te maken voor 2 ferguson tractoren te vervoeren en ik zou mijn plateau 2mx6m maken en de as zou ik onder het middel van de achterste trekker maken , zou dit mogelijk zijn ?
groetjes robin vandenheede
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Trekhaak / aanhanger koppeling
Hello Robin,
Ferguson heeft deze koppeling destijds daar geplaatst omdat het de veiligste methode is. Als hij echter onwerkbaar was geweest had men het ding nooit uitgebracht. Veld testen hebben ze destijds enorm serieus genomen, echt duizend uur een motor testen, demonteren, beoordelen, inelkaar zetten en weer 1000 uur. Dat ging door tot 10000 uur. Zo ook met deze koppelingen, da's uitvoerig getest. Het enige dat mis gaat is als je met een kipper je ingraaft dan moet je eerst de trekhaak uitgraven omdat je niet meer kunt los koppelen met de haak reeds op de grond. Als je dat echter voor elkaar hebt gekregen ben je overigens wel heel dom bezig. Ik heb er geen enkele slechte ervaring me opgedaan. De meeste kippers worden tegenwoordig niet voor niets ook zo laag bevestigd aan de trekker en de optrekhaak wordt bij vrijwel elk merk nog altijd verkocht.
Wat je plannen betreft, als je echt onder de as koppeld, zo dicht mogelijk bij de achterste gaten dan kun je tot ca 2 ton op je achterbrug overbrengen. Aangezien een TE maximaal 1200Kg weegt zal dat dus wel goed gaan.
Groetjes,
René.
Ferguson heeft deze koppeling destijds daar geplaatst omdat het de veiligste methode is. Als hij echter onwerkbaar was geweest had men het ding nooit uitgebracht. Veld testen hebben ze destijds enorm serieus genomen, echt duizend uur een motor testen, demonteren, beoordelen, inelkaar zetten en weer 1000 uur. Dat ging door tot 10000 uur. Zo ook met deze koppelingen, da's uitvoerig getest. Het enige dat mis gaat is als je met een kipper je ingraaft dan moet je eerst de trekhaak uitgraven omdat je niet meer kunt los koppelen met de haak reeds op de grond. Als je dat echter voor elkaar hebt gekregen ben je overigens wel heel dom bezig. Ik heb er geen enkele slechte ervaring me opgedaan. De meeste kippers worden tegenwoordig niet voor niets ook zo laag bevestigd aan de trekker en de optrekhaak wordt bij vrijwel elk merk nog altijd verkocht.
Wat je plannen betreft, als je echt onder de as koppeld, zo dicht mogelijk bij de achterste gaten dan kun je tot ca 2 ton op je achterbrug overbrengen. Aangezien een TE maximaal 1200Kg weegt zal dat dus wel goed gaan.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Trekhaak / aanhanger koppeling

Zou dit geen oplossing zijn voor het aanhangwagen probleem?


een onverwoestbare massey ferguson 25
-
- Site Admin
- Berichten: 2318
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Re: Trekhaak / aanhanger koppeling
Rutger,
Dit kan een perfecte oplossing zijn.
Bedenkt wel dat de hef alleen kan tillen en niet drukken. Heb je dus heel veel gewicht achter op de aanhanger dan kan die spontaal omhoog komen. Daar zul je dus rekening mee moeten houden.
Dit kan een perfecte oplossing zijn.
Bedenkt wel dat de hef alleen kan tillen en niet drukken. Heb je dus heel veel gewicht achter op de aanhanger dan kan die spontaal omhoog komen. Daar zul je dus rekening mee moeten houden.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger