1 bus lager dan andere 3

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
No Worries
Berichten: 4
Lid geworden op: za 23 mei 2020 23:04

1 bus lager dan andere 3

Bericht door No Worries »

Ik heb een MF 35 4 cilinder diesel. Deze liep op zich aardig maar niet goed, er kwam regelmatig witte rook uit de uitlaat en uitlaat begon ook zwart te worden van de olie. Compressie gemeten en 1 cilinder was duidelijk lager dan de andere 3. Dus toch maar de kop er af gehaald (na verstuivers testen). Wanneer ik naar de bussen kijk zie ik dat deze ene cilinder duidelijk lager zit dan de andere 3. In de handleiding zie ik dat er een speling tov de kop moet zijn (MF35 manual workshop, pagina 35 + gelezen op dit forum over 0.2 mm tov kop) maar is dit dieper of hoger dan de de kop/ het kopvlak. de andere 3 zijn duidelijk hoger dan het kop vlak en lijkt ook logisch omdat koppakking om de bussen lijkt te vallen.

Kan iemand hier uitsluitsel over geven?

Simon1980
Berichten: 32
Lid geworden op: di 29 apr 2014 12:17
Locatie: Anna jacobapolder

Re: 1 bus lager dan andere 3

Bericht door Simon1980 »

Normaal steken de bussen uit. Dat meet je op door een liniaal of iets dergelijks over de bus te leggen en dan de speling tussen liniaal en het blok met bijvoorbeeld een voelermaat op te meten. Volgens mijn wph moet dat tussen de 0,0254 en 0,0762 mm zijn.

Letterlijk staat er in mijn wph: “cylinders sleeves are of the slip in, dry type and stand out above the block…….”

Als je dus niet aan de 0,0254 komt moet je er een shim onder leggen. Bij te veel speling is het ‘dek’ van het blok misschien een keer gevlakt of er zit rotzooi tussen de bus en de passing/sponning waar hij invalt.

Mv
Simon

No Worries
Berichten: 4
Lid geworden op: za 23 mei 2020 23:04

Re: 1 bus lager dan andere 3

Bericht door No Worries »

Bedankt voor de info. Zie inmiddels dat betreffende bus beschadiging heeft aan binnen zijde, ga deze dus sowieso vervangen. Andere ook maar even goed bekijken (als ik toch bezig ben ...) Mijn broer heeft hem 10 jaar terug opgeknapt en zegt dat 'ie dacht dat hij de bussen vervangen heeft maar gezien de staat van deze bus twijfel ik daar aan.

Plaats reactie