Nieuwe verstuiverleiding lekt
Moderators: Tony, fergie, admin
Nieuwe verstuiverleiding lekt
Na het verhelpen van een laatste olielekje aan het filter is tijdens de testrit de verstuiverleiding losgekomen: bout en krimpring zaten er nog, de leiding hing eruit. Opnieuw monteren en sprong opnieuw uit mekaar, dan maar een nieuwe besteld bij histoparts (verstuiverleiding 2 voor de 23C).
Nu het probleem: beide kanten lekken, dus zoveel aan de verstuiver als aan de pomp. Ik lijk te weinig draad te hebben om die nieuwe moer op te schroeven (die zitten volledig ten einde geschroefd) , en ik kan zo onvoldoende druk op die knelkoppeling zetten. Het is maar een fractie, maar toch te veel.
Heeft iemand ervaringen met bij histoparts aangekochte verstuiverleidingen? Dat die dus niet 100% identiek zouden zijn aan de originele?
De enige mogelijkheid die ik zie is een stukje met de dremel afhalen van het uiteinde van de moer.
Nu het probleem: beide kanten lekken, dus zoveel aan de verstuiver als aan de pomp. Ik lijk te weinig draad te hebben om die nieuwe moer op te schroeven (die zitten volledig ten einde geschroefd) , en ik kan zo onvoldoende druk op die knelkoppeling zetten. Het is maar een fractie, maar toch te veel.
Heeft iemand ervaringen met bij histoparts aangekochte verstuiverleidingen? Dat die dus niet 100% identiek zouden zijn aan de originele?
De enige mogelijkheid die ik zie is een stukje met de dremel afhalen van het uiteinde van de moer.
-
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Nieuwe verstuiverleiding lekt
Ik heb verstuiver leiding 2 vervangen van mijn TEF. Ook van Histoparts. Geen enkel probleem.
Dat het imitatie spul hier en daar afwijkt is helaas een feit.
Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat een krimpring los kwam.
Een krimpring bijt zich normaal wel goed vast in de leiding. Normaal hoef je de krimpring er ook niet af te halen.
Je moet nu in ieder geval een nieuwe krimpring gebruiken als je met de oude leiding verder gaat.
Er kunnen twee dingen aan de hand zijn: Of je moer is te lang, of je krimpring is smaller.
Kun je dat vergelijken met je oude leiding?
Iets van de moer afhalen kan inderdaad een goede optie zijn.
Dat het imitatie spul hier en daar afwijkt is helaas een feit.
Ik heb zelf nog niet meegemaakt dat een krimpring los kwam.
Een krimpring bijt zich normaal wel goed vast in de leiding. Normaal hoef je de krimpring er ook niet af te halen.
Je moet nu in ieder geval een nieuwe krimpring gebruiken als je met de oude leiding verder gaat.
Er kunnen twee dingen aan de hand zijn: Of je moer is te lang, of je krimpring is smaller.
Kun je dat vergelijken met je oude leiding?
Iets van de moer afhalen kan inderdaad een goede optie zijn.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
De moer is even lang als de oude. Dat zou het dus niet kunnen zijn.
De nieuwe leiding heeft geen aparte krimpring. Het einde van de leiding heeft gewoon een verdikking. (Of het geeft toch die indruk)
Ik vermoed dat daar het probleem zit. Dat dat einde net iets anders van afmetingen is.
De nieuwe leiding heeft geen aparte krimpring. Het einde van de leiding heeft gewoon een verdikking. (Of het geeft toch die indruk)
Ik vermoed dat daar het probleem zit. Dat dat einde net iets anders van afmetingen is.
- Bijlagen
-
- 20240620_170544.jpg (506.02 KiB) 6266 keer bekeken
-
- IMG-20240620-WA0016.jpeg (201.23 KiB) 6266 keer bekeken
-
- Site Admin
- Contacteer:
Ik weet helaas niet hoe de leiding van een FE35 er uit ziet. Ik hoop dat er andere liefhebbers zijn die je kunnen helpen.
Groetjes Gerrit Preuter
Hoi Wittman,Wittmann schreef: ↑do 20 jun 2024 17:08 De moer is even lang als de oude. Dat zou het dus niet kunnen zijn.
Ik denk wel dat het een krimpring is hoor.
Het zou kunnen helpen om de leiding zo recht mogelijk in de ontvangende kant te krijgen. Wellicht met wat buigen en richten kan je dat verbeteren.
Verder even controleren of er geen kras in de ontvangende kant zit.
Groet
Gertjan
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Zonet heb ik van de nieuwe leiding een stukje van de moer afgeslepen. Beide kanten lekken nog steeds. Die eindstukjes lijken net iets anders dan op de oude leiding. De nieuwe gebruiken gaat dus niet lukken denk ik. Nu weet ik het ff niet meer hoe dit op te lossen.
- Bijlagen
-
- 20240629_164714.jpg (431.64 KiB) 6221 keer bekeken
-
- 20240629_164704.jpg (442.22 KiB) 6221 keer bekeken
Inmiddels, eindelijk, het probleem gevonden. De 2de verstuiver zat waarempel vast en volledig dicht. Dat gaf dus te hoge druk in de leiding.
Deze winter had ik deze eruit gehaald omdat de aansluiting wat zweette. Ik kan alleen maar bedenken dat er toen toch wat vuil in gekomen is. Tijdens de eerste rit dit jaar sprong dan de leiding.
Deze winter had ik deze eruit gehaald omdat de aansluiting wat zweette. Ik kan alleen maar bedenken dat er toen toch wat vuil in gekomen is. Tijdens de eerste rit dit jaar sprong dan de leiding.
-
- Site Admin
- Contacteer:
Dan kan je brandstofpomp goed wat druk leveren.
Hopelijk is het probleem nu opgelost en kun je weer genieten van je trekker.
Hopelijk is het probleem nu opgelost en kun je weer genieten van je trekker.
Groetjes Gerrit Preuter
Sinds deze week heb ik de gerepareerde verstuiver terug. Ik krijg de boel echter nog steeds niet dicht: nog steeds druppelen langs beide zijden.
Ik zou daarom eens willen proberen met de oude leiding icm met een nieuwe snijring.
Diam leiding = 5,8mm; buitendiam oude snijring: 9mm.
Weet iemand waar ik zo een snijring kan kopen?
EDIT: inmiddels had ik een nieuwe leiding bij histoparts besteld omdat ik het zeer raar vond dat die eerste maar niet wou afdichten. Zonet met die nieuwe een poging ondernomen en de onderkant dichtte meteen goed af. Bovenaan zat ze iets schuin, en lekte ze dus ook wat. Beetje bijgeplooid en opnieuw gestart. Alles lekvrij. Pas na de installatie van de leiding heb ik de injector vastgezet, zo kon alles zich mooi op elkaar "vormen" zonder dat een stugge injector een goede aansluiting zou tegenwerken. Eerst een rondje op de weide gedaan en vervolgens op de straat enkele km's. Alles is nu poederdroog. Missie (eindelijk) geslaagd.
Nog te doen: nieuw lager en keerring op de rechter steekas. Beloofd ook zo een leuke te worden
Ik zou daarom eens willen proberen met de oude leiding icm met een nieuwe snijring.
Diam leiding = 5,8mm; buitendiam oude snijring: 9mm.
Weet iemand waar ik zo een snijring kan kopen?
EDIT: inmiddels had ik een nieuwe leiding bij histoparts besteld omdat ik het zeer raar vond dat die eerste maar niet wou afdichten. Zonet met die nieuwe een poging ondernomen en de onderkant dichtte meteen goed af. Bovenaan zat ze iets schuin, en lekte ze dus ook wat. Beetje bijgeplooid en opnieuw gestart. Alles lekvrij. Pas na de installatie van de leiding heb ik de injector vastgezet, zo kon alles zich mooi op elkaar "vormen" zonder dat een stugge injector een goede aansluiting zou tegenwerken. Eerst een rondje op de weide gedaan en vervolgens op de straat enkele km's. Alles is nu poederdroog. Missie (eindelijk) geslaagd.
Nog te doen: nieuw lager en keerring op de rechter steekas. Beloofd ook zo een leuke te worden

-
- Site Admin
- Contacteer:
Hoi Wittmann,
Gefeliciteerd. Goed te weten dat het gelukt is.
Je moet de leiding inderdaad wel nagenoeg goed hebben staan.
Dank je voor de update.
Succes met de volgende uitdaging. Die steekassen zijn best lastig. Eerst de krimpring wegboren en dan het lager er af persen.
Er is speciaal gereedschap voor.
Gefeliciteerd. Goed te weten dat het gelukt is.
Je moet de leiding inderdaad wel nagenoeg goed hebben staan.
Dank je voor de update.
Succes met de volgende uitdaging. Die steekassen zijn best lastig. Eerst de krimpring wegboren en dan het lager er af persen.
Er is speciaal gereedschap voor.
Groetjes Gerrit Preuter
Om het lager af te persen zouden we een hulpstuk lassen/frezen zodat we het er men een kleinere pers af kunnen halen. Eens ik de moed vind om er aan te beginnen post ik nog wel een reeks fotos ervan