MF133 hydrauliek enkel > dubbelwerkend

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Mojies

MF133 hydrauliek enkel > dubbelwerkend

Bericht door Mojies »

Hallo allemaal,

Graag zou ik op mijn MF133 een dubbelwerkend ventiel willen monteren om de kiepbak van een klepelmaaier te bedienen (open en dicht). Momenteel is er slechts een enkelwerkend ventiel aanwezig.

Ik ben met mijn MF trekker naar een mechanisatiebedrijf geweest en zij hebben met een drukmeter gekeken of er op dit moment wel druk op het enkelwerkende ventiel te krijgen was. Helaas bleek dit niet het geval (wanneer ik de hendel op continu pompen zet). De hefinrichting werkt wel gewoon naar behoren.

Bij wat zoekwerk op internet zie ik dat er volgens mij een onderdeel ontbreekt op de brug van trekker die de hydrauliek inschakelt op het nu aanwezige ventiel (er zit bij mij geen hendel). Klopt het inderdaad dat hier een onderdeel/blokje is verwijderd die teruggeplaatst dient te worden om de hydrauliek aan te sturen? Graag jullie tips/advies waar ik eventueel dit onderdeel kan verkrijgen of andere suggesties hoe ik druk op het ventiel kan krijgen. Wellicht zie ik iets helemaal over het hoofd! Ik heb wat foto’s ingevoegd om de huidige aansluiting inzichtelijk te maken.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn tweede vraag graat over welk ventielblok geschikt is om het dubbelwerkend te krijgen. Idealiter zet ik dit blok tussen de huidige aanvoer en retour van het enkelwerkende ventiel. Ik lees een goede recensie over het Ozmenoglu ventiel. Is dit blok inderdaad aan te bevelen en welk type heb ik nodig voor mijn toepassing? Andere aanbevelingen zijn zeker welkom! Het liefste zou ik een complete set aanschaffen inclusief slangen en ventielen. Hieronder nog wat extra foto's ter illustratie.

Alvast dank voor jullie reactie!

Groet,
Mojies

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Theo MF

Re: MF133 hydrauliek enkel > dubbelwerkend

Bericht door Theo MF »

Hallo Mojies,

Naar mijn idee is het enige dat ontbreekt een knop of handle om de as/pen die uit het blokje steekt op de eerste twee foto's (waar de leiding naar achter aanzit) hetzij uit te trekken / in te drukken of te draaien. Nadat je dat gedaan hebt, bedieningshandel van de hef omhoogzetten om druk te krijgen.

Succes,

Theo

highway

Bericht door highway »

Hallo,

Daar lijkt inderdaad wel wat te ontbreken. Bij mij zit ook zoiets op de 135. Bij mij is het een kraan waarmee je kunt kiezen tussen de hef kunt bedienen of een uitwendige cilinder.

Ik denk dat er op internet wel een en ander te vinden is wat betreft dubbelwerkende ventielen op een MF
Gr Niels

Mojies

Bericht door Mojies »

Hallo,

Het eerste punt is inmiddels opgelost! Bedankt voor het meedenken. Het blijkt inderdaad dat er een kogelknop ontbreekt op het blokje. Hier zit nu een schroefje met een ringetje waarmee ik de pin inderdaad omhoog kan trekken (om de hydrauliek in te schakelen). Ik ga deze vervangen met een nieuwe bolknop.

Ik houd me nog steeds aanbevolen voor tips om vanuit het enkelwerkende ventiel deze om te bouwen naar een dubbelwerkend ventiel. Kan iemand mij tippen welk ventielblok of set ik hiervoor kan aanschaffen om tussen de aanvoer en retour te monteren van de huidige configuratie?

Alvast dank nogmaals!

Groet,
Maurice

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi Maurice,

Mijn vader had vroeger ook iets vergelijkbaars op zijn trekkers. De versies met een trek/druk knop werken net zo zo goed als die met een draaiknop.
Het omschakelen van hef en externe hydrauliek en weer terug gaat met een draai knop wat gemakkelijk.

Hij gebruikte de externe hydrauliek (1x drukleiding en een drukloze retour) meestal voor de kuilvoersnijder. Op de kuilvoersnijder zat een hydraulisch ventiel waarmee het mes op en neer kon laten gaan.

Met een extern regelventiel kun je het dus goed laten werken. Op de plaats waar nu de knop zit, kun je een ook een ventiel zetten met die functie.
Bekijk de volgende pagina maar eens.
http://www.annatefka.nl/mf_instr_boek/1 ... y_000.html
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Theo MF

Bericht door Theo MF »

8CD00450-0492-4A85-AD5A-7C9C011FF8BF.jpeg
(266.57 KiB) 522 keer gedownload
D3447729-5557-4641-9D0F-3295A0501D32.jpeg
(253.68 KiB) 522 keer gedownload
6C6D7EF1-91E7-40B5-8ACC-187A5DE31474.jpeg
(262.53 KiB) 522 keer gedownload
Onlangs heb op een trekker met een enkelwerkende persleiding en een drukloze retour het setje gebouwd dat op bijgaande foto’s staat. Dat was dan wel met 2 dubbelwerkende, voor een klepelmaaier.

Ik heb toen bij www.hydrauliek24.nl een 2P40 ventiel besteld. Ik kan je de factuur met alle onderdeelnummers mailen als je wil.

Plaats reactie