Trekhaak / aanhanger koppeling

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

fergie
Contacteer:

Trekhaak / aanhanger koppeling

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Omdat dit waarschijnlijk een aardig beetje discussie zal opleveren heb ik er even een aparte post van gemaakt. (sommigen zullen de post van Rafkap/Hendri_jan elders hebben gezien in kombinatie met de spatborden).

Een aanhanger trekken met een TE of FE/MF35 is niet zo simpel als het lijkt. Er zijn een aantal zaken waar rekening mee moet worden gehouden. Namelijk :

1. De Ferguson TE weegt 1000 tot 1200Kg, de 35 ca 1400-1600Kg. Da's absoluut niet veel, sommige auto's wegen dat ook. Kijk maar eens wat die mogen trekken. Da's dus niet zoveel als we eigenlijk wel willen. Denk dus niet dat je met een trekker meer mans bent.

2. De hoogte waarop wordt aangekoppeld is belangrijk. Namelijk als je hoger koppeld dan de achteras (hart wielen) ben je bezig de trekker achterover te trekken. Je verliest dus grip op de voorwielen.

3. Hoe ver achter de trekker koppel je. Voor kracht*arm reken we de achteras als achterste punt op de trekker. Hoe korter hier achter hoe beter.

4. Wat voor wagen ga je trekken. Een getrokken of een gedragen aanhanger. Dat maakt enorm uit voor het gewicht dat je kunt trekken en veilig zijn. Het heeft ook weer averechtse gevolgen bij gedragen en een eind achter de trekker !.

5. de hoek van de trekbalk cq. de kracht tijdens het trekken/remmen

Voorbeelden van een foute configuratie :

1. getrokken aanhanger, hoog gekoppeld maar onder de achteras. Dissel loopt op richting de trekker. Bij plots remmen worden de achterwielen van de trekker van de grond gedrukt en de trekker gaat scharen.

2. zie boven maar dan met aflopende dissel. De aanhanger gaat dan bij remmen omhoog en schaart of de trekker wordt van voor te licht en gevolgen idem.

3. Gedragen aanhanger op de gatenbalk. Bij remmen wordt het gewicht op de gaten balk nog velemalen hoger, trekker gaat steigeren.

Voorbeelden goede configuratie :

1. Getrokken aanhanger, maximaal 2x trekker gewicht, dissel horizontaal, ideaal is op achteras hoogte.

2. Gedragen aanhanger, koppelpunt onder de achterbrug. Hier is het trekken van 4-5T nog geen probleem met een TE mits de remmen in orde zijn.

Mijn voorkeur gaat uit naar gedragen onder de achterbrug. Daarvoor heeft de trekker 4 5/8 UNC" tapgaten onder de achterbrug. Die waren bedoelt voor een optrek haak maar ook de zwaaihaak. Eigen creaties kunnen natuurlijk ook. Het voordeel is dat je hiermee tot zo'n 2 ton aan extra gewicht op de achterbrug mee kunt overdragen en dus wordt de trekker een stuk zwaarder. Omdat het onder de achteras zit (en vrij dicht er op) kan er tijdens het remmen vrijwel niets aan de trekker worden vernomen anders dan normaal. Zo heb ik met 2 kuub zand een een kieper gereden zonder dat er ook maar iets vreemd reageerde (zie foto's/aan het werk elders op de site)

Daarnaast gebruken we een zwaaihaak met een kogel er op voor gewone aangangers. Dat gaat prima omdat het trekpunt laag is en in de korte stand van de zwaaihaak een stuk dichter op de trekker dan de gatenbalk. Tevens is de zwaaihaak veel steviger en als je die in het midden vast zet zwaait het ding ook niet heen en weer in bochten. Een zware aanhanger hierachter heeft dan meestal oploop remmen en dan heb je dus ook vrijwel geen last fout 3. Ook een getrokken wagen van 3,5T max met oplooprem werkt hiermee prima. Er is echter wel een maar, da's bij plots hard remmen in bochten. Dat kan soms je een zetje geven voordat de oplooprem aanpakt. Daar zul je dus op bedacht moeten zijn.

Heb je nog meer vragen, vuur ze maar af.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Trekhaak / aanhanger koppeling

Bericht door admin »

Beste allemaal,

Hierbij mijn trekhaak oplossing.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De pen in de onderste trekhaak kan ik vervangen door een kogel voor een normale auto aanhanger. Over het geheel ben ik zeer tevreden.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

De bedoelde optrekhaak incl. kipper dissel :

Afbeelding
(mijn TEF met dexta kipper)

En zonder kipper :

Afbeelding

(TEA op show in zuidlaren)

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

rafkap

Bericht door rafkap »

hallo,

bedankt voor de vele tips en foto's .
daar ben ik al een heel stuk verder mee geholpen, nu nog even kijken welke ik het best na maak.
groetjes !!

Hendrik-Jan

Bericht door Hendrik-Jan »

Rene,

bedankt voor de info.
Als ik mijn (auto)aanhanger achter de MF35 wil hangen, moet de kogel wel ongeveer op dezelfde afstand van de achteras zitten als de gatenbalk.
Mijn aanhanger heeft de driehoekige dissel. Als de koppeling iets achter de achterbrug zit, net als bij Rene, dan kan ik niet scherp draaien, omdat de achterwielen dan meteen tegen de dissel aanlopen.

Misschien is het handig om na afloop van de discussie eea op de FAQ-pagina te zetten.
MF 35 snmy 1962

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Hendrik-Jan,

Met de zwaaihaak kom je dan redelijk uit. Je kunt ook een oplossing als Gerrit maken die wat langer is. Zolang je dus maar in de gaten houd dat hoe langer het wordt hoe nadeliger de effecten tijden bochten werk en remmen etc. Vooral als het een trandem asser is, die willen niet graag de bocht om, zeker beladen niet dus zul je behoorlijk zijdelingse krachten krijgen. Hoe meer je de afstand beperkt tot de achteras hoe beter het dus is. Je kunt dat vrij eenvoudige bepalen. Je rijd de trekker voor de aanhanger onder de maximale hoek die je zou willen maken tot je de dissel raakt en de koppeling gelijk is met de hartlijn van de trekker. Dan meet je de afstand op van koppeling tot achterbrug. Neem van mij aan dat een hoek van 45 graden ook bij achteruit steken vrijwel altijd voldoende is en dan kom je toch aanzienlijk korter uit dan waar de gatenbalk normaal zit.

Een FAQ zal er waarschijnlijk wel inzitten. Wil eerst eens kijken wat er zoal aan wensen zijn.

Groetjes,

René.

Hendrik-Jan

Bericht door Hendrik-Jan »

Rene,

Het klopt dat je zo kort mogelijk achter de as moet koppelen. Dat levert rijdend een stabiele combinatie op. De aanhanger heeft dan een kortere hefboom om het trekkend voertuig uit koers te krijgen. De keerzijde is dat bij achteruit steken je meer in moet sturen om de aanhanger de hoek om te krijgen, want op dat moment werkt de korte hefboom tegen je.

Ik ben nog bezig om de MF op te knappen. het maken van een koppeling voor de aanhanger staat op het programma. Maar de discussie komt nu voorbij, een mooie timing dus. Ik ga je tip zeker uitproberen.

Groeten

Hendrik-Jan
MF 35 snmy 1962

aandegrens

Bericht door aandegrens »

Hallo,

ik heb ook een tijdje zitten denken hoe ik een auto- / tractor aanhanger kon koppelen.
Ik ben tot het volgende resultaat gekomen. Zie foto's.

Op de eerst foto kun je zien dat er ooit iets mis gegaan is met het linker oog waar de lange pen door gaat. Ze hebben aan de binnenkant een ring gelast. Daarom wilde ik dus ook geen aanhangerkoppeling meer die met deze lange pen op zijn plaats gehouden wordt. Dat ding zit dan altijd gammel op zijn plek.

Zelfs mijn dorspoelie past er nu nog op, maar die is nog niet klaar.

Groeten,

Frank
Bijlagen
DSCN0056.JPG
DSCN0056.JPG (70.2 KiB) 15242 keer bekeken
DSCN0055.JPG
DSCN0055.JPG (73.18 KiB) 15242 keer bekeken
Groeten,

Frank

Ferguson TEF met orginale grondbak (1955),
Goudland kantelploeg GK-??,
Amazone Kalkverspreider, Eg voor in de hef, Achterlader met mestvork,
Renault R89 met grondbak (1970),
Holder EDII met ploeg en frees (1951)
BMW R27 (1963), Solex 2x, Nekaf M38A1 (1957)

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Frank,

De bovenste zit dus duidelijk boven de achteras en is bedoelt voor ? .Hier moet je dus niet zwaar mee trekken, het zou minimaal een bout lager moeten, hart achteras dus. Als je een Ferguson TE handlijding leest is op de eerste bladzijde vermeld dat het "zeer gevaarlijk is om aan de topstang verbinding te trekken" en da's zo ongeveer de hoogte waar jouw vangmuil zit. Hij zal ook de topstang in de weg zitten bij sommige werktuigen.

De onderste is wat ik vermoed een goede oplossing voor Hendrik-Jan, zal ongeveer die lengte moeten worden denk ik.

Groetjes,

René.

aandegrens

Bericht door aandegrens »

Dag René,

ik heb 2 oude kiepkarren (handbediend). Beide waren ooit nog voor een paard bedoeld.
Daar hebben ze dus het e.e.a. afgezaagd en een boom aangemaakt.
Deze zitten dus dusdanig hoog dat dat de reden is om de koppeling op deze hoogte te zetten, anders had ik hem inderdaad 1 bout lager gezet.
Beide karren staan nu dus al iets voorover. Nog meer vond ik geen gezicht.
Ik heb echter al redelijk wat met een kar gereden en het rijdt goed. Ook vol beladen. De kar weegt dan ongeveer 2,5 ton.
Inderdaad wel opletten met remmen in bochten, maar met een zware hoge 1 assige kar rijdt je toch wel voorzichtig.

Groeten,

Frank
Groeten,

Frank

Ferguson TEF met orginale grondbak (1955),
Goudland kantelploeg GK-??,
Amazone Kalkverspreider, Eg voor in de hef, Achterlader met mestvork,
Renault R89 met grondbak (1970),
Holder EDII met ploeg en frees (1951)
BMW R27 (1963), Solex 2x, Nekaf M38A1 (1957)

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Beste Allemaal,

De hoogte van de bovenste trekhaak is bij alle trekkers bijna gelijk. Namelijk de hoogte van het paard. :D Ik weet niet hoe die ooit bepaald is, maar zelfs de Nederlands en Duitse wagenbouwers kenden die hoogte.

Op shows kom ik dus ook vele trekhaak constructies tegen. Allemaal ongeveer op dezelfde hoogte.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

zodra je met zo'n kar eens een flinke hobbel tegen komt merk je wel dat de trekker voor licht wordt of in een erg geval ga je achterover. De waarschuwing is absoluut niet overdreven. Wil je het goed doen zul je dus de kar op de trekker moeten aanpassen en niet andersom.

Groetjes,

René.

Jeroen
Contacteer:

Bericht door Jeroen »

Hallo,

Hoeveel ton kan een mf 148 trekken? Neem de trekhaak op hoogte van as. En de kar een enkelasser.

Jeroen

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Jeroen,

Ik zou niet verder gaan dan twee keer het gewicht van de trekker. Verplaats je het naar onder de achteras kun je makkelijk 3 keer het trekker gewicht trekken. Een 135/148 weegt ongeveer ?.

Groetjes,

René.

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Jeroen,

Het RDW in Nederland hanteerd het eigen gewicht van de trekker als maximum voor een ongeremde aanhanger. Is de aanhanger geremd, dan mag je 3x het eigen gewicht van de trekker trekken. Ik denk dat dat voor jou trekker ook wel geldt.

Aan mijn TEF merk ik dat de remmen al flink meer werk krijgen als ik het eigen gewicht er achter heb hangen. Je moet dan al gaan anticiperen op er voor je gebeurt. Een noodstop is dan niet echt meer mogelijk.
Groetjes Gerrit Preuter

Plaats reactie