Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957 & bouw kloofmaschine
Moderators: Tony, fergie, admin
achterkant geplaatst
Inmiddels ook het resterende deel van de achterzijde weer gemonteerd aan de versnellingsbak, het begint steeds meer op een trekker te lijken

Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 20:20, 3 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
Achterzijde
Proef passing assen
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 20:22, 2 keer totaal gewijzigd.
-
- Site Admin
- Contacteer:
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Dat ziet er goed uit.
Mooi de voortgang zo te kunnen volgen.
Mooi de voortgang zo te kunnen volgen.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
achter as shimmen
Ik heb de binnenste keerring pas geplaatst nadat ik de passingen en metingen voor het shimmen gedaan had en ik aan de definitieve montage begon. Op deze manier werd de keerring niet onnodig belast
Metingen van de axiale speling
Laatste shims en het lager goed in het lagervet met behulp van een "vet injectie naald" op de vetspuit.
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 20:24, 3 keer totaal gewijzigd.
oliepomp en aandrijving
De hydrauliek pomp en de aandrijving zijn inmiddels geplaatst. deze had ik al eerder gerenoveerd, dus dat ging mooi zo
Een filmpje over het natte test draaien (press ctrl and click, it opens in a separate screen)
https://youtu.be/Yng5MCDmlhs
Een filmpje over het natte test draaien (press ctrl and click, it opens in a separate screen)
https://youtu.be/Yng5MCDmlhs
- Bijlagen
-
- 20201101_135011.jpg (193.63 KiB) 1132 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 20:30, 7 keer totaal gewijzigd.
Spatborden gespoten
De achterspatborden zitten inmiddels ook in de kleur, ik kon het niet laten ze even te monteren.
In de spuitcabine
Proefpassing
In de spuitcabine

Laatst gewijzigd door GJM op do 22 feb 2024 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
dat heb je toch maar weer mooi voorelkaar!
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
-
- Site Admin
- Contacteer:
Ziet er weer goed uit.
Ga zo door.
Ga zo door.
Groetjes Gerrit Preuter
achterkant
Even een tekstuele update.
Inmiddels is het meeste gemonteerd, assen, remmen etc etc.
De assen zijn uit ge-shimt en ik heb een axiale speling na montage van 0.05mm, daar ben ik wel tevreden mee.
De versnellingsbak en cardan heb ik gevuld voordat ik het hefdeksel heb gemonteerd. op deze manier kon ik een 60l vat op zijn kant de 30l kunnen laten vullen. dit leek me handiger dan dit met een vulbeker te doen.
Tevens heb ik de boel goed kunnen laten draaien en het functioneren van de pomp kunnen testen.
In deze opstelling kan ik de remmen al redelijk afstellen en proberen hetgeen een voordeel zal zijn als ik straks de echte "proof of the pudding" op wielen zal uitvoeren.
Zoals jullie hebben kunnen zien heb ik de meeste onderdelen apart schoongemaakt en gespoten.
Nadat ik de boel heb gemonteerd ontvet ik de moeren of bouten, die ik vaak al van te voren in de primer heb gezet, en tip ik die met een kwastje weer in de primer. Daarna spuit ik de bouten en moeren met een spuitbus in de kleur. Daarvoor heb ik de bronzen verf in spuitbussen laten doen.
Het is nu mijn plan om de hefdeksel te gaan monteren en testen. waarna ik de spatborden ga monteren en de bedrading en verlichting. Dan komen we dicht in de buurt van de achterwielen monteren.
Ik heb tot mijn spijt nog geen goede stoel. De stoel die erop zat had rubber vering en demping allemaal verrot, en volgens mij ook van een latere datum. Dus ik zoek nog een passende stoel om op te knappen.
Mijn oude heflatten zijn niet mooi meer, daar was aan gelast en de hefarmen beide van het niet verstelbare type. en behoorlijk uitgeslagen in de gaten. Maar dit werk kan ik allemaal makkelijk later doen. de Stoel die bij mn trekker zat
Inmiddels is het meeste gemonteerd, assen, remmen etc etc.
De assen zijn uit ge-shimt en ik heb een axiale speling na montage van 0.05mm, daar ben ik wel tevreden mee.
De versnellingsbak en cardan heb ik gevuld voordat ik het hefdeksel heb gemonteerd. op deze manier kon ik een 60l vat op zijn kant de 30l kunnen laten vullen. dit leek me handiger dan dit met een vulbeker te doen.
Tevens heb ik de boel goed kunnen laten draaien en het functioneren van de pomp kunnen testen.
In deze opstelling kan ik de remmen al redelijk afstellen en proberen hetgeen een voordeel zal zijn als ik straks de echte "proof of the pudding" op wielen zal uitvoeren.
Zoals jullie hebben kunnen zien heb ik de meeste onderdelen apart schoongemaakt en gespoten.
Nadat ik de boel heb gemonteerd ontvet ik de moeren of bouten, die ik vaak al van te voren in de primer heb gezet, en tip ik die met een kwastje weer in de primer. Daarna spuit ik de bouten en moeren met een spuitbus in de kleur. Daarvoor heb ik de bronzen verf in spuitbussen laten doen.
Het is nu mijn plan om de hefdeksel te gaan monteren en testen. waarna ik de spatborden ga monteren en de bedrading en verlichting. Dan komen we dicht in de buurt van de achterwielen monteren.
Ik heb tot mijn spijt nog geen goede stoel. De stoel die erop zat had rubber vering en demping allemaal verrot, en volgens mij ook van een latere datum. Dus ik zoek nog een passende stoel om op te knappen.
Mijn oude heflatten zijn niet mooi meer, daar was aan gelast en de hefarmen beide van het niet verstelbare type. en behoorlijk uitgeslagen in de gaten. Maar dit werk kan ik allemaal makkelijk later doen. de Stoel die bij mn trekker zat
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
De zitpan lijkt mij origineel MF.
Het frame er onder is imitatie.
Groeten Wim.
Het frame er onder is imitatie.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
klopt volgens mij. maar er zien niet zon scharnierpunt op om de originele beugel aan te monteren helaas. de pan is nog in goede conditie
De zit pan en het onder frame zijn 2 losse delen, die je bij meerdere bedrijven wel los kunt bestellen.
Ik heb het onder frame los in 2015 bij HPS besteld.
Wat bedoel jij met jou opmerking, die begrijp ik niet.
Groeten Wim.
Ik heb het onder frame los in 2015 bij HPS besteld.
Wat bedoel jij met jou opmerking, die begrijp ik niet.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Volgens mij zit er een plaat met een ruimte voor een scharnierpen op normaal
rechtsonder
of maakt die deel uit van het onderrame?
Nu is het mij helemaal duidelijk wat jij bedoelt.
Dat moet er inderdaad aanzitten.
Heb jij niet iemand in de buurt die ook zo'n zitting heeft.
Dan kun jij dat namaken, je hebt al zoveel mooi en goed werk laten zien, dat lukt jou 100% zeker.
Groeten Wim.
Dat moet er inderdaad aanzitten.
Heb jij niet iemand in de buurt die ook zo'n zitting heeft.
Dan kun jij dat namaken, je hebt al zoveel mooi en goed werk laten zien, dat lukt jou 100% zeker.
Groeten Wim.
Gereden!
Het weerbericht voor vandaag zag er zo goed uit. En alles werkte volgens mij goed. Dus ik heb allerijl de achterwielen opgehaald en eronder gezet. Even een tijdelijke oplossing voor de stoel verzonnen en op pad.
Dat was een zeer goede en leuke ervaring. De ferguson rijdt prima! Zelfs de remmen doen het meteen goed.
Ik ben per saldo een paar uur in mijn omgeving en in het dorp aan het rondrijden geweest. En wat bezoekjes afgelegd bij mensen die me geholpen hebben. Onderweg tijdens het rijden veel aandacht, blije gezichten en zwaaiende mensen.
Ik hoorde de cardan wel een beetje volgens mij en als ik vrij lang op 1800tmp had gereden zakte de oliedruk stationair wel flink. Dat vind ik wel jammer. Maar hij klinkt goed en rijdt heel erg leuk.
Dat was een zeer goede en leuke ervaring. De ferguson rijdt prima! Zelfs de remmen doen het meteen goed.
Ik ben per saldo een paar uur in mijn omgeving en in het dorp aan het rondrijden geweest. En wat bezoekjes afgelegd bij mensen die me geholpen hebben. Onderweg tijdens het rijden veel aandacht, blije gezichten en zwaaiende mensen.

Ik hoorde de cardan wel een beetje volgens mij en als ik vrij lang op 1800tmp had gereden zakte de oliedruk stationair wel flink. Dat vind ik wel jammer. Maar hij klinkt goed en rijdt heel erg leuk.
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 20:33, 6 keer totaal gewijzigd.