Restauratie FE 35 Goudbuikje 1957 & bouw kloofmaschine
Moderators: Tony, fergie, admin
achterkant
inmiddels heb ik de laatste onderdelen opgehaald. De behuizing van de cardan/hydrauliekpomp en de trompetten.
Ik heb het huis inmiddels schoongemaakte van binnen, eerst met de hogedruk reiniger en daarna met ontvetter. En de buitenzijde kaal gehaald met de staalborstel op de haakse slijper.
De boel afgeplakt en in de primer gespoten om daarna de eerste laag bronskleur aan te brengen. Het blijft altijd weer leuk om het resultaat te zien na al dat vieze voorbereidende werk.
ophalen
Schoonmaken
Ik heb het huis inmiddels schoongemaakte van binnen, eerst met de hogedruk reiniger en daarna met ontvetter. En de buitenzijde kaal gehaald met de staalborstel op de haakse slijper.
De boel afgeplakt en in de primer gespoten om daarna de eerste laag bronskleur aan te brengen. Het blijft altijd weer leuk om het resultaat te zien na al dat vieze voorbereidende werk.
ophalen
Schoonmaken
Laatst gewijzigd door GJM op do 22 feb 2024 15:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Goudbuikje '57, Horex Regina 250 '57, Bernard W12 (2x)
achterkant
Afplakken
Primer aanbrengen
Bronskleur aanbrengen
Laatst gewijzigd door GJM op do 22 feb 2024 15:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Re: Restauratie FE 35 Goudbuikje
Lekker bezig! heb je nu ook andere behuizing van achteras en trompetten gehaald?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Ha Bert, Nee hoor dit zijn gewoon mn eigen trompetten en achteras behuizing van de trekker. Die stonden nog bij een boer.
Daar staan alleen de achterwielen nu nog, de rest is thuis. Ik ga u de trompetten nog schoonmaken en dan is alles zon beetje klaar om geassembleerd te worden. Ik verheug me er erg op

Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 20:13, 2 keer totaal gewijzigd.
verder met de achterkant
Zo,
en weer een beetje voortgang geboekt.
Ik had een gelukje.
Via mn broer, die werkelijk ALLES kan regelen en ritselen
, kwam ik in contact met een bedrijf dat ook grote dingen glasparelt. dus vrijdag daarheen en ze hebben alle resterende zaken voor me …ge glasparelt. de trompetten, nog een remtrommel, de spatbordsteunen de remstangen en de hefarmen.... Een heel fijne actie, die me een grote stap voorwaarts heeft gezet met een kwaliteit waar ik niet van had durven dromen. Thuisgekomen de boel gelijk in de primer gezet!
Trompetten vóór het stralen De hele santenkraam geparelt in de achterbak
Spatborden afmonteren
Oude schelp van de steun losgehaald
Oude steun in nieuw schelp gemonteerd Schelp aan de zichtzijde, inclusief montage steun voor lampen. op de achterzijde alle geparelde delen in de primer
en weer een beetje voortgang geboekt.
Ik had een gelukje.
Via mn broer, die werkelijk ALLES kan regelen en ritselen

Trompetten vóór het stralen De hele santenkraam geparelt in de achterbak
Spatborden afmonteren
Oude schelp van de steun losgehaald
Oude steun in nieuw schelp gemonteerd Schelp aan de zichtzijde, inclusief montage steun voor lampen. op de achterzijde alle geparelde delen in de primer
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 20:15, 2 keer totaal gewijzigd.
zoek draadeinden trompet aan cardanhuis
Hallo,
Ik ben op zoek naar 7/16 UNC - 7/16 UNF draadeinden on de trompetten aan de behuizing te monteren, weet iemand hoe ik daar aan kan komen?
Ik ben op zoek naar 7/16 UNC - 7/16 UNF draadeinden on de trompetten aan de behuizing te monteren, weet iemand hoe ik daar aan kan komen?
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 12:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Probeer de MF dealer eens? die hebben ook een programma voor 10 jaar en ouder.
voor dat soort dingen slaag ik altijd wel bij onze MF dealer.
voor dat soort dingen slaag ik altijd wel bij onze MF dealer.
Groet, Bert
-
- Site Admin
- Contacteer:
Zoek eens contact met Hans Eshuis of Piet Mooij.
Hans Eshuis is actief op dit forum.
Piet Mooij kun je via de volgende link bereiken:
https://www.facebook.com/mooijmhf
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Hallo GJM,
Je kunt ook lange bouten kopen en daar de kop afslijpen/zagen.
Eventueel er op de kopse kant een zaagsnede inmaken om de bouten met een schroevendraaier er in en uit te kunnen draaien.
Waar heb jij de huidjes van de spatborden gekocht?
Ik heb al eens imitatie gekocht, maar die hadden een heel andere pasform dan de beugels waar ze op moeten.
Moeten in de gaten waar de onder en boven beugel aan elkaar gezet worden geen bouten met een 6 kante kop?
Voor de 3 bouten onderin en de 3 bouten langs de bovenrand waar de klinknagels inzaten heb ik ook slotschroeven gebruikt.
Groeten Wim.
Eventueel er op de kopse kant een zaagsnede inmaken om de bouten met een schroevendraaier er in en uit te kunnen draaien.
Ik heb al eens imitatie gekocht, maar die hadden een heel andere pasform dan de beugels waar ze op moeten.
Moeten in de gaten waar de onder en boven beugel aan elkaar gezet worden geen bouten met een 6 kante kop?
Voor de 3 bouten onderin en de 3 bouten langs de bovenrand waar de klinknagels inzaten heb ik ook slotschroeven gebruikt.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Gerrit,admin schreef: ↑do 22 okt 2020 16:50 Zoek eens contact met Hans Eshuis of Piet Mooij.
Dank je, ik had Hans ook al ge-contact contact met en die stuurt ze op. dus het probleem is opgelost.
En geloof het of niet, maar mijn initialen GJM staan voor: Gert-Jan Mooij.......inderdaad familie van

Het was nog niet in me opgekomen om Piet te contacten....

Ha Wim,massey 35 schreef: ↑do 22 okt 2020 18:03 Hallo GJM,
Groeten Wim.
Ik heb mijn spatbord schermen gekocht bij HELI trekker onderdelen in Leeuwarden en de kwaliteit is prima, geen dunne boel en de pasvorm is uit de kunst.
De oude beugels paste prima en als je de plaats van de bout gaten bekijkt corresponderen die perfect met de oude in het scherm. De oude steunen waren zwaar gecorrodeerd en die heb ik , nadat ik de boel eerst in de primer, en daarna in de lak gezet heb. met cicaflex ertussen op de schelpen gemonteerd, aan de bovenzijde zodat er geen vocht en vuil in kan komen maar aan de onderzijde wel weg kan.
Ik heb het ook niet aangedurfd om te gaan klinken en inderdaad moeten er op de gekoppelde beugelplaats zeskante kop bouten...daar heb je gelijk in

Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 20:16, 1 keer totaal gewijzigd.
trompetten in kleur en pignon afgesteld
Gelijk maar even een update dan. Ik heb de trompetten in de lak en de pignon op kracht afgesteld. Ik moet zeggen dat de voorgeschreven 8-10 kg me zwaar voordoet.
Trompetten in de lak
Trompetten in de lak
- Bijlagen
-
- 20201022_205807.jpg (198.87 KiB) 4981 keer bekeken
Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Hallo Gert Jan,
8 tot 10 kg lijkt mij ook zwaar, want het pignonasje maakt flink veel toeren.
En de punt van de pignonas is ook gelagerd, dus 3 lagers.
Ik weet de waarde niet, maar net spelingvrij lijkt mij beter.
Misschien heeft iemand wel andere waardes.
Groeten Wim.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
massey 35 schreef: ↑vr 23 okt 2020 22:46 Hallo Gert Jan,
Groeten Wim.
Toch is dat wat er in het maintenance handbook als regel gegeven wordt.
Trompetten voorbereiden voor montage
De trompetten zijn inmiddels voorbereidt voor montage.
Lagerschalen voor het differentieel
Lagerbussen voor de remstang
Heflat bout nieuw
De remstangen waren op de uiteinden behoorlijk gecorrodeerd en die heb ik opgelast en weer op maat gedraaid. Ik ben tevreden met de passing. dat kan weer jaren mee
Lagerschalen voor het differentieel
Lagerbussen voor de remstang
Heflat bout nieuw
De remstangen waren op de uiteinden behoorlijk gecorrodeerd en die heb ik opgelast en weer op maat gedraaid. Ik ben tevreden met de passing. dat kan weer jaren mee

Laatst gewijzigd door GJM op vr 23 feb 2024 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.