Keerringen vervangen ingaande as V-bak MF65
Moderators: Tony, fergie, admin
Keerringen vervangen ingaande as V-bak MF65
Aan mijn MF865 ben ik toe om de keerringen te vervangen van de ingaande assen van de versnellingbak.
Ik heb dit nog nooit gedaan, en wat ik tot nu toe binnenkreeg zijn een O'ring 72,39x5,33mm en een Sparex 40741 195503M1 seal.
volgens mij heb ik hier niet voldoende aan?
Kan iemand van jullie bijspringen en mij op de hoogte brengen?
Ik heb bijv. ook het idee dat er achter de gele pijl een papierpakking moet komen zitten? en wat hoort er achter de rode pijl te komen?
Moet ik die ook eraf halen?
Ik heb dit nog nooit gedaan, en wat ik tot nu toe binnenkreeg zijn een O'ring 72,39x5,33mm en een Sparex 40741 195503M1 seal.
volgens mij heb ik hier niet voldoende aan?
Kan iemand van jullie bijspringen en mij op de hoogte brengen?
Ik heb bijv. ook het idee dat er achter de gele pijl een papierpakking moet komen zitten? en wat hoort er achter de rode pijl te komen?
Moet ik die ook eraf halen?
- Bijlagen
-
- IMG_3139.jpg (78.19 KiB) 3525 keer bekeken
-
- IMG_3138.jpg (80.54 KiB) 3525 keer bekeken
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: Keerringen vervangen ingaande as V-bak MF65
nooit iemand gedaan?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: Keerringen vervangen ingaande as V-bak MF65
Hallo Bert,
Nooit gedaan bij een MF 65.
Bij het deksel met de rode pijl zitten 2 afdichtingen volgens mij.
Dit kunnen pakkingen of o - ringen zijn.
Bij de gele pijl zitten 2 keerringen met een verschillende maat en een o - ring of een pakking.
Je hebt bij Sparex gekeken, die hebben vaak delen voor de Engelse tractoren.
Deze hebben een Engelse maat.
Ik weet niet of de keerringen, pakkingen en o - ringen van een Franse MF 865 een metrische maat hebben.
Bij een Engelse en Franse 135 zit er WEL verschil in!
Dus let op.
Misschien zijn de maten van een Franse 135 met 6 versnellingen passend??????????
Groeten Wim.
Nooit gedaan bij een MF 65.
Bij het deksel met de rode pijl zitten 2 afdichtingen volgens mij.
Dit kunnen pakkingen of o - ringen zijn.
Bij de gele pijl zitten 2 keerringen met een verschillende maat en een o - ring of een pakking.
Je hebt bij Sparex gekeken, die hebben vaak delen voor de Engelse tractoren.
Deze hebben een Engelse maat.
Ik weet niet of de keerringen, pakkingen en o - ringen van een Franse MF 865 een metrische maat hebben.
Bij een Engelse en Franse 135 zit er WEL verschil in!
Dus let op.
Misschien zijn de maten van een Franse 135 met 6 versnellingen passend??????????
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Keerringen vervangen ingaande as V-bak MF65
Tjs Wim, ik heb bij een bedrijf in NL waarvan de magazijnier me byzonder goed geholpen heeft aangegeven dat ik dat wilde vervangen, hij heeft al veel delen voor mijn 65 bij elkaar gezocht, maar toen ik alleen die oring en keerring zag, kreeg ik even het idee dat hij zich had vergist?
maar zogauw ik die klus aanpak, gaan we dat wel zien????
vooralsnog is alle hulp/orientering welkom.
maar zogauw ik die klus aanpak, gaan we dat wel zien????
vooralsnog is alle hulp/orientering welkom.
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: Keerringen vervangen ingaande as V-bak MF65
Hallo Bert,
Heb ik het goed gegokt dat jij in Frankrijk woont?
Heb je daar geen MF dealer, of willen ze een hobbyist met z'n oldtimer niet helpen.
Zoals ik gisteren schreef heb ik geen idee of de keerringen enz van een Franse MF 65 en een Engelse MF 65 versnellings bak verschillend zijn.
Misschien komt de eerste serie van een Franse MF 155 overeen???????
Dat is waarschijnlijk wel een 8 bak en geen 6 bak.
Is het serie nummer van jouw tractor ingeslagen in de versnellings bak?
Succes met de reparatie en de zoektocht naar de juiste maat onderdelen.
Groeten Wim.
Heb ik het goed gegokt dat jij in Frankrijk woont?
Heb je daar geen MF dealer, of willen ze een hobbyist met z'n oldtimer niet helpen.
Zoals ik gisteren schreef heb ik geen idee of de keerringen enz van een Franse MF 65 en een Engelse MF 65 versnellings bak verschillend zijn.
Misschien komt de eerste serie van een Franse MF 155 overeen???????
Dat is waarschijnlijk wel een 8 bak en geen 6 bak.
Is het serie nummer van jouw tractor ingeslagen in de versnellings bak?
Succes met de reparatie en de zoektocht naar de juiste maat onderdelen.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Keerringen vervangen ingaande as V-bak MF65
Yep, FR.
en ja, misschien wel, ze hebben daar zelfs nog een 65 als erfsloerie.
zover ik weet staat het serienummer alleen in een plaatje op het dashboard en op de motor?
maar niets is zeker met die franse MF's, volgens alle documentatie waar ik aan kon komen stond dat een motor met een 2 delig carter een A4-192 zou zijn, mijn motor heeft een 2 delig carter, en blijkt een A4-203 te zijn, hoe raar kan het gaan!?
en ja, misschien wel, ze hebben daar zelfs nog een 65 als erfsloerie.
zover ik weet staat het serienummer alleen in een plaatje op het dashboard en op de motor?
maar niets is zeker met die franse MF's, volgens alle documentatie waar ik aan kon komen stond dat een motor met een 2 delig carter een A4-192 zou zijn, mijn motor heeft een 2 delig carter, en blijkt een A4-203 te zijn, hoe raar kan het gaan!?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: Keerringen vervangen ingaande as V-bak MF65
Nu ben ik de ingaande as aan het demonteren, en later moet ik achteraan ook de pto keerring vervangen.
de pto as van achteren is dat een doorgaande as met de onderste in het koppelingshuis?
waarschijnlijk kan ik het best beide in één keer vervangen?
de pto as van achteren is dat een doorgaande as met de onderste in het koppelingshuis?
waarschijnlijk kan ik het best beide in één keer vervangen?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: Keerringen vervangen ingaande as V-bak MF65
Hallo Bert,
De PTO as moet je er naar achteren uithalen.
Die zit met een naaldlager in de hefpomp.
Sommige aftakassen hebben daar 2 naaldlagers achter elkaar in de pomp zitten en dus een langere punt vooraan de as.
Ben je er al achter welke maten O ring(en), keerringen en pakkingen je aan de voorkant nodig bent?
Groeten Wim.
De PTO as moet je er naar achteren uithalen.
Die zit met een naaldlager in de hefpomp.
Sommige aftakassen hebben daar 2 naaldlagers achter elkaar in de pomp zitten en dus een langere punt vooraan de as.
Ben je er al achter welke maten O ring(en), keerringen en pakkingen je aan de voorkant nodig bent?
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Keerringen vervangen ingaande as V-bak MF65
nee, ik krijg de voorste as er niet uit, dat schijnt bij een 65 toch anders te zijn als bij de 35.
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: Keerringen vervangen ingaande as V-bak MF65
heb het toch anders gedaan,
eerst het koppelingshuis schoongemaakt, daarna de beide koppelings dwars as (groen) en de rempedalen as blauw) verwijdert, daarna de bovenste as behuizing losgemaakt, daarna de onderste afdekplaat (roze) losgemaakt, daarna kreeg ik de bovenste ingaande (dubbele) as niet los, die blijft hangen achter het grote tandwiel op de onderste as.
omdat ik helemaal geen zin had de versnellingsbak helemaal af te bouwen, heb ik de borgveer (oranje) van het onderste lager verwijdert, daarachter zit in het grote tandwiel wat in de versnellingsbak zit, ook nog een borgveer, die heb ik er ook uitgehaald, en dan moet he voorzichtig met een tang de onderste as vastpakken, en naar je toe uit de versnellingsbak trekken, niet helemaal, maar voldoende om het grote tandwiel in de verjonging te laten vallen waardoor die voldoende zakt zodat de beide ingaande assen eruit genomen kunnen worden.
het enige wat ik niet weet, is of ik binnen in de versnellingsbak de onderste as ergens uit getrokken heb waardoor er naaldlagers of zo nu losliggen?
eerst het koppelingshuis schoongemaakt, daarna de beide koppelings dwars as (groen) en de rempedalen as blauw) verwijdert, daarna de bovenste as behuizing losgemaakt, daarna de onderste afdekplaat (roze) losgemaakt, daarna kreeg ik de bovenste ingaande (dubbele) as niet los, die blijft hangen achter het grote tandwiel op de onderste as.
omdat ik helemaal geen zin had de versnellingsbak helemaal af te bouwen, heb ik de borgveer (oranje) van het onderste lager verwijdert, daarachter zit in het grote tandwiel wat in de versnellingsbak zit, ook nog een borgveer, die heb ik er ook uitgehaald, en dan moet he voorzichtig met een tang de onderste as vastpakken, en naar je toe uit de versnellingsbak trekken, niet helemaal, maar voldoende om het grote tandwiel in de verjonging te laten vallen waardoor die voldoende zakt zodat de beide ingaande assen eruit genomen kunnen worden.
het enige wat ik niet weet, is of ik binnen in de versnellingsbak de onderste as ergens uit getrokken heb waardoor er naaldlagers of zo nu losliggen?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: Keerringen vervangen ingaande as V-bak MF65
Uiteindelijk de juiste keerring te pakken gekregen voor de ingaande versnellingsas van de MF65 (En vaak ook MF35).
Het heeft uiteindelijk 3 maanden nodig gehad voordat de Franse MF dealer mij kon helpen aan de juiste keerring die in de (dubbele) ingaande as van de versnellingsbak zat.
Ik had deze assen uitgebouwd omdat ik bezig ben met een revisie van mijn trekker, en omdat de koppeling vetsloeg doordat deze keerringen al enkele jaren oud zijn.
de buitenste keerring op de parts tekening 195 503 M1was geen probleem, maar die die IN de holle as zit om de massieve as mee af te dichten, 195 501 M1 schijn je toch niet te moeten hebben. van bepaalde imitatiemerken, die heb ik in NL besteld, was op stock en met een week hier. (toen wachtte ik al 2,5 maand op de Engelse keerring!) die werd door de Franse dealer gemonteerd, was al erg krap in het begin van de as, en de plek waar die keerring uiteindelijk moest zitten was NOG wat kleiner, en daar kreeg de monteur hem dus ook niet in, wel geprobeerd, met als resultaat dat die keerring nu naar de knoppen is.
Ik heb net de as opgehaald, met een andere keerring juist gemonteerd, en die gleed volgens de dealer als een heet mes door de boter op de juiste plaats!
Hij vond het óók waardeloos dat we zo lang op die keerring moesten wachten.
Om jullie niet hetzelfde mee te laten maken deel ik hier de juiste partno, en maat: 195501M1, 28.57x39.68x9.52mm
Het heeft uiteindelijk 3 maanden nodig gehad voordat de Franse MF dealer mij kon helpen aan de juiste keerring die in de (dubbele) ingaande as van de versnellingsbak zat.
Ik had deze assen uitgebouwd omdat ik bezig ben met een revisie van mijn trekker, en omdat de koppeling vetsloeg doordat deze keerringen al enkele jaren oud zijn.
de buitenste keerring op de parts tekening 195 503 M1was geen probleem, maar die die IN de holle as zit om de massieve as mee af te dichten, 195 501 M1 schijn je toch niet te moeten hebben. van bepaalde imitatiemerken, die heb ik in NL besteld, was op stock en met een week hier. (toen wachtte ik al 2,5 maand op de Engelse keerring!) die werd door de Franse dealer gemonteerd, was al erg krap in het begin van de as, en de plek waar die keerring uiteindelijk moest zitten was NOG wat kleiner, en daar kreeg de monteur hem dus ook niet in, wel geprobeerd, met als resultaat dat die keerring nu naar de knoppen is.
Ik heb net de as opgehaald, met een andere keerring juist gemonteerd, en die gleed volgens de dealer als een heet mes door de boter op de juiste plaats!
Hij vond het óók waardeloos dat we zo lang op die keerring moesten wachten.
Om jullie niet hetzelfde mee te laten maken deel ik hier de juiste partno, en maat: 195501M1, 28.57x39.68x9.52mm
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: Keerringen vervangen ingaande as V-bak MF65
Nog even wat, ik zit me te bedenken waar deze groef (A rode pijl) voor is, en de spiegroeven (B gele pijl)?
Omdat het gedeelte waar A en B op zit gedeeltelijk verdwijnt in de holle as en het huis begrijp ik niet goed welke functie die groeven hebben?
weet iemand van jullie dat?
Omdat het gedeelte waar A en B op zit gedeeltelijk verdwijnt in de holle as en het huis begrijp ik niet goed welke functie die groeven hebben?
weet iemand van jullie dat?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)